
Timothy Zachery Mosley patří k nejvýraznějším postavám současného popu. Jeho rukopis spojuje nečekané rytmy, originální samply a melodie, které znějí prostě jinak, než to, co tu kdy bylo.

Hudbě se věnoval od mládí a první skutečný průlom přišel díky spolupráci s Missy Elliott. Společně vytvořili zvuk, který koncem devadesátých let působil jako z jiné planety. Písně The Rain nebo Get Ur Freak On ukázaly, že rytmus nemusí být pravidelný, a že i komerční hudba může být postavená na odvážných nápadech. Timbaland používal zvuky, které by jiný producent vyřadil. Právě to se stalo jeho předností.
Ještě důležitější byla jeho práce s Aaliyah. Skladby One In A Million a později Try Again patří k mezníkům R’n’B. Timbaland pro ni vytvořil zvuk, který byl elegantní, vzdušný a neuvěřitelně osobitý. Podílel se na druhém a třetím albu dívky, jejíž cestu na trůn královny R’n’B ukončila letecká nehoda v srpnu 2001.
V první dekádě nového tisíciletí se stal jedním z nejžádanějších producentů na světě. Justin Timberlake s ním natočil hity Cry Me a River, SexyBack, My Love a What Goes Around… Comes Around. Každá z těchto skladeb posunula pop do nové polohy a potvrdila, že Timbaland dokáže spojit experiment s masovou přitažlivostí.
Podobně výrazně ovlivnil i kariéru Nelly Furtado. Na albu Loose vytvořili hity Promiscuous, Maneater a Say It Right. Timbaland zde působil jako producent i autor a ovlivnil kompletní estetiku alba. Jeho jméno je ale spojeno i s dalšími hvězdami, jako jsou Jay-Z, Madonna, Drake, Ludacris nebo dokonce Björk.

Do širšího povědomí se dostal i díky své verzi skladby Apologize od OneRepublic, která se objevila na jeho albu Shock Value a stala se celosvětovým hitem. Timbaland ale nepracuje jen pro jiné. Právě Shock Value ukázalo, že dokáže zaujmout i jako rapper a sólový interpret a jeho vlastní projekty umí mít stejnou sílu jako produkce pro velká jména. Velkou roli sehrál také v kariéře Keri Hilson, pro kterou vytvořil například hit The Way I Are.
Timbaland je známý tím, že ve studiu pracuje intuitivně. Beat často tvoří přímo během setkání s interpretem, kdy reaguje na jeho energii a nechává skladbu růst z okamžiku. Nepotřebuje detailní plán, spoléhá na spontánnost a vlastní cit. Za svou práci získal několik cen Grammy, inspiroval celou generaci producentů a ukázal, že experiment může být cestou k těm největším hitům.



