Večerní show
Radek Honc, Vladimír Pavlík
Celý playlist
Poslouchat online
Večerní show /
Celý playlist
Ostatní

Souboj elektrických sourozenců: Je lepší VW ID.5, nebo Škoda Enyaq Coupé?

Jan Koubek
17. 11. 2022

Spousta čtenářů se asi po přečtení titulku pozastaví nad výběrem vozů do srovnávacího testu. Proč srovnávat prakticky stejná auta, jen opatřená jinými křivkami? Honza Koubek ale během testu přišel na to, že těch rozdílů najdete hodně. Až se možná budete divit, stejně jako se divil on. 

„Obyčejně srovnávací testy nedělám – ono to v jednočlenné redakci ani dost dobře nejde. Když se mi ale v jednom týdnu potkaly před domem električtí sourozenci Volkswagen ID.5 GTX a Škoda Enyaq Coupé RS iV, neodolal jsem a postavil je přímo proti sobě,“ říká k tomu Honza. 

Další díly (196)

Ostře řezaný Enayq vs kulatý Volkswagen

Design je ve skutečnosti pro velkou spoustu lidí tím nejdůležitějším, podle čeho se při koupi auta rozhodují. Když za něco dáte téměř dva miliony korun, prostě by se vám to mělo líbit. A nelze si nevšimnout, jak odlišný přístup ke stejnému zadání v tomto případě obě značky volily. Enyaq Coupé je ostře řezaný, splývavá příď mu sluší a vypadá výrazně vyváženěji, než trochu neforemná základní verze. Maska zachovává typický škodovácký výraz vozu, přestože za ní už žádný chladič nedostanete. Dokonce může být podsvícená a v kombinaci s výrazným limetkově žlutozeleným lakem, který je vyhrazený pro silnou verzi RS, to ze škodovky dělá doslova nepřehlédnutelné auto.

Volkswagen ID.5 je naproti tomu kulatý jak oblázek z řeky, příď místo masky zdobí jen podsvícený LED proužek mezi světlomety a siluetu neruší ani vyčnívající kliky – jsou zapuštěné a ovládají se mikrospínači. Svými zaoblenějšími tvary působí ID.5 jako větší auto, přestože skutečnost je opačná – Enyaq Coupé je ve všech směrech o něco větší, i když jde jen o milimetry. Že jde o vrcholnou verzi GTX pak na Volkswagenu na první pohled nepoznáte, musíte si jen všimnout znáčku na zádi. Nejsilnější motorizace se podle všeho prodávají pouze kvůli image. I přes slušný výkon totiž stejně nejsou sportovní a kvůli vyšší spotřebě mají omezený dojezd. Rozumný zákazník oželí prestižní označení a se stejnou baterkou a pořád ještě slušně silným elektromotorem dostane auto s dojezdem klidně o 100 km vyšším. 

Kompletní srovnávací test najdete ve videu

Shodný výkon, jiná jízda

Přestože obě auta mají shodný maximální výkon 299 koní a točivý moment 460 Nm, kupodivu mají jinak laděný přední elektromotor. Zadní je stejný, ale vpředu má škodovka o něco vyšší výkon, ale zase nižší točivý moment. Napovídá to, že ladění obou aut je mírně jiné a to nejen co se týče podvozku, ale také výkonových křivek a vyváženosti auta v zatáčkách. Škodovka je při jízdě o něco tužší a na volant reaguje o maličko bystřeji. Ovšem pozor, pořád mluvíme o autě s hmotností téměř 2,4 tuny, takže o sportovních jízdních vlastnostech nemůže být řeč. Volkswagen naproti tomu jezdí o něco pohodlněji, což k takovémuto typu auta sedí trochu lépe. Má i pohodlnější interiér, zejména pro vyšší řidiče. Sedačky mají na rozdíl od Enyaqu prodlužovací sedáky, dají se lépe nastavit a do prostoru kolen nezasahuje palubní deska. To se u škodovky opravdu nepovedlo a na delších cestách to už docela překáží. Palubní deska dělá elegantní oblouk, ale do prostoru cestujících vstupuje až moc.

Rozdílní sourozenci 

Naopak ovládání auta a infotainmentu je lepší u Enyaqu. Má větší centrální dotykový displej s lepší a přehlednější grafikou a na volantu má klasická mechanická tlačítka a dokonce i válečkový ovladač hlasitosti audia, zatímco ve Volkswagenu najdete všude dotykové plochy, které se prostě ovládají špatně. Mimochodem, uznal to už i sám Volkswagen a například do Golfu se vrátí klasická tlačítka. Uvidíme, jestli to bude platit i o elektromobilech.

V obou autech byla celoprosklená střecha, ale zatímco Volkswagen disponoval obvyklou elektricky stahovací roletou, Škoda se rozhodla, že stačí termální vrstva na skle a roletka není třeba. Jenže chyba lávky, zákazníci velmi protestovali, mimo jiné i proto, že Enyaq Coupé se bez skleněné střechy vůbec neprodává. Nemálo lidí ale prostě sklo nad hlavou nechce, a tak automobilka začala dodávat alespoň síťovou clonu, která se pod okno dá instalovat. Není to ale úplně jednoduchá věc a rozhodně to neuděláte za jízdy.

Volkswagen ID.5 GTX a Škoda Enyaq Coupé RS iV jsou sice sourozenci, ale detaily, ve kterých se od sebe vzájemně liší, jsou pro každodenní použití celkem kritické. Ukazuje se, že i v koncernu se vyplatí velmi pečlivě vybírat, abyste si náhodou nekoupili auto, které pro vás zrovna takovou nějakou maličkostí nebude úplně nejlepší. Další rozdíly, klady i zápory obou aut najdete ve videu.

Škoda představila svůj nejvýkonnější a taky nejdražší model

Redakce / 08. 02. 2022

Nový elektromobil BMW jezdí skoro sám, v zimě ale nedojede daleko

Redakce / 01. 03. 2022

Úvodní foto: Expres FM / Honza Koubek
Foto v textu: Škoda Auto, Porsche Česká republika 

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM