Hudba na prvním místě / Music First /
Celý playlist
Lifestyle

Citroën C5 X: Auto mimo všechny kategorie nabízí atraktivní cenovku a špatně naladěné brzdy

Honza Koubek
12. 11. 2023

Nezvyklá silueta, odvážné designové detaily, zajímavá technická řešení. Že by Citroën navazoval na své staré recepty? Přesně tyhle věci ho totiž proslavily.

Další díly (274)

Trochu jiný crossover

Citroën ještě před několika lety tvrdil, že tehdejší sedan a kombík C5 už nedostane žádného přímého nástupce. Všeobecně se předpokládalo, že na jeho místo nastoupí nějaké větší SUV, ale místo toho tu máme novou C5 X. Těm sedanům a kombíkům se nepodobá ani trošku a vlastně stojí někde mezi nimi… a ještě mezi dalšími automobilovými kategoriemi. Není to ani sedan, ani kombík, má sice celkem velký kufr a rozměrné zadní víko, ale na převážení ledniček to nebude. Navíc má velká kola a celkem výrazně přizvednutý podvozek, takže je to sice crossover, ale trochu jinak, než je dnes běžné. Mimochodem, něco velmi podobného už Honza Koubek o jednom autě nedávno říkal: Vůbec není náhoda, že to byl Peugeot 408, protože tahle dvě auta spolu sdílejí technický základ. Stylově jsou ovšem celkem výrazně odlišná a naštěstí nejde čistě jen o styl a design. Tenhle Citroën se totiž snaží vrátit do hry některé ověřené kvality, pro které zákazníci Citroënu milovali právě třeba staré C5.

Peugeot 408: Stylové kupé na vysoké noze, ve kterém nenajdete správnou polohu za volantem

Honza Koubek / 19. 07. 2023

Velmi tiché auto

Ano, mluvíme samozřejmě především o nadprůměrném jízdním komfortu. Tohle auto má zcela nulové sportovní ambice, o dynamickou jízdu se ani nesnaží. A je to samozřejmě správně. Velký francouzský sedan – i když to není tak úplně sedan – prostě má být měkký, houpavý a pohodlný. Ladění podvozku je zcela odlišné než ve zmíněném Peugeotu 408. Na nápravách sice už dávno nenajdete hydropenumatické odpružení, to odnesl čas, nicméně nižší verze mají velmi dobře vymyšlené a poměrně funkční tlumiče s hydraulickými dorazy a testovaná špičková plug-in hybridní verze se může pochlubit plně adaptivním podvozkem, který pomocí kamer sleduje vozovku před koly a tuhost tlumičů přizpůsobuje v reálném čase. Díky plug-in hybridu je C5 X ve městě velmi tichým autem, a dokonce i když na okresce benzínová šestnáctistovka naskočí, její odhlučnění si nezaslouží nic než pochvalu. Je ale pravda, že některé série ostřejších výmolů dokáží podvozek nepříjemně vyvést z míry. Po dlouhých minutách zcela tiché a plavné jízdy pak přijde nepříjemné zatřesení a hluk. Částečně je to vina velkých a těžkých kol, respektive vysoké neodpružené hmotnosti, ale zkrátka a dobře to občas trochu rušilo.

BMW má škodnou v revíru: Otestovali jsme kupé na vysoké noze od Renaultu

Honza Koubek / 05. 07. 2022

Logika infotainmentu je nepřirozená

Drobné nedostatky v jinak vynikajícím jízdním komfortu, jsou o to výraznější, že si uvnitř auta připadáte jako ve výrazně luxusnějším voze. Atmosféra v interiéru je skutečně prémiová až luxusní. Design je minimalisticky zajímavý a nepřehnaně extravagantní, plasty mají moderní textury, další materiály jsou příjemné na dotek, před řidičem je velký barevný head-up displej a na středové konzole dokonce zůstaly fyzické ovladače hlasitosti audiosystému a základních funkcí klimatizace. Infotainment má velkou a pěkně kontrastní obrazovku, ale jeho vnitřní logika je nepřirozená a místy trochu zmatená. Některé funkce, které soupeři moudře umožňují ovládat samostatnými tlačítky, například systém držení v jízdním pruhu, musíte v Citroënu složitě vypínat přes dotykový displej. Systém sice umožňuje poměrně širokou individualizaci pomocí vlastního rozmístění widgetů, ale pro spoustu uživatelů to může být zbytečně složité, a tak zůstanou u základního, nepříliš vstřícného rozložení. Co se týče navigace, raději jsme se pohybovali v prostředí Apple CarPlay, které zde bez problémů funguje i bezdrátově, což je samozřejmě pozitivní zpráva.

Detaily testovaného vozu si prohlédněte ve fotogalerii

Slušná cenovka

Dobrou zprávou je i fakt, že plug-in hybridní systém funguje velmi pěkně. Většině běžných řidičů bude nabitá baterka stačit na celodenní jízdy po městě a pokud budete nabíjet každou noc, spotřeba benzínu bude doslova mizivá. Šestnáctistovka je pak kultivovaná a v rámci záměrně nesportovního chování auta umožňuje i příjemně svižnou jízdu. Jediný drobný zádrhel je naladění brzdového systému. Při vyšších rychlostech je sice trochu přeposilovaný a pedál brzdy je velmi měkký, ale na to se dá relativně snadno zvyknout. Horší je jeho nekonzistentní chování v nízkých rychlostech, typicky v městských kolonách. Brzdový pedál jako by se každou chvíli choval trochu jinak, někdy se vám povede zastavit krásně jemně a plynule, jindy auto zastaví příliš prudce, přestože na brzdu šlápnete naprosto stejně opatrně. Je to velmi frustrující a tak doufáme, že se to Citroënu podaří časem doladit. Už proto, že poslední pochvalu si zaslouží za nastavení cenovek. Jistě, špičkově vybavený model s nejsilnějším plug-in hybridním modelem vyjde na víc než milion korun, ale pokud se spokojíte s tříválcovou turbo dvanáctistovkou (kterou Honza testoval v sesterském Peugeotu 408 a může potvrdit, že i na tahle velké auto celkem bohatě stačí), můžete mít tohle velké a luxusní auto už od necelých 700 tisíc. A to je v porovnání s konkurencí opravdu zajímavá cena.

Dojmy z týdenního testu najdete ve videu

Neděle
14:00 – 15:00
Garáž
Vše co vás může zajímat o autech.
Jan Koubek

Kromě testu Citroënu C5 X se v aktuálním vydání pořadu Garáž od Honzy Koubka dozvíte o zajímavých konceptech z japonského autosalonu a také o novém Renaultu na základech Dacie.

Pořad si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku. Archiv Garáže najdete v sekci Podcasty, v aplikaci Expres FM nebo ve vaší oblíbené podcastové službě. Videa z testování můžete zhlédnout na webu Stream.cz, novinky ze světa automobilů přináší Honza Koubek i na profilu Meziplyn a na YouTube kanálu 1000 koní

Číňan s anglickým jménem: Elektrické MG4 vyráží do boje o zákazníky se sympatickou cenovkou

Honza Koubek / 15. 10. 2023

Hyundai Kona: Velmi povedený crossover, který vás dovede k šílenství neustálým pípáním povinných asistentů

Honza Koubek / 05. 11. 2023
Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM