
Prvním plnohodnotným a od základu postaveným elektromobilem značky Ford je Mustang Mach-E. Pokud jste ho nikdy neviděli, je třeba dodat že vůbec nevypadá jako Mustang, je to totiž relativně vysoký pětidveřový crossover s mírně splývavou střechou.
Ford zvolil jméno Mustang z čistě marketingových důvodů, protože jeho první elektrické auto nemá být levným dopravním prostředkem, ale prémiovým módním vozem, který se v autosalonech většinou vyjímá uprostřed, na tom nejviditelnějším místě. Motorističtí nadšenci sice trochu skřípou zuby nad devalvací slavného jména, ale většině zákazníků je to jedno, nebo to na ně naopak působí jako vábnička. Faktem je, že třída SUV a crossoverů patří stále k těm nejprodávanějším, navíc ve velkém autě se rozměrné a těžké akumulátory dají schovat výrazně snáz, než ve sporťáku.
Designéři se pokusili použít designové prvky z Mustangu, ale bylo to těžké zadání. Sem tam náznaky postřehnete, ale samozřejmě je to pořád crossover. „Je ovšem pravda, že jsem na ulici zaznamenal pár celkem zaujatých pohledů i nějaké to souhlasné pokývání hlavou. Mustang Mach-E prostě jen tak nepřehlédnete, zejména ve šmolkově modré pastelově barvě, ve které byl testovací kus,“ říká k tomu Honza Koubek. Přestože jde o čistě elektrický model s akumulátory uloženými v podlaze mezi nápravami, samotná platforma sdílí některé technické prvky s Focusem či Kugou, ale to neznamená, že by měly stejný základ. Spíš to dokazuje, nakolik přizpůsobivé dnešní modulární platformy jsou. Akumulátor má využitelnou kapacitu 88 kWh, což by podle Fordu mělo stačit na 500 km, a to jen proto, že testovaný kus byl Mach-E GT, tedy nejsilnější model. Pokud zvolíte slabší (ale pořád ještě velmi rychlou) verzi, dojezd se zvýší o další stovku kilometrů.

GT na konci označení Ford Mustang Mach-E GT znamená, že jde o špičkovou motorizaci, poháněnou dvěma elektromotory, schopnými dát dohromady výkon 487 koní a točivý moment 860 Nm. To je skutečně víc než dost i na auto, které váží přibližně 2,3 tuny. Stovku umí za 3,8 sekundy, v ideálních podmínkách dokonce ještě rychleji. Ve sportovním režimu Untamed je pedál plynu skutečně ostrý a musíte si dávat dobrý pozor, když ho chcete zadupnout až do koberečků. Potřebujete totiž kolem sebe spoustu místa. Auto vyrazí vpřed, ale rozjetých 2.300 kg je také potřeba udržet ve správném směru a případně zastavit. „Upřímně jsem čekal, že v zatáčkách budu mít ve volantu aspoň trochu citu a zpětné vazby, ale asi j sem měl příliš vysoká očekávání.“ Zároveň se ale s Mustangem Mach-E dá jezdit krásně pohodlně a tiše a v tom je samozřejmě jeho síla. Dvacetipalcová kola umí být překvapivě ukázněná, ale jednou za čas se odpružení nepohodne se sérií nerovností a uvnitř se pak ozve nepěkné zabušení. Možná že slabší model na menších kolech na tom bude lépe.

Interiér není podobný žádnému jinému Fordu. Dominuje mu na výšku orientovaný velký displej infotainmentu se systémem Ford Sync4, spodní část je vyhrazená ovládání klimatizace, dole je přímo do displeje integrovaný fyzický otočný ovladač hlasitosti. Jinak je palubní deska poměrně minimalistická a výrazně horizontálně orientovaná. Poloha za volantem je v pořádku, vyšším postavám by vyhovoval delší sedák. V druhé řadě je víc než dostatek místa. Zavazadlové prostory má Mach-E dva: Ten přední se nejlépe hodí pro dobíjecí kabely, vzadu najdete polohovatelnou podlahu a příjemnou šířku, do hloubky už je to ale horší a s některými objemnějšími předměty můžete mít problém. Ford Mustang Mach-E je zajímavý elektromobil, na poměry své třídy jezdí celkem zábavně a jeho reálný dojezd je pro většinu zákazníků celkem použitelný. Dokonalé auto to ale jistě není.


Foto: Garáž.cz / Tomáš Kopečný