Slevy, gamifikace, velká data a hodně polyesteru. To jsou základní pilíře úspěchu takzvané ultra-fast fashion, která v posledních letech drtí svojí zavedenou konkurenci z obchoďáků. Jak se kus oblečení, který zahlédnete na TikToku, do pár dnů dostane do vaší skříně, v dnešním rozhovoru podcastu Stopáž vysvětluje Karolína Břinková ze serveru SlowFemme.
Jak bys vysvětlila rozdíl mezi fast fashion (značky, které známe z obchodních domů) a ultra-fast fashion, kterou reprezentuje třeba čínský SheIn?
Fast-fashion byznys model stojí na tom, dostat módní kousek z mola co nejrychleji do vaší skříně. Počátky fast-fashion sahají někam do devadesátých let, kdy s tímto principem přišla Zara, která to jako první dokázala celé zprocesovat zhruba za měsíc. Tehdy začalo v masivním měřítku docházet k přesunu továren do zemí třetího světa, kde se za co nejnižší cenu vyrobí dané oblečení a následně se distribuuje do obchodů a jejich e-shopů. Fast fashion staví na tom, že vyrobí několik stovek modelů za měsíc, často designy vznikají přímo u té konkrétní značky, a následně se vyrobí tisíce kusů od každého z těch tisíců nových modelů, které se následně prodávají.
Ultra-fast fashion celý tenhle proces mnohonásobně zrychlila. Firmy jako SheIn mola vůbec nezajímají. Za trendy si chodí přímo ke svým zákazníkům na sociální sítě, nebo přímo do své vlastní mobilní aplikace. Její pomocí se mimochodem prodá mnohonásobně víc kousků, než přes jejich webový e-shop. SheIn je schopná skrz svojí aplikaci přesně sledovat chování zákazníka, koukat se, na co kliká, na co se dívá a na základě toho víceméně realtime určují, co se bude prodávat, jaké by z toho mohly vzniknout trendy, a podobně.
A narozdíl od dnes už klasických fast-fashion obchodů, ultra-fast fashion neobjednávají produkty s takovým předstihem a v takovém množství. Objednají si od každého modelu 100-200 kusů a podle prodejů a popularity produktu následně upravují další výrobu. A to všechno ústí v to, že jsou schopni naskladnit zhruba 6.000 modelů každý den. Což dělá zhruba 1,3 milionu modelů za rok. Zatímco firmy jako H&M naskladní na svůj eshop “pouze” 25 tisíc modelů za rok. Takže nějaká konkurenceschopnost v nabídce je nereálná, a zákazníci navíc mají silnou motivaci chodit na eshop častěji, protože se tam neustále objevuje nové a nové zboží.
Jak je zákazník schopný si z takového nepřeberného množství produktů vybrat?
To probíhá pomocí sběru dat a optimalizace nabídky přímo pro konkrétního zákazníka. Z té obrovské nabídky dostanete jen malý výsek, personalizovaný přímo pro vás, podle toho, na co jste klikali v minulosti, nebo co vám skončilo v košíku. Třeba pro SheIn je hodně významné, že pouze 6 procent zboží jim zůstane na skladě déle než 90 dnů. Rotace jejich produktů je enormní.
Kompletní rozhovor, ve kterém se například dozvíte jak funguje logistika ultra-fast fashion firem, proč se módní obchod SheIn v žebříčcích kategorizuje jako technologická firma, nebo jakou cenu zákazník za tuto službu platí, si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku. Podcasty Seznam.cz můžete poslouchat i na naší platformě Podcasty.cz, v mobilní aplikaci Seznamu pro iOS i Android nebo ve vašem oblíbeném podcastovém přehrávači.
Úvodní foto: Shutterstock