Hudba na prvním místě / Music First /
Celý playlist
Hudba

Žádné nudné tiskovky: Prince přidal cédéčko k novinám, U2 do iPodu a Wu-Tang Clan jedinou kopii vystavili v galerii

Avatar photo Radek Honc
07. 09. 2023

Fanoušci kapely The Rolling Stones se vtipným způsobem dozvěděli o chystaném novém albu svých oblíbenců. Oznámení vyšlo v novinách jako inzerát na fiktivní sklenářskou firmu. Propagace nebo vydání nových desek se dá dělat buď tradičně, prostřednictvím tiskové zprávy, nebo podobně jako to provedli osmdesátníci z Anglie, tedy nevšedně a originálně. Z minulosti víme, že to jde.

Beatles byli líní, The Rolling Stones vsadili na rozkrok a mimino od Nirvany na soudy: Příběhy nejslavnějších desek

Radek Honc / 09. 11. 2022

Irské jablko (2004)

V roce 2004 nebyl Apple zdaleka tak ukotven v hudebním průmyslu jako dnes. iPod a iTunes byly stále v plenkách a MP3 stále koukaly na záda cédéčkům. Ve snaze naklonit misku vah směrem k digitální straně se Apple spojil s největší rockovou kapelou na planetě. Když byli U2 v roce 2004 připraveni vydat album How To Dismantle An Atomic Bomb, spojili se s technologickým gigantem pro reklamu, která památně využila singl Vertigo. Dále Apple vytvořil limitované edice iPodů, v nichž byla nahrána celá diskografie irské čtveřice. Ta zahrnovala i nevydané písně. Přístroj byl navíc vyzdoben laserem zvěčněnými autogramy. A samozřejmě nechyběla nová deska How To Dismantle An Atomic Bomb. O deset let později se Apple a U2 znovu spojili, aby překvapivě vydali desku Songs Of Innocence. Ta se zničehonic objevila ve všech účtech iTunes. 

Hra Trenta Reznora (2007)

Zatímco příprava na vydání nového alba je často jen přehlídkou tiskových zpráv a postupného představování singlů, Trent Reznor proměnil propagaci v pohlcující, návykovou hru s alternativní realitou. Během vůbec prvního koncertu Nine Inch Nails v portugalském Lisabonu byl v koupelně koncertního sálu nalezen USB  disk obsahující vysoce kvalitní MP3 skladby My Violent Heart, která se rychle rozšířila po internetu. To bylo zpočátku považováno za náhodný únik písně, ale jelikož další píseň se k lidem dostala podobným způsobem, potvrdilo se, že jde o úmysl a jde o součást hry. Nine Inch Nails na USB poskytli vodítko, které by odemklo obrovský internetový vesmír, který se točil kolem nadcházejícího nového alba kapely s názvem Year Zero. Reznor a herní tvůrci 42 Entertainment vytvořili dystopický online svět a strhující příběh, který pomohl šířit zprávu o příchodu Year Zero inovativním způsobem, kterému se žádná tisková zpráva nikdy nevyrovná. Hra s alternativní realitou byla takovým hitem, že HBO dokonce uvažovalo o její přeměně v televizní drama, i když tyto plány nakonec vzaly za své.

Na konci duhy najdete poklad (2007)

„Ahoj všichni. No, nové album je hotové a vyjde za 10 dní,” napsal kytarista Jonny Greenwood. “Nazvali jsme to In Rainbows.“ Tradiční model říkáte si? Ne tak docela! Konečně osvobozeni od své dlouholeté nahrávací smlouvy Radiohead navždy změnili hudební průmysl tím, že nabídli své nové album fanouškům s možností „Zaplať, co chceš.“
Experiment zafungoval znamenitě: Skupina uvádí, že vydělala více peněz než na kterémkoli z předchozích alb. Když album dorazilo na kompaktních discích v lednu 2008, stále bylo na prvním místě v žebříčku Billboard 200.

Prince v novinách (2010)

Prince, který měl vždy potíže s nahrávacími společnostmi, zašel až tak daleko, že změnil své ikonické jméno na The Artist a Love Symbol poté, co se v polovině devadesátých let rozešel s Warnery. Multiinstrumentalista působící bez nahrávací společnosti naplánoval jedinečný způsob, jak doručit své album 20Ten svým fanouškům. A slovo doručit naplnil doslova. Autor megahitu Purple Rain nechal založit svou novou desku do kopií vybraných novin a časopisů v Belgii, Německu, Francii a také do výtisků britského Daily Mirror. Celkem bylo distribuováno 2,5 milionu kopií desky 20TEN. Do dnešního dne nebylo 20Ten oficiálně vydáno ve Spojených státech. 

Jednou podnikatel, vždycky podnikatel (2013)

Jay–Z dokázal, že je nejenom skvělý rapper, ale taky byznysmen. Právě on vymyslel chytré partnerství, aby dostal své nové album ke svým fanouškům. Byl to způsob, jakým odhalil, že přichází jeho nové album Magna Carta… Holy Grail, a sice minutová reklama, na které se podíleli producenti Rick Rubin a Pharrell Williams. Reklama byla uvedena během klíčového okamžiku finále NBA. V rámci dohody byl 4. července, tři dny před vydáním alba, distribuován zdarma milion digitálních kopií alba uživatelům Samsung Galaxy prostřednictvím speciální aplikace. Když nakonec deska 9. července vyšla fyzicky, byla už platinová. To ovšem nahrávací společnost odmítla uznat. 

Pouze v galerii (2015)

V březnu 2014 zakladatel Wu–Tang Clan RZA prozradil, že kolektiv nahrál nové 31písňové album s názvem Once Upon A Time In The Shaolin. Byla vyrobena pouze jedna kopie dvojalba, čímž se přeměnilo v jedinečné umělecké dílo. Jak RZA prozradil, v plánu bylo turné skupiny po světových galeriích, s jakousi speciální instalací, která by fanouškům umožnila slyšet album v muzejním prostředí, načež vydraží jedinou kopii tomu, kdo nabídne nejvyšší nabídku. „Masová produkce a saturace obsahu znehodnotily jak naši zkušenost s hudbou, tak naši schopnost stanovit její hodnotu,“ uvedl Wu–Tang Clan v prohlášení a dodal: „Průmyslová produkce a digitální reprodukce selhaly. Vnitřní hodnota hudby byla snížena na nulu. Současné umění má hodnotu milionů díky své exkluzivitě. Toto album je dílem současného umění.“ A povedlo se: Vítězným uchazečem se stal Martin Shkreli, který zaplatil 2 miliony dolarů. V březnu 2018, po Shkreliho odsouzení za podvod s cennými papíry, federální soud zabavil jeho majetek včetně alba. V červenci 2021 jej ministerstvo spravedlnosti USA prodalo sběratelům za 4 miliony dolarů. 

Springsteen potěšil vlastence, The Beatles vsadili na své oblíbence a Pink Floyd na čistotu: Příběhy slavných obalů

Radek Honc / 31. 05. 2023

50 let hip-hopu: Legendy, díky kterým se žánr ulice dostal na absolutní vrchol

Radek Honc / 23. 08. 2023
Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM