Dopoledne na Expres FM /
Celý playlist
Aktuálně

Nahradí naší práci umělá inteligence? Lidé si vždycky najdou cestu, jak zůstat užiteční

Avatar photo Pierre Beneš
17. 03. 2023

Zvenčí se zdá, že prožíváme další vlnu nestability na pracovním trhu. Americké technologické firmy propouští nejvíc od krize v roce 2008, inflace a válka ženou náklady vzhůru a pokroky v jazykových modelech ohrožují některá kacelářská zaměstnání. Dnešní host podcastu Stopáž ale tvrdí, že je čas si říct o víc peněz, nebo rovnou změnit práci. Rozhovor s analytikem serveru jobs.cz Tomášem Ervínem Dombrovským s poslechněte v přehrávači.

Čím víc si o propouštění a zacházení se zaměstnanci v technologickém sektoru čtu, tím víc mě fascinuje, že firmy vlastně nemusí nutně vyhazovat lidi jen proto, aby ušetřily, ale často prostě kvůli tomu, že se snaží samy přetvořit a adaptovat na změny světa kolem nich. Jak tohle funguje? 
Aktuálně se samozřejmě hodně mluví o důsledcích dostupnosti generativní umělé inteligence typu ChatGPT. Jaké budou mít tyhle nástroje vliv na pracovní pozice, respektive, které pozice kvůli této technologii zaniknou. Jsem přesvědčený o tom, že s nástupem nových nástrojů a technologií, které využíváme ke své práci, se vypořádáváme už stovky let let. Začalo to revolucí v zemědělství, následovala průmyslová revoluce a tak dále. Teď akorát zažíváme další krok. Využíváme nové digitální nástroje, která umí nově a často i lépe zpracovávat informace. Na jedné straně dochází k postupné proměně náplně práce a způsobu toho, jak ji děláme. To se týká opravdu desítky procent pracovních míst, které se postupem času výrazně posunou. A na druhé straně přestanou být některé pozice úplně, nebo do značné míry, zapotřebí. Zároveň ale některé nové pozice a profese díky těmto novým nástrojům vzniknou. Pro mě je nejzajímavější, že existují desítky procent pracovních pozic, na kterých se lidé chtě nechtě budou muset dřív nebo později naučit tyto nové technologie používat. Dříve tyhle změny trvaly roky, s nástupem moderních technologíí jsou to měsíce.

Pokud jsem například copywriter pro e-shop, píšu popisy na kabáty nebo nové televize, tuhle pozici nutně nahradí generátor textu. Jak se jako zaměstnanec můžu dostat do pozice, která nově vznikla?
Tohle je hodně specifický příklad. Uznávám, že zrovna pozice copywriterů může být nástupem těchto technologií dost ovlivněná. Ale většina těchto lidí bude pravděpodobně ještě X let ve své původní práci pokračovat. Například než se tyto nástroje zdokonalí a plně integrují do tvorby webů nebo do dalších systémů. Část copywriterů se posune k tomu, aby celá prezentace toho produktu dávala smysl. Budou se více podílet na designu webu, na struktuře textu, budou se více věnovat uživatelskému zážitku. Nebudou ze sebe sypat krásné, ladné texty, ale budou více přemýšlet o strukturách a tom, co zákazníky zajímá. Možná takových pozic nebude tolik, a jejich práce bude trochu náročnější, ale zároveň i hodnotnější. Nástroje jako je ChatGPT jim v jejich práci můžou akorát tak pomoct. 

Mě fascinuje jak neuvěřitelně rychle současná vlna téhle revoluce postupuje. První takovéto uživatelsky dostupné nástroje jsme měli k dispozici někdy koncem minulého roku. Dneska máme březen a já na chodbách Seznamu potkávám kreativce, kteří už s těmi nástroji aktivně pracují. Píší scénáře reklam, vymýšlí názvy pořadů, nadhazují si s nimi témata pro obsah… 
A to je přesně ten příklad, který se snažím popsat. Tou transformací není samotná technologie, ale to, jak ji lidé budou používat. Jak ji zahrnují do své práce, k čemu je vede. A všechny tyto scénáře definitivně poznáme, až tyhle nástroje budou plně dostupné a přístupné. Lidé si vždycky najdou cestu, jak zůstat užiteční. A to krásně vidíme z průzkumů, který v jobs.cz děláme. Práce není jenom o tom se uživit, ale v tom základním patře potřeb je to hlavně o tom být užitečný druhým lidem. Tohle řeší i lidé, kteří opravdu pracovat nepotřebují nebo nemusejí. A tuhle naší potřebu být užitečný krásně vidíte tady u svých kolegů.

Pokud vás zajímá jak to vypadá na českém pracovním trhu, které pozice jsou nejžádanější nebo jak si říct o vyšší plat, poslechněte si zbytek rozhovoru v přehrávači v úvodu článku, v aplikaci Seznam.cz, na platformě podcasty.cz nebo ve vašem oblíbeném přehrávači.

Nový úkol pro vyhledávače: Naučit roboty nelhat

Pierre Beneš / 10. 02. 2023

Blíží se konec TikToku? Neví víc, než ostatní sítě, problém je, že ho provozuje nepřítel

Pierre Beneš / 10. 03. 2023

Úvodní foto: Shutterstock 

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM