
Historie hudebních nosičů ukazuje, že se technologie neustále vyvíjí. Co ale přijde po streamovacích službách? Blízká budoucnost může proměnit hudbu v interaktivní svět propojený s umělou inteligencí a virtuální realitou.

Představte si koncert, kde nejste jen diváci, ale jste přímo součástí představení, a hudba se mění podle toho, jak se cítíte. Blízká budoucnost může přinést formáty, které dnes zní jako sci-fi, ale brzy mohou být běžnou součástí našeho života. Velký posun tímto směrem přišel během pandemie covidu, kdy umělci hledali nové cesty, jak se spojit se svými fanoušky. Tehdy vznikl například slavný koncert Travise Scotta ve hře Fortnite, který sledovalo přes 12 milionů lidí. Publikum se ocitlo uprostřed obřího digitálního světa, kde rapper vystupoval jako gigantická postava a fanoušci mohli spolu s ním plout vesmírem nebo se ocitnout pod vodou a zároveň se volně pohybovat po pódiu i kolem něj. Billie Eilish zase připravila interaktivní livestream, v němž díky prvkům virtuální reality působilo pódium jako fantazijní prostor, měnící se s každou písní.
Jean-Michel Jarre vystoupil ve virtuální podobě v digitálním Notre Dame v Paříži a diváci se k němu připojovali jako avataři, takže se mohli procházet chrámem a být součástí koncertu. A Metallica nedávno nabídla imerzivní nahrávku svého vystoupení v Mexico City. Fanoušci mají při sledování pocit, že stojí přímo na pódiu.
Tyto příklady ukazují, že hudba už dnes není jen o poslechu na telefonu nebo přehrávači, ale stále víc o digitálních zážitcích, které nás vtahují dovnitř. S přibývajícími technologiemi ale bohužel hrozí, že se z koncertů stane jen zážitek v obýváku. Virtuální realita může být fascinující, ale opravdový pocit, kdy stojíte mezi lidmi, cítíte vibrace hudby a sdílíte energii s kapelou i publikem, zatím nic nahradit neumí.







