50 nejlepších alb: Daft Punk odmítli následovat trendy, tvořili vlastní

Francouzská dvojice Daft Punk, kterou od roku 1993 tvořili Thomas Bangalter a Guy-Manuel de Homem-Christo, je považována za jeden z nejúspěšnějších elektronických projektů v hudební historii. Autory mnoha hitů známe jako dva roboty v parádních, nablýskaných helmách. Bangalter míval vždycky tu zlatou, jeho parťák stříbrnou. Pokud nenosili masky, byli raději nahrazeni animací, nebo si nechali tváře digitálně zamaskovat. Jejich debut z roku 1997 je považován za mezník v taneční hudbě.

Než vám představíme další příčku, na které se usadilo jedno z nejlepších alb hudební historie, připomene vám několik zásadních událostí roku, kdy deska vyšla, tedy roku 1997: Václav Havel oznámil svou druhou kandidaturu na post prezidenta ČR, začal masivní odchod Romů do Kanady a pražská rodačka Madeleine Albright se stala ministryní zahraničí USA. Film Jana Svěráka Kolja získal Oscara. A v Paříži při automobilové nehodě zemřela princezna Diana.

Příprava na živá vystoupení

A my ve městě nad Seinou zůstaneme i s našim dnešním elpíčkem. Jmenuje se Homework a stojí za ním dva tamní rodáci, Thomas Bangalter a Guy-Manuel de Homem-Christo. Po dvou vydaných singlech na skotském techno labelu Soma se dvojice pozdějších robotů (jak se jim začalo říkat pro jejich pódiovou stylizaci) dává do práce ve vlastním domácím studiu. Tam se uchýlila, aby dala naplno prostor své představě o debutové desce, která se v budoucnu stala odrazovým můstkem pro další houseové nahrávky i zdrojem inspirace nejen pro francouzské umělce. Použitím post-disco basových linek a klávesových syntezátorů, nejrůznějších efektů, vokodérů a ikonických drum machines Daft Punk vytvořili hutný a plnohodnotný analogový zvuk, který je stále těžké napodobit, byť s moderním hardwarem. Důvodem té zvukové a produkční vyváženosti desky Homework je bezesporu i skutečnost, že pánové složili každou píseň pro svá živá vystoupení, samotná nahrávka byla vlastně jen vylepšenou kompilací za použití několika dalších nápadů.

Ve vzácném rozhovoru z roku 1997 Guy-Manuel poznamenal: "Neexistovalo žádné narychlo vymyšlené téma, všechny skladby byly nahrány a používány ještě před tím, než jsme z nich poskládali album jako takové, a to proto, aby bylo co nejvyváženější." Celá deska tak drží pohromadě a punc jí dodává i jasná vize budoucnosti realizovaná s ohromující jasností. Podepsal se na tom i fakt, že pánové jsou pověstní svými neuvěřitelnými encyklopedickými znalostmi všeho elektronického a mají slabost pro legendární hardware typu Roland 909.

50 nejlepších alb: Dj Shadow se svým debutem zapsal do Guinessovy knihy rekordů

Proti proudu

Zatímco taneční alba té doby od Leftfield, Underworld nebo The Chemical Brothers hojně stavěla na kytarách a vokálech (přeci jen jsme žili v době britpopové), Daft Punk šli opačným směrem. Hutné beaty, spousta samplů, post disco boogie a techno s minimem vokálů. Klubové pecky střídá perfektní chilloutový zvuk, další track nás přenese do nejspodnějších pater tanečního undergroundu, abychom se v další skladbě podívali do nedaleké popové budoucnosti. Daft Punk na své prvotině vytvořili nadčasovou hudbu. Je to studie protikladů, která ve vás vyvolá nostalgii a zároveň pocit něčeho nového, neoposlouchaného. Album je tvrdé a zároveň temné, přesto lehké a taneční. Je to mistrovské dílo, které i po více než dvou dekádách od svého vydání zní fantasticky. Skutečně dobrá alba přežijí zkoušku času z nějakého důvodu, no a na tomto je jich hned 16. Zvuk zítřka, hudbu dneška vám přináší exkluzivně Homework od Daft Punk, hlásá intro před skutečně první skladbou celé této výjimečné desky.

Daft Punk vždy měli dokonalý cit pro to, přijít se svými nápady ve správnou dobu. To znamená ani příliš brzy, což by mohlo způsobit nepochopení, ale ani pozdě, tedy pět minut po dvanácté. Před ostatními byli často o fous napřed, čímž dostáli svého statusu vizionářů, ale tím, že se vždy s každým jejich krokem vyrojila řada následovatelů, jim dal vývoj jednoduše za pravdu. Daft Punk se nikdy neopakovali a na každém albu přinesli něco diametrálně odlišného, než co od nich fanoušci očekávali. V letošním roce se francouzská elektronická dvojice Daft Punk nadobro odebrala do hudební historie. Thomas Bangalter a Guillaume Emmanuel de Homem-Christo ohlásili ukončení spolupráce pod hlavičkou tohoto projektu. Za sebou nechali miliony smutných fanoušků a mnoho zásadních okamžiků populární hudby.


Daft Punk – Homework
Datum vydání: 20. ledna 1997
Délka: 73:53 minut
Singly: Da Funk, Around The World, Burnin', Revolution 909

50 nejlepších alb: Deska Parklife pomohla Blur z dluhové pasti

Obal alba navrhli sami Daft Punk

Přední i vnitřní podobu obalu navrhli sami Daft Punk a vyfotografoval ji umělec a filmový producent Nicolas Hidiroglou. Dokončení díla jim trvalo asi týden. Homem-Christo již dříve navrhl nápis Daft Punk, který byl zároveň základem pro logo. Variace loga se staly hlavním motivem všech studiových alb Daft Punk až do Random Access Memories z roku 2013. Pro vznik fotografie uprostřed obalu, Bangalter uspořádal různé předměty, představující názvy skladeb, na stůl ve svém domě. Poznamenal, že řada z těchto předmětů reflektuje nejrůznější vlivy i pro dvojici důležité okamžiky.

Na fotografii mimo jiné najdeme audio kazetu DJ Funk, karty s logem The Beach Boys, plakát k turné Kiss nebo kompilaci s Barry Manilowem ze 70. let. Mezi další upomínkové předměty patří žeton z klubu Rex, místa v Paříži, kde Daft Punk poprvé vystupovali jako djs. Na stěně za stolem vidíme fotografii, na které Homem-Christo zpívá se svojí první kapelou Darlin' a logo stejné kapely se pak nachází i vedle portrétu Homem-Christa jako malého dítěte. Černobílou fotografii dua vyfotografoval Phillppe Lévy v roce 1996 během akce ve Wisconsinu s názvem Even Furthur, a to v rámci prvního živého vystoupení Daft Punk v USA. Na artworku se také podílel Serge Nicholas.

50 nejlepších alb hudební historie podle Expres FM

36. Daft Punk – Homework
37. Wu-Tang Clan – Enter the Wu-Tang (36 Chambers)
38. The Doors – The Doors
39. Stevie Wonder – Songs In The Key Of Life
40. Led Zeppelin – Led Zeppelin II
41. Aretha Franklin – I Never Loved A Man The Way I Love You
42. Dj Shadow – Endtroducing.....
43. My Bloody Valentine – Loveless
44. Blur – Parklife
45. AC/DC – Back In Black
46. Kanye West – My Beautiful Dark Twisted Fantasy
47. Patti Smith – Horses
48. The Stone Roses – The Stone Roses
49. Black Sabbath – Paranoid
50. The Streets – Original Pirate Material

Expres FM představuje žebříček 50 nejlepších alb v hudební historii podle Expres FM. Vlado a Radek v rámci své Večerní show představí ve vysílání vždy jednu nahrávku týdně, logicky tak posluchače čeká edukativní a zábavné hudební putování na celý rok. Žebříček zásadních alb není časově ani žánrově omezen. Jediné pravidlo, kterým jsme se řídili, je, že se musí jednat o řadová alba. Na této nejenom časově náročné akci se podíleli i ostatní moderátoři rádia Expres FM, společnými silami vytvořili úctyhodný a především pestrý seznam, a to dle svého nejlepšího vědomí i svědomí. Pokud se trefíme do vašich představ či vkusu, nestyďte se nám dát vědět. A pokud ne, napište nám taky.


Kam dál?
50 nejlepších alb: The Streets albem Original Pirate Material přepsali historii


Foto: Sony Music

Podcast