Nejlepší hudba ve městě /
Celý playlist
Ostatní

Šestá generace Fordu Mustang se loučí speciální edicí, v nové nepřijdeme o osmiválec

Honza Koubek
27. 09. 2022

Ford Mustang už není žádná novinka, současná generace jezdí po silnicích pěkných pár let a její roky už jsou ve skutečnosti sečteny. To ale nezabránilo Honzovi Koubkovi absolvovat pár dní za volantem Mustangu GT ve verzi California Special. A jako bonus pro vás máme informace o nové generaci kultovního amerického muscle caru. 

Současná California Special navazuje na původní stejnojmennou speciální edici z konce šedesátých let, která vznikla na popud několika dealerů Fordu v Kalifornii. Mustang se tam totiž prodával velmi dobře, dokonce tak dobře, že si prodejci u Fordu vyprosili svojí vlastní speciální verzi. Mustang GT/CS měl masku bez loga běžícího koně, ale zato s přídavnými světlomety, na bocích pruhy a za dveřmi falešné nasávací otvory. Vyrobily se čtyři tisíce kusů, nakonec se neprodávaly tak dobře, jak se čekalo, ale dnes to z nich dělá ještě vyhledávanější sběratelské kousky. Další California Special přišel až s pátou generací v roce 2007 a pak ještě v roce 2011. 

Další díly (263)

V Česku stále k objednání

Současný Mustang v edici California Special vypadá skutečně k světu. Maska bez loga má mřížku ve tvaru včelí plástve a vpravo dole malý červený znáček GT/CS, na bocích nechybí pruhy, ale naštěstí tam nejsou žádné falešné nádechy, vzadu mezi světly opět chybí běžící kůň a nahradilo ho logo GT/CS. V blatnících jsou pěkná 19palcová pětipaprsková kola v šedivé barvě a když otevřete kapotu, mezi tlumiči najdete vzpěru s leštěnou plaketou a nápisem California Special. A pod ní samozřejmě ikonický pětilitrový osmiválec, laděný na 450 koní. V interiéru je také pár kosmetických změn. Sedačky jsou čalouněné kůží a látkou Miko, což je mikrosemiš podobný Alcantaře. Sedadla mají vyhřívání i odvětrávání, což se v otevřeném autě skutečně hodí. Na palubní desce je pás z hliníku s šestiúhelníkovým vzorem a před spolujezdcem plaketa California Special. Celkem půjde do Evropy jen tisíc kusů, v Čechách bylo zatím prodáno deset, ale další jdou při troše snahy ještě doobjednat. 

Lepší s manuálem

Ve skutečnosti nejde ani tak o ryzí speciálku, jako byl třeba Bullitt nebo Mustang Mach 1, jde vlastně o příplatkový balíček ke standardní verzi GT, respektive výhradně k její otevřené verzi. Dovnitř téměř nefouká a užijete si to úchvatné bublání velkoobjemového osmiválce. Jinak je ale třeba přiznat, že na Mustangu už jsou znát jeho léta. Auto se bez střechy kroutí trochu víc, než moderní kabriolety, střecha navíc nejde stáhnout ani za pomalé jízdy a infotainment, přestože dostal nový software, taky nepůsobí nejmodernějším dojmem. Navíc, přestože pro velké grand turismo, jakým otevřený Mustang bezesporu je, se automat hodí báječně, zrovna tenhle konkrétní desetistupňový automat je tu trochu zbytečný. K motoru s obřím točivým momentem by klidně stačil hydroměničový pětikvalt a jelo by to báječně. Desetikvalt řadí příliš často, někdy se chová zmateně, občas cukne, zkrátka a dobře, jednoznačně lepší koupí je verze s manuální převodovkou. Všechny tyhle drobné nedostatky jsou ale spíš podružné a autu je velmi brzo odpustíte, protože je to prostě Mustang. Jeho aura je pořád famózně silná, retro tvary fungují, bublání a řev osmiválce vám zajistí pozornost a spotřeba přitom není kdovíjak hrůzostrašná. Při normální jízdě zůstanete kolem 11 litrů, což je na 450koňové auto naprosto v pořádku. 

Sedmá generace: Mírná evoluce

Rozloučení se současnou generací Fordu Mustang máme za sebou a teď pojďme na ten nový! Ano, Ford na autosalonu v Detroitu slavnostně představil sedmou generaci Mustangu. Na první pohled si ho s ničím nespletete, design prodělal jen mírný evoluční krok, modernizaci osvědčených retro křivek, odkazujících na předky z druhé poloviny šedesátých let. Celkově je čistší, uhlazenější, přišel o tradiční prolisy na dveřích, ale úzká přední světla, typická maska i trojité světlomety na zádi zůstaly. Daleko víc změn se odehrálo v interiéru, kde najdete digitální kokpit s úhlopříčkou 12,4”, infotainment Sync4 s dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 13,2” a vybavený nejen hlasovým asistentem Amazon Alexa, ale také grafikou poháněnou známým grafickým Unreal Enginem.
Ubylo fyzických tlačítek, přijdeme i o krásné páčkové přepínače, inspirované letectvím, zato se ale můžeme těšit na bezdrátovou dobíječku telefonů, adaptivní tempomat a celou armádu jízdních asistentů. Zajímavá vychytávka jsou USB porty nahoře u zpětného zrcátka, kam se dá zapojit kamera pro natáčení provozu. V dnešní době je to čím dál užitečnější záležitost a kabely visící přes celý interiér jsou nevzhledné a nebezpečné.

Pětilitr žije 

Nejdůležitější ze všeho ale je, že vidlicový osmiválec pod kapotou žije dál. Pětilitr s kódovým označením Coyote a novým sáním s dvojitými škrtícími klapkami bude prý silnější než kdy dřív, i když Ford zatím přesná čísla nezveřejnil. Na autosalonu byla k vidění špičková verze Dark Horse, vycházející z příplatkové sady Performance. Bude mít přídavný chladič motorového oleje, chladič oleje automatické převodovky, chladič diferenciálu, výkonnější ventilátory a výkon až 500 koní. Běžný Mustang bude k mání s šestistupňovým manuálem nebo desetistupňovým automatem a v Americe bude v nabídce i čtyřválcová verze s motorem 2,3 EcoBoost.

Další spoustu detailů o novém Mustangu najdete na webu Garáž.cz.

Chevrolet naskočil na vlnu zájmu o elektrické pick-upy, nabízí Silverado do zásuvky

Redakce / 17. 01. 2022

Hyundai pro 25 vyvolených: Jak jezdí ostrý hatchback z Nošovic

Honza Koubek / 06. 09. 2022

Foto: Garáž.cz / Lukáš Kukla a Ford

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM