Trendy Expres /
Celý playlist
Ostatní

Za hodně peněz málo zábavy: Polo GTI má skvělý motor, zkušené řidiče ale potrápí stabilizační systém

Honza Koubek
29. 11. 2022

Když se dnes mluví o kompaktních sportovních hatchbacích, většinou je řeč především o Fordu Fiesta ST a Hyundai i20N. Občas si ještě někdo vzpomene na ostré verze Mini Cooperu, ale jen málokdy přijde na přetřes i Volkswagen Polo GTI. Přitom má proti svým soupeřům jednu pozoruhodnou výhodu. Ale k té se dostaneme až později.

Důvod, proč se Polo GTI neobjevuje ve stejných souvětích jako Fiesta ST je jednoduchý: Ford zvládl opět naladit podvozek Fiesty tak skvěle, že na něj téměř nikdo nestačí, projížďka s Volkswagenem se tak při přímém srovnání zdá být neslaná nemastná, mnozí by možná řekli až nudná. Volkswagen je totiž naladěný tak, aby vám co nejvíc ulehčil jízdu v běžném každodenním provozu, tam, kde skutečné hothatche jako Fiesta ST a i20N bývají příliš tuhé, nervózní a hlučné. Popojíždění v koloně s tvrdou sportovní spojkou také není žádný med.

Další díly (264)

Jen automat

V Polu GTI vás tvrdá spojka trápit nebude, protože po faceliftu zmizela z nabídky manuální převodovka. Kupovalo si ji tak málo lidí, že se Volkswagenu nevyplatilo ji dál nabízet a tak musíte vzít zavděk dvoujspojkovým automatem, nově sedmistupňovým. A před převodovkou bručí onen výše zmíněný trumf v rukávu. Zatímco většina soupeřů spoléhá na přeplňované patnácti- a šestnáctistovky, Polo GTI má pod kapotou starý dobrý čtyřválec s kódovým označením EA888, tedy dvoulitr TSI, nyní už ve své čtvrté generaci. Po faceliftu má 207 koní a 320 Nm a pocitově se zdá ještě silnější, s autem skutečně nemá skoro žádnou práci. Další výhodou Pola oproti Fiestě je na danou třídu velmi kvalitní interiér s podařenou ergonomií a kvalitními materiály. Chyby se samozřejmě najdou, například ovládání hlasitosti audiosystému výhradně dotykovými plochami je doslova k vzteku. Naštěstí Volkswagen slíbil, že napříště už se dotykové plochy na volantu objevovat nebudou. 

Zábavu brzdí stabilizační systém

Spojení sympatického malého hatchbacku s poctivým dvoulitrovým čtyřválcem pod kapotou už se dnes jen tak nevidí. Přestože podvozek na své hlavní soupeře trochu ztrácí, alespoň tedy co se týče zábavnosti, nikdo si nemůže stěžovat, že by snad Polo GTI nebylo svižné. K rychlejší jízdě se nechá pobídnout velmi rádo, na kvalitní točité asfaltce si snadno najde příjemný rytmus. Nájezd do zatáček je příjemně hbitý, přilnavost nadprůměrná a když správně uberete plyn, nebo si ve vrcholu zatáčky ťuknete do brzdového pedálu, umí malé GTI i trochu pohodit zadkem. Jenže právě na téhle hranici, kde zábava ve Fiestě ST teprve začíná, vám Polo GTI bohužel vystaví stopku. Stabilizační systém má sice na středové konzole tlačítko s nápisem OFF, ale ve skutečnosti se jeho stisknutím pouze přepne do sportovního režimu. Zcela vypnout ho nejde. Pro začátečníky dobrá věc, ale pro zkušenějšího řidiče je to velmi frustrující. A u zábavného ostrého hatchbacku skutečně na pováženou.

Za hodně peněz málo zábavy

Nezbývá než se smířit s tím, že Polo GTI vlastně není pravověrný hothatch, ale spíš něco na půl cesty. Silná verze univerzálního malého hatchbacku, která vás bude hýčkat při každodenních jízdách po městě a občas vás i pobaví, pokud nebudete žádat příliš. Cena ovšem začíná na rovném tři čtvrtě milionu, což není málo. Fiestu ST seženete od 678 tisíc a Hyundai i20N i se sportovním balíčkem a plnou výbavou stojí 690 tisíc Kč. Polo má kvalitnější interiér a působí dospělejším dojmem, ale je otázka, zda to bude stačit.

Na detaily z týdenního testování se podívejte ve videu

Legenda, které zvoní umíráček: Ford Fiesta končí, ale pořád umí nabídnout velkou porci zábavy všem nadšeným řidičům

Honza Koubek / 22. 11. 2022

Souboj elektrických sourozenců: Je lepší VW ID.5, nebo Škoda Enyaq Coupé?

Honza Koubek / 17. 11. 2022

Foto: Volkswagen

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM