
Když se na Valentýna v roce 2005 objevil server YouTube, nikdo netušil, že z něj vyroste největší hudební knihovna i talentová líheň planety. Z místa, kde lidé sdíleli amatérská videa, se postupně stala platforma, která změnila hudební průmysl a otevřela milionům zpěváků, kapel i producentů novou, často kratší a rozhodně přímější cestu k fanouškům .

Prvním velkým symbolem nové éry byl Justin Bieber. Jeho domácí videa, kde zpíval coververze známých hitů, objevily miliony lidí a brzy i hudební manažer, který z něj udělal světovou hvězdu. Příběh kanadského teenagera ukázal, že cesta k úspěchu už nemusí vést přes nahrávací společnosti a televizní soutěže. Stačila kamera, internet a dostatek fanoušků.
Na YouTube se postupně prosadili i další. Shawn Mendes začínal coververzemi, které nahrával na Vine a YouTube, a brzy podepsal smlouvu s velkou společností. Billie Eilish sice první nahrávku Ocean Eyes zveřejnila na SoundCloudu, ale právě na YouTube získala masivní dosah a klip k písni z ní udělal globální hvězdu. I průlom Carly Rae Jepsen nebo The Weeknda je úzce spojen s YouTube a virálním šířením.
Hudební průmysl musel zareagovat. Zatímco dříve se úspěch měřil podle prodeje alb, dnes se sledují miliony a miliardy zhlédnutí. Videoklipy se staly stejně důležitými jako samotné písně a pro řadu interpretů je YouTube klíčovým zdrojem příjmů díky reklamám i možnostem propojit obsah s koncerty a merchem. Dnes má YouTube měsíčně po celém světě zhruba 2,7 miliardy aktivních uživatelů. Každý den lidé na platformě zhlédnou přes miliardu hodin obsahu a jen služby YouTube Premium a YouTube Music mají více než 100 milionů předplatitelů. Největší základna je v Indii, kde YouTube používá téměř půl miliardy lidí. To všechno ukazuje, že platforma se stala nedílnou součástí nejen hudebního světa, ale i každodenního života.
YouTube tak proměnil představu o tom, kdo může být hvězdou. Dřív rozhodovali producenti a vydavatelství, dnes mají slovo také algoritmy a samotní fanoušci. Ale i když konkurence narostla, pořád platí, že dobrý nápad, chytlavá píseň a trocha štěstí mohou během pár dnů změnit neznámého autora v globální senzaci.



