50 nejlepších alb: Dj Shadow se svým debutem zapsal do Guinessovy knihy rekordů

Dnes devětačtyřicetiletý dj, producent a skladatel je hudebnímu světu znám především coby žánrový experimentátor. A právě s experimentováním a samplováním začal poměrně brzy, již na sklonku osmdesátých let, coby student střední školy. Hudebními ingrediencemi mu pak byly nejrůznější žánry. Nejen pro jeho diskografii, ale i pro hiphopovou či elektronickou scénu jako takovou, je pak naprosto zásadní jeho debutová nahrávka.

Psal se rok 1996. Češi tehdy vládli ve fotbale i v hokeji. Ve státech umírá raper Tupac Shakur a u nás se spouští internetový prohlížeč Seznam.cz. Joshua Paul Davis hudebnímu světu známý jako Dj Shadow, tou dobou už dva roky sbírá nejrůznější samply, aby v září 1996 do světa poslal své debutové album Endtroducing. Jedno z nejvýraznějších alb 90. let, které nastavilo základy pro americký trip hop.

Začalo to na univerzitě

Všechno začalo už v roce 1989 na kalifornské univerzitě, kde Joshua dělal diskžokeje pro univerzitní rádio. Jeho talent nezůstal bez povšimnutí a v roce 1993 se upsal britské značce Mo Wax a vydal singly In/Flux a Lost and Found, které jasně naznačily, jakou cestou se Dj Shadow bude udávat.

Jeho hudba byla ovlivněna hlavně hip hopem, který pomocí samplování kombinoval s jazzem, funkem, psychadelií nebo filmovou hudbou. Nahrával, stříhal a vrstvil samply tak, aby vytvářel nové zvukové stopy. Jeho debutová deska Endtroducing je zapsaná v Guinesově knize rekordů, jako první deska, která vznikla pouze ze samplů. Tomu ale předcházely hodiny a hodiny výběru samotných samplů. Po dobu dvou let chodil do vinyl storu Rare Records v Sacramentu, kde den co den několik hodin poslouchal staré vinylové desky a hledal zajímavé zvuky pro svůj debut.

Výsledkem bylo album vytvořené ze vzorků jazzových a funkových klasik a taky špatných hororových soundtracků. K nim Shadow přidal striktní hip hopové beaty a příjemně znějící vokály. Vzniklo tak instrumentální album plné emocí, které oživuje staré hudební záznamy a přetváří je do nové dynamické podoby. Kromě svého citu pro hudbu a djské techniky tohle všechno zvládl díky jedné šikovné mašince, sampleru Akai MPC60, na kterém svojí první desku celou nahrál. Díky svému zvuku se Dj Shadow stal součástí trip hopového hnutí, které kromě něj ve Velké Británii budovali Massive Attack nebo Portishead.

Čtěte také: 50 nejlepších alb: Neskutečně hlasitá krása plná bolesti a zpětných vazeb, to jsou My Bloody Valentine


Úspěch na obou stranách oceánu

Právě ve Spojeném království se jeho debutová deska stala okamžitě úspěšnou a kritici pěli slova chvály na jeho inovativní způsob nahrávání. V domácích Spojených státech si na úspěch musel počkat, i tam ale nakonec přišel. Album Endtroducing je považováno za hudební vrchol devadesátých let, kterým Dj Shadow naprosto rozbil argument, že samplování je jen hudební krádež. Dokázal, že samplování je druh umění, na jehož pomyslném vrcholu deska Endtroducing zůstává dodnes. Právě proto patří i do našeho žebříčku 50 nejlepších alb historie podle Expes FM, ve kterém zaujímá 42. místo.

Dj Shadow - Endtroducing.....
Datum vydání: 16. 9. 1996
Délka: 63:23 minut
Singly: Midnight In A Perfect World, Stem, What Does Your Soul Look Like (Part 1), The Number Song / Painkiller

Dva roky po vydání tohoto klíčového alba pak přichází další milník v hudební kariéře Dje Shadowa, a sice nahrávka Psyence Fiction od projektu UNKLE, kterého se stal na čas součástí. Do letošního roku vydal jako sólový umělec šest regulérních alb, několik živáků, řadu kompilací a velké množství singlů. Na každé z jeho nahrávek najdeme poměrně pestrou škálu spolupracujících umělců. Postaral se o remixy takových veličin, jako jsou Radiohead, Depeche Mode nebo Beastie Boys. Doslova pověstná je pak jeho práce se samply, kdy vybírá ze zřídka slyšených skladeb a přepracovává jejich části a fráze pro své tracky obsahující řady stylů a vlivů včetně rocku, soulu, funku, ambientu, elektroniky a jazzu.

50 nejlepších alb hudební historie podle Expres FM

42. Dj Shadow - Endtroducing.....
43. My Bloody Valentine - Loveless
44. Blur - Parklife
45. AC/DC – Back In Black
46. Kanye West – My Beautiful Dark Twisted Fantasy
47. Patti Smith – Horses
48. The Stone Roses – The Stone Roses
49. Black Sabbath – Paranoid
50. The Streets – Original Pirate Material

Expres FM představuje žebříček 50 nejlepších alb v hudební historii podle Expres FM. Vlado a Radek v rámci své Večerní show představí ve vysílání vždy jednu nahrávku týdně, logicky tak posluchače čeká edukativní a zábavné hudební putování na celý rok. Žebříček zásadních alb není časově ani žánrově omezen. Jediné pravidlo, kterým jsme se řídili, je, že se musí jednat o řadová alba. Na této nejenom časově náročné akci se podíleli i ostatní moderátoři rádia Expres FM, společnými silami vytvořili úctyhodný a především pestrý seznam, a to dle svého nejlepšího vědomí i svědomí. Pokud se trefíme do vašich představ či vkusu, nestyďte se nám dát vědět. A pokud ne, napište nám taky.

Kam dál? 50 nejlepších alb: The Streets albem Original Pirate Material přepsali historii


Foto: Universal

Podcast