Nechce se vám číst? Článek si můžete i poslechnout
|
Režiséři Michal Samir a Šimon Šafránek jsou podepsáni pod jedním z prvních českých premiérových snímků roku 2024. S přívětivou stopáží 86 minut, které jsou nadupané maskulinitou a adrenalinem, nese jméno svého hlavního protagonisty: Karlos. Dokumentární materiál zobrazuje patnáct let života zápasníka Karla Vémoly. Hrubý materiál čítal 600 hodin, stěžejní práci tak na něm odvedl střihač Šimon Hájek.
Michal Samir je také režisérem minisérií Iveta pro Voyo. V příběhu Ivety Bartošové a Karlose Vémoly lze vysledovat určitou analogii – také zprávy ze života tohoto bojovníka notně prosakují do povědomí těch, které tento sport hluboce nezajímá a netuší ani, co se skrývá za zkratkou MMA či UFC. Snímek Karlos není komplikovaný stejně jako jako jeho hlavní postava. Zatímco o Jaromíru Jágrovi lze zjistit, že mimo své sportovní zaměření je také vynikajícím šachistou (v podstatě intelektuál), Karlos Vémola o sobě prozrazuje, že ze základní školy si pamatuje jen rvačky.
Ve svém vyprávění se Karlos dotýká i svého dětství, kde můžeme nalézt příčinu jeho instinktivní zaťatosti ve vzdoru a libování si v kontroverzi – dostával totiž od útlého dětství nakládačky od svého otce. Snem mladého muže, který vycestoval do Londýna, aby dobyl svět, bylo bohatství, sláva a také žena typu Pamely Anderson (nemůžeme si nevzpomenout na stejnou inklinaci Borata). Stylizace do popkulturní ikony Terminatora a vlastnictví exotických zvířat plně odpovídá dětským snům, které si díky svému úspěchu může dovolit. Lvy, tygry, medvědy, žraloky a krokodýly si v 90. letech pořizovali zástupci české mafie v čele s Radovanem Krejčířem a Ivanem Jonákem jako symboly moci přerostlého dítěte, které si díky spoustě peněz může dovolit úplně všechno a vybírat si partnerky na základě vzhledu. Otázek etiky či legality vlastnictví vzácných šelem si dokument nevšímá.
Jinak jde o silně otevřenou výpověď muže, který má s autory snímku důvěrný vztah a nemá obavu na sebe vyzradit i podstatu bolestivého konfliktu se svým mladším bratrem, který jako by celoživotně existoval zastíněn. Kontrastní záběry oproti těm, kdy Vémola „ubližuje lidem za peníze“ v kleci („Dal jsem mu dvě kladiva“), představují dojemné scény, zobrazující jej jako něžného otce. Sám se definuje výrokem, že „děti jsou skvělé, ale s maminkama je problém“. Jako partner, který miluje užívat si vlastní popularitu a při tazích noční metropolí močí na veřejnosti, může být Karlos Vémola náročný na chov jako jeho divoká zvířata. Aféry plnící stránky bulváru týkající se jeho sňatků, nevěr a rozchodů přispívají k popularitě, protože i negativní reklama je reklama. Karlos nikdy nechtěl být hodný kluk, který dělá, co od něj ostatní očekávají, sám sebe vydupal ze země, a to vše v součtu přitahuje pozornost, protože sám ze sebe udělal silnou značku.
Muž, kterému šel za svědka Ivo Rittig, jehož oslovuje šéfe, tvrdí, že nepotřeboval v životě psychoterapii, protože své frustrace dokáže vybít v ringu. Dokument naznačuje křehkost a zranitelnost života v neustálém strachu z neúspěchu a ztráty všeho, čeho dosáhl, když navíc uvážíme, že v tomto světě je bojovník na špičkové úrovni ve třiceti letech starý. Snímek jemně ilustruje Karlosovy životní etapy hlasem navigace při jízdě a je opatřen luxusně padnoucím hudebním doprovodem. Dokumentu s prvky akčního žánru roztřesená kamera v podstatě velmi sluší. V soundtracku samozřejmě nechybí písně Karla Gotta, protože králové zbožňují to nejlepší.