Nejlepší hudba ve městě /
Celý playlist
Aktuálně

Začíná nová sezóna Formule 1: Co je nového, kdo je favorit a kdy v monopostu uvidíme ženu

Avatar photo Pierre Beneš
03. 03. 2023

Po tříměsíční pauze dnes opět startuje nová sezóna závodů Formule 1. Změn v pravidlech je letos poskrovnu, přesto se tahle nejrychlejší telenovela na světě dynamicky vyvíjí. Do podcastu Stopáž si proto Jan Kordovský pozval komentátora a moderátora F1 Tomáše Richtra.

Probrali, jak to vypadá s formou jednotlivých týmu před sezónou, jak se bude rozšiřovat závodní pole o automobilky Audi, Ford nebo Cadillac a jestli náhodou nehrozí, že se z evropského sportu pro fanoušky stane překombinovaná americká monster show.

Dnes začíná Velká cena Bahrajnu. Už se nemůžete dočkat?
Je to spíš očekávání, protože Formuli 1 žiji každý den. Takže je to spíš očekávání toho, zda se naplní předpovědi všech těch hutných analýz na základě předsezónních testů.

Myslíte těch analýz, kdy má každý úplně jiný názor?
Jednak. A taky té mé. Ale jsem za to rád, protože si nepamatuji, kdy naposled se takhle intenzivně žilo testy. Dokonce jsem zahlédl zprávu, že zájem o sestřih z testovacích dnů na YouTube je svými čísly blízko třeba highlightům Velké ceny Abú Dhabí 2021 – ten hodně oblíbený a kontroverzní závod.

Sdílené šílenství v rytmu hudby: V druhém Jokerovi se po boku Joaquina Phoenixe objeví Lady Gaga 

Kristýna Ševčíková / 27. 02. 2023

Mně to vždycky přijde hrozně legrační. Jako kdybychom sledovali trénink běžců na 100 metrů a odhadovali podle toho, jak rychle poběží.
I tak se často lidé ptají, jestli to lze někde sledovat a pokud možno v televizi, ideálně i s komentářem. A my vždycky říkáme: „Já tomu rozumím, ale věřte mi, že byste se nudili.“

Máme před začátkem sezóny nějaké indikátory, které napoví, jak to může dopadnout letos?
Myslím, že existuje jakási kostra výkonnostního žebříčku, která celkem přesvědčivě nabízí skutečnost, že Red Bull je na špici, Ferrari se zlepšuje, Mercedes bude opět patřit do té nejsilnější trojky. Ale jak přesně to bude vypadat, s jakými rozestupy, to je samozřejmě otázka. Záleží, na jakém se budeme nacházet okruhu, jaké bude počasí, jak kdo trefí nastavení auta, jak budou komu aktuálně sedět pneumatiky. V takzvaném středu pole se to opět bude hodně míchat, bude to napínavé a zároveň bude opět existovat nějaký outsider, který bude pravidelně končit v prvních částech kvalifikace.

A kdo bude letos nejhorší?
Já mám trošku obavy z amerického týmu Haas, který k sezóně vždycky přistupoval tak, že postavil auto, které odpovídá stávajícím technickým pravidlům. A pak šetří náklady tím, že nemá prakticky žádný vývojový program. Což dávalo jakýsi pragmatický smysl, s ohledem na finanční situaci týmu. Ten ale říká, že pro letošní rok má připravený vývojový program. Já si ale myslím, že jim chybí takové dva roky zkušeností ve vývoji. A na základě testů, které se odehrály v Bahrajnu, je vidět velký propad mezi kvalifikačním a závodním výkonem. Takže já bych nebyl překvapen, kdyby Haas zajížděl občas solidní výsledky v kvalifikaci, ale ve velkých cenách výkonnostně propadne.

Letos bude druhý rok, kdy platí pravidla finančních stropů. V čem je důležité?
V tom, že je potřeba věřit na zázraky. Protože zavedení rozpočtových stropů v F1 je něco, o co se mnohá léta snažili šéfové sportu. Není bez zajímavosti, že tím nejhlasitějším, kdo hlásal do světa, že je to neproveditelné, a že se to nedá dodržovat, je současný šéf Red Bullu Christian Horner. Tedy prvního týmu, který porušil rozpočtové stropy v roce 2021. Celý ten program má zásadní dopad na udržitelnost sportu, kdy byly rozpočty ve výši třeba 700, 800 miliónů dolarů. To nastavovalo laťku sportu nesmyslně vysoko. Dneska jsme na úrovni 130, respektive 135 miliónů dolarů, což je proti původnímu stavu obří rozdíl. Má to zásadní dopad na to, že Formule 1 finančně nezkolabuje.

Celý rozhovor si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku, aplikaci Seznam.cz a nebo vaší oblíbené podcastové platformě.
Dozvíte se třeba, jaké automobily se do F1 chystají, jak se královna motorsportu vyrovná s přechodem na baterky, nebo jak bude vypadat závod mezi strip bary v Las Vegas.

Nový úkol pro vyhledávače: Naučit roboty nelhat

Pierre Beneš / 10. 02. 2023

Soud řeší, jestli YouTube může za smrt Američanky: Rozsudek může proměnit internet, jak ho dnes známe

Pierre Beneš / 24. 02. 2023

Úvodní foto: Profimedia

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM