Bez tohohle producentského trojlístku by přelom 80. a 90. nebyl takový, jak si jej pamatujeme. Trojice Mike Stock, Matt Aitken a Pete Waterman, kterým se později začalo zkráceně přezdívat SAW (tedy „pilka“) se poprvé pracovně setkala v roce 1984 s plánem na nic menšího než dobytí hitparád.
A povedlo se, za své velké hitparádové zářezy jim vděčí Bananarama, Jason Donovan, Kylie Minogue nebo Rick Astley. Počet jejich písní v britské Top 40 i suma, kterou svou hudbou vydělali, jsou opravdu úctyhodné.
Všichni za sebou měli určité zkušenosti v branži, a to jak se skládáním a produkcí, tak s hledáním talentů neboli scoutingem. Jejich první skladba The Upstroke z roku 1984, složená pro dívčí duo Agents Aren’t Aeroplanes, ale skončila v propadlišti dějin. Oni se však nevzdávali. Podle všeho ale ani oni netušili, co je čeká. Své první místo hitparády měli v roce 1985 se skladbou You Spin Me Round (Like a Record) pro skupinu Dead Or Alive. A jejich mix italo diska a motown, jemuž se tehdy říkalo hi-NRG, byl přesně to, na co byla tehdy doba zralá.
Další zářez přišel s předělávkou písně Venus od skupiny Shocking Blue, kterou nahráli s dívčí trojici Bananarama. A pak už to šlo ráz na ráz. Bananarama měla hity jako Love In The First Degree nebo Robert DeNiro Is Waiting a SAW začali platit za ty, kteří pozlatí vše, nač sáhnou. A brzy začali produkovat i pro další jména. Pro Ricka Astleyho vytvořili jeho nesmrtelný hit Never Gonna Give You Up (na YouTube má tato píseň miliardu a čtvrt přehrání), pak přišla Kylie Minogue a její I Should Be So Lucky (ale například i coververze šedesátkového hitu Locomotion), pak tu byl Jason Donovan a jeho Too Many Broken Hearts nebo sesterské duo Mel & Kim a hit Respectable.
SAW měli opravdu mimořádný čich na hitové melodie a zvuk, po kterém tehdy mládež prahla jako divá. A o spolupráci je na singlu Success požádala i electropunková skupina Sigue Sigue Sputnik. V první polovině 90. let však začal zájem o tento zvuk odeznívat a přišly jiné hvězdy a jiné hity. Trio Stock / Aitken / Watermann je však i dnes považováno za jedno z nejúspěšnějších skladatelských a produkčních partnerství všech dob. Více než sto jejích písní se dostalo do anglické Top 40, prodali čtyřicet milionů desek a vydělali odhadem 60 milionů liber.
Úvodní foto: Profimedia