Expres Drive /
Celý playlist
Rozhovory

Blíží se konec TikToku? Neví víc, než ostatní sítě, problém je, že ho provozuje nepřítel

Avatar photo Pierre Beneš
10. 03. 2023

Západní vlády v posledních týdnech jedna za druhou zakazují čínskou sociální síť TikTok na státních zařízeních. Argumentují obavou o bezpečnost dat a infrastruktury. Podobné varování tento týden vydaly i české úřady. Co všechno o vás TikTok ví, o jak velkou jde hrozbu, nebo jestli nás čeká kompletní zákaz, v podcastu Stopáž vysvětluje šéfredaktor technologického webu Lupa.cz David Slížek. 

TikTok toho o vás 

TikTok je velký fenomén, už dávno není jen sítí pro tancující teenagery. Kolik aktivních uživatelů tahle síť aktuálně má? 
Ve světě se odhaduje, že má přes miliardu měsíčních uživatelů. Tedy lidí, kteří si ji alespoň jednou měsíčně zapnou. V České republice se odhaduje něco mezi jeden a půl až dvěma miliony měsíčních uživatelů.

Když se podíváme na rozvrstvení společnosti, tak to je hrozně obrovské číslo. Jsou to úplně všichni lidé od 15 do 29 let. 
Je to velké číslo, ale sociální sítě jsou tu ještě větší. YouTube má u nás 8 miliónů aktivních uživatelů, Facebook něco pod 5 miliónů. Takže 2 miliony jsou sice slušné číslo, ale TikTok pořád ještě není největší sítí u nás.

Čím je podle tebe TikTok tak atraktivní?
Mně osobně TikTok k srdci úplně nepřirostl, ostatně už nejsem nejmladší a sociálních sítí je na mě už trochu moc. Ale TikTok má jednu obrovskou, krásnou a zajímavou vlastnost: Servíruje uživateli videa jedno za druhým. A dokáže je poměrně dobře vybírat, aby se člověku líbila. Takže vytvoří nekonečný stream videí, která člověka přikovají k obrazovce a nepustí ho pryč. Je to velmi dobrý zabiják času.

Girl power: Mezi největší alfa samice filmového plátna patří lovkyně vetřelců i naštvaná máma bojující s roboty

Carlito Brigante / 08. 03. 2023

Pro mě osobně se TikTok stal druhou nejpoužívanější sítí. Fascinuje mě, jak mě má TikTok přečteného. Ukazuje mi věci, o kterých ani nevím, že by mě mohly bavit. Kdo z mého okolí TikTok používá, má vždycky naprosto odlišný obsah, než já. Skoro jako by to byl nějaký otisk prstu. Jakým způsobem TikTok určuje, co za video ukáže tomu jednomu konkrétnímu uživateli?
Za prvé se o uživateli snaží nasbírat co nejvíce informací. Jakmile si člověk TikTok nainstaluje, chce po něm aby si přidal všechny svoje kontakty ze všech možných aplikací. To znamená, že se dozví, s kým se uživatel stýká, kamarádí, jaké jsou jeho sociální kontakty. A už z toho se dá něco odhadovat. Pak samozřejmě chce celou řadu dalších informací. A druhá část spočívá v tom, že zkouší, jaká videa se člověku líbí. Jestli jsou to srandičky, nebo jestli inklinuje k vážnějším věcem. Protože TikTok už dávno není jen o legráckách, je tam dost normálního obsahu. A na základě těchto pokusů se vytváří váš personalizovaný feed šitý na míru konkrétnímu uživateli. V tomhle je TikTok opravdu dobrý a má jednu zásadní výhodu. Je hrozně jednoduchý, přímočarý, nerozptyluje se ničím jiným. Svůj algoritmus dokáže perfektně namíchat pro jednoho konkrétního člověka.

Já jsem docela opatrný uživatel a TikToku jsem nepovolil nic kromě přístupu ke kameře. A stejně mi ukazuje věci relevantní k mým zájmům.
Tak o tobě neví tolik, ale skrz algoritmus se naučil dobře odhadovat, co dokoukáš, jak moc koukáš na určitá témata, co nedokoukáš, která témata se ti evidentně hodně líbí, na co zareaguješ. A jen z toho se dá velmi dobře odhadovat, co se člověku bude líbit dál.

Každá sociální síť, která je větší než miniaturní, se snaží sledovat svoje uživatele napříč internetem. Co jsou to takzvané trackovací pixely a kdo je používá?
Trackovací pixely jsou kus kódu, která někdo vloží – buď úmyslně nebo omylem – do své webové stránky. Třeba protože chce například s Facebookem nějakým způsobem spolupracovat, měřit dosah svojí reklamy. Nebo jsou tyto pixely součástí sdílecích tlačítek – určitě znáte “Sdílejte na Facebooku“ a podobně. A tento kus kódu umožňuje sociálním sítím nebo komukoli sbírat data o uživatelích i mimo svojí vlastní aplikaci. A to je samozřejmě velmi cenné. Na webu se sbírají informace o tom, na co člověk kliká, co ho zajímá, jak dlouho na jaké stránce vydržel. Prostě jak na něj co nejlépe cílit reklamu. 

Umí tyto pixely sledovat například to, co píšu na klávesnici?
Tohle by se dít nemělo. Je to možné jenom poté, co uživatel dá v mobilu oprávnění, aby stránka nebo aplikace mohla sledovat klávesnici. Ale samotný trackovací pixel by toto umět neměl.

Podle analýzy serveru Gizmodo podobný kód, tedy přímý kanál rovnou do TikToku, v sobě má přes 28 tisíc mobilních aplikací různého druhu. Když tohle číslo propojíš s miliony trackovacích pixelů a miliardou uživatelů, je tahle síť už tak obrovská, že nejde jednoduše vypnout?
Vypnout jde všechno. Kdyby TikTok někde v Číně začal být nepohodlný, myslím, že by se dal vypnout v relativně krátké době. Režim by prostě zavelel, do serveroven by naběhly represivní složky a byl by konec. Ale to samozřejmě jen tak brzy nebude. To, že je TikTok napojený na ekosystém internetu, není úplně nic nového. Facebook je skrz svoje sdílecí tlačítka, diskusní moduly nebo další webové elementy známý sběratel dat chování uživatelů už léta.

Dají se tyto informace nějakým způsobem zneužít?
Záleží na spoustě okolností. Většinou jsou tyto informace sbírány kvůli clení reklamy. A to záleží na každém z nás, jestli to, že je na něj cílená reklama, bere jako osobní újmu, nebo jestli se s tím smíří, protože pak má určité služby na internetu zadarmo. To je na větší filosofickou debatu o tom, jak funguje byznys na internetu. Ale už jsou konkrétní příklady, kdy sběr těchto dat může být pro určité skupiny obyvatel nebezpečné. Například ve Spojených státech se momentálně dostávají do problémů uživatelky, které na sociálních sítích řešily témata týkající se potratů. Nebo prostě jen vyhledávaly kliniky, které potraty a služby s nimi spojené poskytují. Nedávno se v USA změnila legislativa a v řadě států jsou potraty prakticky nelegální. A státní úřady se snaží požadovat data od provozovatelů sociálních sítí a online služeb. A tohle je najedou informace, kterou platformy nějakým způsobem posbíraly pro cílení reklamy, ale najednou se z té informace stává výbušná a nebezpečná věc. Takovým uživatelkám můžou ve výsledku hrozit postihy, nebo je policie může popotahovat za věci, která podle zákona neměly dělat. Takže potenciální nebezpečí tady je vždycky. Podle mě nehrozí z tábora platforem, které data sbírají, protože ty prostě chtějí cílit reklamu a vydělávat peníze. Ale když se to spojí s režimem jako je v Číně, nebo nešťastným zákonem, který teď mají ve Spojených státech, tak ze sběru dat může být do budoucna problém.

Poslechněte si zbytek rozhovoru v přehrávači v úvodu článku.
Dozvíte se jaké státy se TikTok snaží omezovat, jak by vypadal plošný zákaz této sociální sítě, nebo si poslechnete doporučení, jak nastavit užívání sociálních sítí svému teenagerovi.

Podcast Stopáž vychází každý pátek a poslouchat ho můžete na platformě Podcasty.cz, v aplikaci Seznam.cz nebo ve vašem oblíbeném podcastovém přehrávači

Zakladatel Aliexpresu se po dvou letech vzdal své moci: Jak komunistická strana úspěšně dusí svoje mocné kritiky

Pierre Beneš / 13. 01. 2023

Stát se opět chystá bojovat s dezinformacemi: Svoje plány radši tají

Pierre Beneš / 03. 02. 2023

Soud řeší, jestli YouTube může za smrt Američanky: Rozsudek může proměnit internet, jak ho dnes známe

Pierre Beneš / 24. 02. 2023

Zdroje fotografií: Profimedia a Shutterstock 

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM