Expres FRESH! /
Celý playlist
Kultura

The Last Of Us nadchne hráče i ty předlohou nepolíbené: Nadšená fanouškovská recenze seriálového hitu

Avatar photo Barbara Hacsi
23. 01. 2023

Jaký je seriál The Last Of Us? Tahle fanouškovská recenze si vysloužila dvě části. První pro ty, kteří hru nikdy nehráli, a chtějí se jen podívat na jeden z aktuálních seriálů, protože podle traileru nevypadá vůbec špatně. Druhá část je pro fanoušky videohry, kteří před premiérou byli (a jistě do samého závěru budou) napnutí, jak se adaptace povedla. Je věrná předloze? Co herecké obsazení? Nebude děj zbytečně natahovaný?

O čem seriál je, jsme psali v článku před týdnem, teď se pojďme zaměřit na jeho hodnocení. Autorka je fanynkou předlohy a díky českému zastoupení HBO už viděla kompletní seriál.

A ještě jedna poznámka úvodem pro ty, kteří by se chtěli rozčilovat, že seriál je woke, protože se v něm objevují LGBTQ+, Afroameričané a podobně. Hra poprvé vyšla 14. června 2013, oslaví letos tedy 10 let. Už tehdy byl Bill gay, Ellie lesba a její kámoška byla Afroameričanka. Joelova dcera byla ve hře blondýna, teď není. Ale jinak tam není nic víc woke, než v předloze před 10 lety. Tak se zbytečně nerozčilujte, že to dneska musí být všude.

Zdánlivě dokonalá matka, která si vybije frustraci na otravné sousedce: Jessica Biel exceluje v thrilleru Candy

Iva Růžičková / 20. 01. 2023

Recenze pro nehráče

Prý je teď na HBO Max nový seriál s tím týpkem, co hraje Mandaloriana, a holkou ze Hry o trůny. Je to podle nějaké hry, kterou jsem nehrál, tak nevím, jestli na to vůbec koukat, když nevím, o co jde.

I pro slabší povahy

Pokud jste nehráli Last Of Us, vůbec to nevadí. Nepotřebujete ani vědět, že je to adaptace videohry. Užijte si to jako skvělý příběh v postapokalyptickém světě. Ano, svět je zase v háji. Tentokrát za to může houba a klimatické změny. Ale nebojte, tohle není typická zombie akce, tohle není Walking Dead ani Resident Evil.

The Last Of Us je spíše dramatický seriál s prvky hororu a napětí. Ale nebojte, i slabší povahy ho zvládnou, jen párkrát zavřou oči, ale žádné velké nechutnosti se nekonají. Mnohým možná připomene film z roku 2009 Cesta s Viggo Mortensenem. Nepřináší totiž nekonečné hordy nakažených, ani neohrožené a nezranitelné akční hrdiny, kteří se vrhají do nebezpečí stylem akčního Ramba. The Last Of Us není žádnou televizní revolucí. Je to ale prvotřídní řemeslně zvládnutá podívaná. Seriál stojí na skvělém scénáři a hereckých výkonech. Přináší totiž spíše intimní příběhy obyčejných lidí, kteří se snaží přežít v novém světě plném nástrah, ukazuje, že bychom se měli bát spíš lidí, než infikovaných. Craig Mazin, tvůrce seriálu Černobyl, umí dávkovat napětí, ponurou atmosféru. A střídá pomalejší dramatické pasáže, ve kterých sledujeme vývoj jednotlivých postav a jejich vztahy, s rychlými dějovými zvraty a akčními mezihrami.

Ústřední dvojice si získá vaše sympatie, k ostatním postavám si zřejmě citovou vazbu nevybudujete

Nešetřilo se

Na seriálu se nešetřilo a je to vidět i slyšet. Ať už jsou to skvěle zvládnuté postapokalyptické zbytky velkých měst, putování opuštěnou, ale nádhernou americkou přírodou, nebo infikovaní, kteří jsou děsiví, věrní předloze vzhledově i zvukově (přezdívá se jim totiž klikeři). Pokud máte domácí kino, volume doprava a bojte se. Soundtrack potěší zejména herní fanoušky, kteří si díky němu znovu prožijí mnohé momenty, ale nehráčům umně doladí atmosféru.

Pedro Pascal a Bella Ramsey, představitelé hlavních hrdinů, mají skvělou chemii. Žádný z hereckých kolegů v jednotlivých epizodách nezaostává, ale nebudete mít čas si k nim vytvořit zásadní citovou vazbu. Každý díl je vlastně uzavřená část v putovaní naší dvojky
a představuje různé typy lidí a jejich způsob vyrovnání se s katastrofou, ztrátou, strachem. Fanoušky seriálů jistě potěší také fakt, že po zhlédnutí devíti dílů budou mít hotovo a skončí tam, kde před 10 lety skončili i hráči. Žádné natahování, žádné tři roky čekání, abyste věděli, jak to dopadne. Pokud si chcete dát s The Last Of Us celý víkend, dejte si upomínku na 12. března, kdy se odvysílá poslední díl.

Recenze pro hráče

Pozor! Obsahuje spoilery, protože hráči stejně vědí.

„Hrál jsem jedničku i dvojku několikrát, znám to nazpaměť! Herní adaptace stojí za starou belu a určitě pokazili i tuhle. Bella Ramsey je hrozná a čekám jenom zklamání.“ Pr, hráči, pr. Není to vůbec špatné, ba naopak.

Pojďme zodpovědět pár otázek, které by hráči mohli mít.

Jak moc je to věrné předloze?
Dost! Zhruba na 80 %. Samozřejmě se děj musel upravit, ale je tam spousta scén a replik jedna ku jedné. Skvělá muzika původního autora, hromada detailů, u kterých se budete usmívat a říkat si „Já vím, co děláte, kluci, pěkně po nás hráčích pomrkáváte a já si toho vážím.“ Není tam scéna, která by svým zpracováním fanoušky vytočila. Dost možná je to jedna z nejvěrnějších adaptací vůbec.

Vždyť Bella Ramsey není Ellie vůbec podobná!
Není jí podobná, ale přesvědčí vás. Bella má ten správný „Ellie vibe“. Tu drzost, upovídanost i hloubku. Vypráví kameňáky, čte komiksy, přivádí někdy Joela k šílenství. Má taky spoustu krásných citlivých momentů, kdy se s ní budete smát i plakat. Bella Ramsey všechny tyhle polohy zvládá skvěle. Možná není tak roztomilá jako herní Ellie, ale zahrála jí skvěle. Snad na ní taky změníte názor.

Natahují to hodně? Nebo první série odpovídá prvnímu dílu hry?
Nenatahují nic. První série = první díl včetně DLC. Konec je stejný. Ano, jsou i žirafy.

Co herci ze hry, jsou v seriálu?
Jsou. V seriálu se postupně objeví Merle Dandrige, ta hraje ve hře i seriálu Marlene, vůdkyni Světlušek. Objeví se tam také Troy Baker jako jedna ze záporných postav. Nechybí Ashley Jonhson ani Jeffrey Pierce, původní Ellie a Tommy ale v seriálu hrají epizodní role.

Je to fakt dobrá adaptace, nebo recenze dávají 9/10, protože recenzenti jsou zaplacení?
Je to fakt dobrá adaptace, kterou můžete klidně sledovat s lidmi, co hru nehráli. Hráči si užijí spoustu herních easter eggů, budou vědět, co se stane, mohou říkat, že něco bylo ve hře jinak. Ale všichni si užijete parádní podívanou a velice kvalitní seriál, který je podle jedné z nejlepších her.

Budu si to chtít zahrát znovu?
Pokud chcete vždy týden čekat na nový díl, v mezičase vás to určitě bude táhnout ke konzoli.

Hrál jsem i Part II, bude druhá série?
V tuto chvíli se předpokládá, že úspěch první série přiměje tvůrce natočit i druhý díl hry. Napovídá tomu i jedna ze scén, která vypadá jako vystřižená z druhého dílu hry.

Seriál je poměrně věrný předloze, i když drobné odchylky fanoušci hry najdou. Třeba Joelova dcera není blondýnka

Hvězdné obsazení

Ústřední dvojici ztvárňují Pedro Pascal a Bella Ramsey. Představitel Joela Millera zazářil v úspěšných seriálech Hra o trůny, The Mandalorian, Narcos a filmech jako The Great Wall a Wonder Woman 1984, s představitelkou Ellie jste se mohli seznámit rovněž ve Hře o trůny. Dalšími členy hereckého týmu jsou Gabriel Luna, Nick Offerman, Merle Dandridge, Jeffrey Pierce nebo Murray Bartlett. Do menších rolí byli obsazeni i představitelé herního Joela, Troy Barker, a Ellie, Ashley Johnson.

na tvůrce a hlavní hvězdy se můžete podívat ve fotogalerii

Napětí, akce a boj o přežití: Seriálová adaptace fenomenální videohry The Last Of Us je konečně tady

Kristýna Ševčíková / 16. 01. 2023