MidnightDrip /
Celý playlist
Ostatní

50 nejlepších alb: Odcizením od mainstreamu k přelomové desce The Smiths

Redakce
I po tolika letech od vydání si deska The Queen Is Dead anglické kapely The Smiths udržuje aureolu jedné z nejpovedenějších indie rockových albových kolekcí všech dob. Je úplně jedno, jakou skladbu si vyberete, protože všechny mají svou nezaměnitelnou náladu a rytmus.
24. 03. 2022

Než se dostaneme k již 17. místu mezi 50 nejlepšími alby hudební historie podle Expres FM, tak do doby vzniku desky, dnes do roku 1986, nakoukneme prostřednictvím pár zajímavých událostí: V dubnu došlo k havárii v jaderné elektrárně Černobyl, v srpnu vstoupila do českých kin komedie Jiřího Menzela Vesničko má, středisková. Do USA emigroval Waldemar Matuška a došlo k tragickému startu raketoplánu Challenger. A taky vyšla zásadní nahrávka manchesterské skupiny The Smiths.

Čaj, celibát a literatura

Přebal desky The Queen Is Dead musel neskutečně přitahovat hlavně tu půvabnější polovičku fanoušků The Smiths. Kdo by taky odolal Alainu Delonovi. Kapelu reprezentovalo hlavně autorské duo Johny Marr a Morrissey, basákovi Adamu Rourkeovi a bubeníku Mikemu Joyceovi nebyl při pozdějších soudních sporech okolo autorského odkazu kapely přiznán žádný kredit. Johnymu Marrovi šlo psaní chytlavých písniček na tomhle LP jak nikdy předtím. Stylově odkazoval na milované rockové a soulové vzory ze šedesátých let, výsledek pak jemně doladil ozvěnami music hallu a rockabilly. Jeho přirozená hra na kytaru oproštěná od zbytečných sólo vyhrávek vlastně předznamenala nástup britských alternativních kapel v letech devadesátých.

Na druhé straně Morrissey vytvořil sarkasticky štiplavé texty, které patří k tomu nejlepšímu, co do té doby tento umělec napsal. Jeho dikci a frázování buď milujete, nebo nedáváte. Dodnes jsou ovšem předmětem fanouškovského bádání a pátrání po skrytém významu. Stejnému pátrání je pak vystaven i autor sám, vyznávající motto Čaj, celibát a literatura. Jaký rozdíl oproti rockery vzývanému heslu Sex, drogy a rokenrol!

50 nejlepších alb: Deska Parklife pomohla Blur z dluhové pasti

Odcizení od mainstreamu

Oba muzikanti se v deseti skladbách a na prostoru lehce přes půl hodiny vydávají na cestu, pro kterou jim jako inspirace posloužili The Stooges, Velvet Underground nebo detroitská garážová scéna. Celá deska vznikala v naprosté pracovní harmonii obou hlavních aktérů a tematicky je rozkročená všemi směry, nicméně hlavní linkou je rozčarování nad mizející starou dobrou Anglií a deziluzí z královské rodiny. Dalším důležitým poselstvím desky je odcizení od mainstreamu 80. let a politické kultury, kterou odrážel.

Britskou veřejností jsou The Smiths vnímáni jako zásadní kapela. Mnoho novinářů je dokonce považuje za vůbec nejdůležitější formaci anglické nezávislé scény osmdesátých let. The Smiths jsou první z řad indie outsiderů, kterým se povedlo dosáhnout mainstreamového úspěchu. Pocházejí z Manchesteru, kde se zformovali v roce 1982. V čele kapely stáli zpěvák Morrissey a kytarista Johnny Marr, kteří souboru vtiskli charakteristický projev. The Smiths vycházeli z postpunkových kořenů a byli protipólem hlavního proudu v britské hudbě, jemuž v osmdesátých letech dominoval syntezátorový zvuk. Inspirovali celou generaci následovníků v čele se Stone Roses a Oasis. Vnitřní napětí vedlo v roce 1987 k jejich rozpadu, po němž následovaly soudní spory o licenční poplatky. Kapela odmítla jakékoliv nabídky na znovuobnovení své činnosti.



The SmithsThe Queen Is Dead
Datum vydání: 16. 6. 1986
Celkový čas: 37:07 minut
Singly: The Boy With The Thorn In His Side, Bigmouth Strikes Again

50 nejlepších alb hudební historie podle Expres FM


17. The Smiths – The Queen Is Dead
18. Lauryn Hill – The Miseducation Of Lauryn Hill
19. The Rolling Stones – Exile On The Main St.
20. Massive Attack – Blue Lines
21. Pink Floyd – The Dark Side Of The Moon
22. U2 – The Joshua Tree
23. The Beach Boys – Pet Sound
24. Amy Winehouse – Back To Black
25. The Beatles – Abbey Road
26. Miles Davis – Kind Of Blue
27. Public Enemy – It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back
28. Pixies – Doolittle
29. Sex Pistols – Never Mind the Bollocks, Here’s the Sex Pistols
30. Björk – Debut
31. The Cure – Disintegration
32. R.E.M. – Automatic For The People
33. Bob Dylan – Blonde On Blonde
34. The Strokes – Is This It
35. Fleetwood Mac – Rumours
36. Daft Punk – Homework
37. Wu-Tang Clan – Enter the Wu-Tang (36 Chambers)
38. The Doors – The Doors
39. Stevie Wonder – Songs In The Key Of Life
40. Led Zeppelin – Led Zeppelin II
41. Aretha Franklin – I Never Loved A Man The Way I Love You
42. Dj Shadow – Endtroducing…..
43. My Bloody Valentine – Loveless
44. Blur – Parklife
45. AC/DC – Back In Black
46. Kanye West – My Beautiful Dark Twisted Fantasy
47. Patti Smith – Horses
48. The Stone Roses – The Stone Roses
49. Black Sabbath – Paranoid
50. The Streets – Original Pirate Material

Expres FM představuje žebříček 50 nejlepších alb v hudební historii podle Expres FM. Vlado a Radek v rámci své Večerní show představí ve vysílání vždy jednu nahrávku týdně, logicky tak posluchače čeká edukativní a zábavné hudební putování na celý rok. Žebříček zásadních alb není časově ani žánrově omezen. Jediné pravidlo, kterým jsme se řídili, je, že se musí jednat o řadová alba. Na této nejenom časově náročné akci se podíleli i ostatní moderátoři rádia Expres FM, společnými silami vytvořili úctyhodný a především pestrý seznam, a to dle svého nejlepšího vědomí i svědomí. Pokud se trefíme do vašich představ či vkusu, nestyďte se nám dát vědět. A pokud ne, napište nám taky.

Kam dál? 50 nejlepších alb: The Stone Roses položili svým debutem základy britpopu

Foto: Warner Music

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM