Americké vozy: Auta pro vyvolené, nebo i pro nás ostatní?

Kdo by neznal ikonická vozidla jako Ford Mustang, Dodge Charger nebo Chevrolet Camaro. Silné hřmějící motory, robustní vzhled a vizáž jisté nespoutanosti, které vystihují tyto koráby silnic. Mnoho z nás možná po takovém voze zatoužilo, když se kolem prohnal osmiválec se svým impozantním zvukem. Ale americké auto přece musí být určitě neuvěřitelně nákladné a navíc se v tom málokdo vyzná… Nebo ne? Pojďme se seznámit s pár fakty, které nám mohou přiblížit, jak to s "Amerikami" v Čechách vlastně je.


Cena

Cena je určitě jeden z nejstěžejnějších aspektů při nákupu auta. Pokud nepatříte mezi šťastlivce, kteří mají šesticifernou výplatu, určitě bude cena hrát velkou roli. Slušnou Ameriku seženete již od 400 000 Kč. Dají se sehnat i levněji, ale to už zase může znamenat nějaký problém v historii vozidla. Snadno se dostanete i přes milion, ale třeba za "pouhých" 450 tisíc můžete mít sedm let starého Mustanga. Jasně, že za tu cenu seženete nové auto se zárukou, ale tam asi příliš požitku z jízdy neočekávejte. Další výhodou Amerik je, že jim tak moc neklesá hodnota, u některých vozidel naopak může i stoupat.

Foto: Pexels

Čtěte také: Brutální koncept BMW se bude líbit i fanouškům obrněných vozů


Spolehlivost

Velká výhoda amerických vozidel, zvlášť do roku 2015, je relativní jednoduchost motoru. Obrovský motor s co nejmenším počtem složitostí. Zapomeňte na pokažené turbo – tohle je atmosféra a ta žádné turbo nemá. Velký rozdíl také je v tom, jak je motor zatížen. Pro zjednodušení si představte dvě vozidla, z nichž jedno je třísetkoňový dvoulitr a to druhé je třísetkoňový pětilitr. U menšího motoru na každý litr objemu připadá sto padesát koní, naproti tomu u většího motoru připadá na každý litr objemu pouhých šedesát koní. Zatížení menšího motoru je násobně vyšší a to se zákonitě musí projevit v životnosti motoru. Proto také u koupě Ameriky není tak moc důležitý počet najetých kilometrů, jako je tomu v případě evropských vozidel. Nájezd 250 tisíc na tachometru nemusí znamenat vůbec nic, pokud vozidlo mělo pravidelný servis a pečlivého majitele.

Foto: Pexels


Náhradní díly a servis

I to nejspolehlivější auto potřebuje občas nějaký servis. Kde sehnat díly? Jednoduše si je objednáte, nebo je objedná váš mechanik, který se vám bude o vozidlo starat. V České republice je několik obchodů, které díly objednávají přímo z USA. Pokud se budeme pohybovat v rámci běžného servisu, popř. běžných spotřebních doplňků, nemusíte se bát, že by vás údržba vyšla nějak extra draho. Ceny dílů se pohybují dosti podobně a v některých případech dokonce ještě levněji, než jsme zvyklí u běžných značek.

Foto: Pexels


Spotřeba: Kolik si to tak vezme?

Na rovinu je třeba přiznat, že spotřeba u těchto vozidel je vyšší. Každý z nás řídí jinak a nelze tedy paušálně říct, za kolik pojedete. Pokud si ale představujete, že s šestilitrem budete jezdit za 20 litrů na 100 kilometrů a u čerpací stanice budete jako doma, tak vás mile překvapím. Ano, tohle auto klidně pojede za "dvacet na sto", ale taky s tím můžete jezdit pod deset litrů. Pokud jste zvyklí jezdit za pět a půl litru, tak chápu, že je to i tak hodně. Ale když vezmeme, že průměrný evropský třílitr jezdí okolo devíti, rázem to už přestává znít tak hrozně, co myslíte?

Kam dál? Nádherné zakázkové Ferrari vám vyrazí dech. A provětrá peněženku

Foto: Pexels
Úvodní foto: Profimedia

Podcast