Hudba na prvním místě / Music First /
Celý playlist
Aktuálně

Kurýři na baterky: Elektroauta jsou spolehlivější a levnější na provoz

Avatar photo Pierre Beneš
28. 04. 2023

Potraviny čím dál tím častěji rozváží dodávky na elektřinu. Podle šéfa provozu Rohlíku jsou spolehlivější a levnější na provoz než ty spalovací. Zákazníci navíc oceňují, že po sobě zanechají méně uhlíkové stopy, než kdyby vyrazili na nákup sami.

Vy jste v Rohlíku začali experimentovat s elektrovozy v roce 2020. Tomáš Čupr tehdy prohlásil, že by chtěl mít největší elektromobilní doručovací flotilu ve střední Evropě. Jak se vám tenhle cíl daří? 
Daří se nám to částečně. Například nabíjecí stanice jsou pro nás velkým limitem. Když si představíte, že v depu je řádově nějakých 120 vozidel, která většinou chceme nabíjet přes noc, takže najednou potřebujeme stejný počet nabíjecích míst. Pro tak velkou flotilu už musíte mít velmi silné elektrické připojení. Bavíme se o transformátoru, který je větší než pro běžný sklad, který má třeba 630 kA. A pro vozový park, jako máme my, potřebujeme už v podstatě 1.000 kA. A další věc je dojezd. Zejména v regionech potřebujeme často najet někde okolo 250 km za den, takže jakmile narazíte na trase na nějaký problém, objížďku nebo velký provoz, může se stát, že řidič nemá kapacitu dojet.

Stojící elektroauto přece nic nespotřebovává…
Například v zimě ano, svítí, topí. A samozřejmě máme ve všech autech lednice, což taky odčerpává kapacitu té baterie. Druhým problémem, který jsme řešili, byla kapacita doručovací dodávky. Zkoušeli jsme například Renault Kangoo, který je objemově relativně malý. Naše auta na CNG jsou VW Caddy, Citroeny nebo Fiaty, které nám velikostně vyhovují. Teď jsme se dostali k tomu, že největší část elektroflotily jsou čínské Maxusy. Na českém trhu je to značka neznámá, ale z pohledu kapacity baterie, výkonu motoru a prostoru, který je uvnitř vozu, je to naprosto excelentní.

To je téma, na kterém bych mohli strávit hodiny povídání. V Evropě panuje k čínským značkám poměrně velká skepse. Je po vašich zkušenostech na místě? 
Když se do toho auta posadíte, výbavou se víceméně rovná podobným koncernovým vozům. První Maxusy jsme nasadili do provozu rok a půl zpátky, v tuhle chvíli jsme nezaznamenali žádný dramatický problém s jakoukoli částí toho vozidla. A konkrétně modely, které provozujeme, mají výrazně větší dojezd než jakýkoliv model, který máme od renomovaných výrobců. Takže bych zatím neřekl, že nějaká skepse je na místě.

Jak se na doručování elektromobily tváří kurýři? Zdržují zvídaví zákazníci doručování otázkami na elektroauta? A jak vypadá servis elektromobilů?
Pusťte si celý rozhovor v přehrávači v úvodu článku, v aplikaci Seznam.cz, na webu Podcasty.cz nebo ve vaší oblíbené podcastové službě.  

Umělá inteligence tvoří hudbu nerozpoznatelnou od originálu: Vyzkoušejte, zda rozlišíte práci robota

Pierre Beneš / 21. 04. 2023

Proč jsou filmové hity retro: Kina obsadili Super Mario Bros, chystá se tam i Barbie a Indiana Jones

Pierre Beneš / 14. 04. 2023

Úvodní foto: Shutterstock 

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM