Jak funguje interní komunikace? Kolik lidí se jí na Nově věnuje? A jak reagují zaměstnanci na zprávy zevnitř firmy? Nejen to zjistíme v dalším rozhovoru ze série Expres Star, do kterého přijali pozvání Kateřina Švecová a Jiří Netík.
Kateřina Švecová začínala v oblasti HR v agentuře Addeco a v Coca-Cole, kde se přesunula do marketingu a PR. Tři roky zastává funkci Manažerky interní komunikace v televizi Nova. Spolupracovala také s Nadací Terezy Maxové dětem.
Jiří Netík se v marketingu a PR pohybuje celou kariéru, prošel například společnostmi Remmark, Čedok, Tesco, ale i Ministerstvem školství nebo Národním filmovým muzeem. Na Nově působí jako manažer interní komunikace od ledna letošního roku.
Co je vlastně interní komunikace? Osobně o ní vím jenom to, že ve většině firem se o ní hodně mluví, ale většinou nefunguje…
Jiří Netík: Tak to nás mrzí, že máte zrovna tohle povědomí o tom našem nádherném řemesle, protože myslím, že interní komunikace je krásné řemeslo, které propojuje kreativní činnost, uplatní se tam člověk, který umí psát, umí grafiku, který je dobrý v projektovém managementu. Ano, často nemusí fungovat, ale je otázkou, jak ty firmy k tomu přistupují. Máte firmy, kde se interní komunikace hodí na HR a myslíte, že máte vyřešeno, ale přitom interní komunikace je komunikační disciplína jako každá jiná. A měl by jí být věnován dostatek času. Už na fakultě nám říkali, že pokud vám ve firmě nefunguje interní komunikace, tak jak chcete, aby vám fungovala ta externí. Trochu mě mrzí, že interní komunikace má takovou pověst, ale my s tím nesouhlasíme, protože my interce dáváme na Nově úplně všechno.
Kateřina Švecová: Zároveň myslím, že pořád pracujete s lidmi. A asi víte, jaká je práce s lidmi. Takže se nedokážete zavděčit všem, nedokážete uspokojit potřeby všech, ale snažíme se, aby to bylo aspoň u většiny.
A jak vypadá interní komunikace na Nově?
Kateřina Švecová: Když jsem nastoupila na Novu, interní komunikace byla v plenkách, byly tam nějaké základní komunikační nástroje a první dva roky jsem v týmu byla sama s jednou stážistkou. Minulý rok jsme prošli takovou transformací, uvedli jsme novou strategii a vizi empatické televize, kterou se Nova chce stát směrem k divákům, ale samozřejmě to musí fungovat i v rámci firmy, protože co nefunguje uvnitř, těžko můžeme propisovat ven. V tu chvíli se objevila potřeba posílit tým, protože těch aktivit začalo přibývat. Proto náš tým rozšířil od ledna Jirka, který je seniorní manažer. Jsme tam teď dva a pracujeme mnohem víc strategicky, než tomu bylo doposud.
Předpokládám, že se do vaší práce zapojují třeba i šéfové různých oddělení, u kterých musíte ty informace sbírat.
Kateřina Švecová: Ten nejužší tým tvoříme s Jirkou a jednou stážistkou na částečný úvazek, ale máme ještě jednu kolegyni z jiného oddělení, která nám pomáhá, třeba s tvorbou newsletteru. A pak je to samozřejmě spousta lidí jako napříč celou firmou, od kterých potřebujeme nějaké informace. Takže lidí, co dělají interku je vlastně hodně.
Jiří Netík: Je to tak, ale my jsme na nich závislí, protože bychom to bez nich nezvládli řídit. Potřebujeme od nich informace, potřebujeme vstupy, se kterými můžeme dále pracovat.
Jakými cestami s kolegy komunikujete?
Kateřina Švecová: Máme interní Facebook, u nás se mu říká People Place, má podobné funkcionality, je to i snadná aplikace, kterou si člověk může nahrát do telefonu. Všem nováčkům, když nastupují do firmy, zmiňuji „Koukněte se na to ráno, koukněte se na to odpoledne na pět minut, protože pak vám nic neuteče!“ To je ta hlavní komunikační platforma, potom samozřejmě máme nástěnky, máme stránku na Sharepointu, kde komunikujeme spíš takové statické informace. Potkáváme se ale i osobně, máme třikrát do roka setkání zaměstnanců s managementem, kde se komunikují velké strategické věci, úspěchy, programová schémata, výhledy.
Jiří Netík: Ještě zmíním Nova Wikipedii, což je nový vzdělávací nástroj. Naším cílem je ukázat kolegům, co dělají i ostatní sekce, aby pochopili, co v rámci toho televizního byznysu vlastně všichni děláme. To je platforma, která běží na Sharepointu, jsou tam detailně představené dílčí sekce, je tam i slovníček pojmů, protože každá firma, každý byznys má nějakou svůj jazyk, takže jsme vytvořili docela sofistikovaný slovníček, který má i vyhledávací pole, takže kolegové, když uslyší nějaký nový výraz, si ho tam mohou vyhledat, přečíst si to, co to znamená, zasadit si to do kontextu.
Mě zaujalo, že máte i e-shop s vlastním merchem. Je jen pro interní potřebu, jen pro zaměstnance?
Kateřina Švecová: V tuhle chvíli je to pro zaměstnance. S merchem pracujeme, nejenže si ho zaměstnanci mohou koupit, ale ho i vyhrát v různých soutěžích, nebo ho získat za úspěšně uskutečněný projekt. Po merchi byla poptávka, protože jsme v loňském roce měnili logo, s tím se samozřejmě pojí vytvoření nové kolekce. Zároveň to vnímáme jako něco, čím můžeme podpořit budování hrdosti vlastně na značku Nova. Ty věci se líbí a jsou nositelné. Byl to fakt velký projekt, který trval půl roku od vybrání věcí přes design až po tu vlastní realizaci a vytvoření e-shopu.
S kolegy nekomunikujete jenom on-line, zaměstnanci se s vedením mohou potkat i osobně. Jak to probíhá? A kolik lidí se účastní?
Kateřina Švecová: Účastní se jich od 180 do 220. My to setkání samozřejmě natáčíme, aby kolegům, kteří se třeba z pracovních důvodů nemohou zúčastnit, nic neuniklo. Probíhá to formou prezentací, ty jdou především za naším generálním ředitelem Danem Gruntem, potom většinou mluví programová ředitelka Silvia Majeská a Matěj Šemšej, náš personální ředitel. Každý pokrývá svou oblast, zaměstnanci se hned na místě mohou ptát.
Do dění na Nově se snažíte zapojit i rodinné příslušníky. Chodí se třeba osobně podívat do televize nebo na pracoviště svých blízkých?
Jiří Netík: Chodí rádi a my jsme za to samozřejmě rádi, protože je to další aktivita, kterou vtahujeme kolegy do dění. Ale rozšířili jsme to i rodinné příslušníky. Můžeme prozradit, že budeme chystat Family Day, kam pozveme naše zaměstnance s jejich rodinnými příslušníky. Taky jsme umožnili rodinným příslušníkům zapojovat se do natáčení, když byla nová řada Hell’s Kitchen, mohli přijít rodinní příslušníci, něco podobného chystáme i v rámci nové řady SuperStar, která se připravuje. V tomhle chceme pokračovat, to je pro nás s Katkou takové gró, jak dosáhnout milníku, že budeme opravdu tou empatickou televizí.
Co to je empatická televize? Jaké cíle mají Katka a Jirka od vedení? A co pro zaměstnance chystají?
To se dozvíte, když si poslechnete celý rozhovor v úvodu stránky!