Skončil školní rok, který letos pro jednou nebyl ve znamení Covidu nebo začátku války. Učitelé se ale museli vypořádat s nástupem dostupných nástrojů s generativní umělou inteligencí. Dnešní host podcastu Stopáž, učitel a popularizátor Daniel Pražák, říká že AI je hlavně nástroj ke zlepšení výuky.
Rozhovor vedeme ve čtvrtek odpoledne, den před předáváním letošních vysvědčení. Po celé budově zní z nějakého důvodu saxofon, všude se tu hemží děti, rodiče a spoustu dalších lidí. Vskutku předprázdninová atmosféra. Jak to letos šlo?
Pokud to srováme s předchozími lety, tak se dá říct, že z pohledu běžné školy byl ten rok klidný. Nevypukla válka, jako před rokem, celou dobu jsme neučili online jako v předchozích letech. Letošní rok byl významný hlavně tím obrovským přůšvihem, který zvlášť v Praze a Středočeském kraji vzniknul. Například ještě dnes, když se bavíme, jde jedno z našich dětí na pohovor, jestli se vůbec dostane na nějakou střední školu.
Takže netrávíš 90 procent času kontrolou, jestli slohovku náhodou nenapsal ChatGPT?
Já mám tu zásadní výhodu, že učím přírodopis a dějepis a slohovky neopravuji. Ale vím, že kolegyně češtinářky už nad tím přemýšlely a museli to řešit. Jakmile ale vedete děti k tomu, aby umělou inteligenci využívaly účelně, tak není důvod pro tu slohovku AI vůbec používat. ChatGPT a faktografie stejně nejdou úplně dohromady.
Vzpomeneš si, kdy poprvé jsi se studenty AI řešil? A vytáhnul jsi to ty, nebo oni na tebe?
Vzpomenu si přesně, kdy jsme to ve škole řešili. Byl to konec prosince, měli jsme vánoční večírek, na který jsem šel a na Twitteru viděl, jak jeden můj oblíbený akademik vzal svůj abstrakt na konferenci a požádal ChatGPT, aby z něj udělal písničku ve stylu Taylor Swift. Razím to, že abych něco mohl použít v hodině, tak to nejdřív musím mít sám dobře vyzkoušené. Takže jsem záhy zjistil, že pokud se AI zeptám na nejvýznamnější vědce v oboru, kde dělám disertaci, tak mi jich to napsalo spoustu. Včetně jejich publikací! Akorát jsem následně zjistil, že neexistují. Takže touhle cestou jít nelze. Ale AI jsme využili například při zpracování tématu savců. Jedna skupinka studentů měla za úkol zpracovat, jak spí savci. A zajímalo je nejen to, kolik hodin, ale třeba i způsob nebo specifika toho, jak spí. Takže pokaždé když jsme zkusili vyhledávačem najít jak spí například velryba, tak jsme se nedostali k žádné uspokojivé odpovědi. Zeptali jsme se tedy ChatGPT, aby nám napsala deset způsobů, jakými se můžeme této odpovědi dobrat, dvě z nich jsme použili a vyhledávač vyhodil přesně to, co jsme po něm chtěli. To mě inspirovalo například k vymýšlení aktivit pro seminář, který jsem letos pro děti na druhém stupni organizoval. AI mi vyhodila deset návrhů, já si vybral tři, které mě samotného nenapadli a dál jsem je rozpracoval a použil. Moje přítelkyně, která vyučuje němčinu ChatGPT využívá například ke generování úloh, které jsou dělané přesně na míru jejím studentům. AI pro mě letos byla novinka, o které říkám, že je takový můj učitelský parťák, kterého si můžu přivolat na pomoc klidně v jednu ráno, když si potřebuju něco připravit, nebo o volné hodině, kdy všichni moji ostatní učitelský parťáci zrovna učí.
Když jsme se viděli naposled, tak jsme řešili jak moc se s AI dá podvádět. A ty jsi velmi přesvědčivě tvrdil, že AI je hlavně nástroj a nebude to takový problém. Stojíš si za tím pořád?
Je to úplně stejné, jako když studenti, nebo i my dospělí, podvádíme s mobilem nebo chytrými hodinkami. Pokud žáky vedeme k tomu, jak se dá AI použít a včleňujeme je do procesu přirozeně. Pokud dám žákovi za úkol, aby navrhl pět témat na esej o zdravém životním stylu, tak pro mě není žádný podvod, když to konzultuje s AI. Je to úplně stejné, jako když já AI používám na přípravu hodiny. Já se třeba teď dostal do fáze, kdy jsem narazil na nástroj ChatPDF, do kterého člověk nahraje PDF a následně si povídá s robotem, který vystupuje jako ten nahraný článek. Kdyby byl tenhle nástroj dostupný během mého doktorátu, tak mi ušetřil desítky hodin času. Je to skvělý.
Jaké konkrétní nástroje používáš k výuce?
Dnes je jich opravdu spoustu. Třeba teď, když jsi přišel, tak jsme v rámci fotokroužku upravovali fotky z dnešního loučení s deváťáky. Takže jsme zkoušeli, jaké AI funkce jsou v nové betaverzi photoshopu. Další je třeba oblíbená učitelská aplikace Padlet, která v sobě nově má nástroj na generování obrázků. Takže jsme s dětmi skrz tenhle nástroj vytvářeli vlastní příběh. Děti se učily, jak můžou různými prompty ovlivnit, jak bude obrázek vypadat. Což mi přijde jako možná jedna z nejdůležitějších věcí, kterou se letos v mých hodinách naučili. Jak komunikovat s tím programem, jak lépe zadávat klíčová slova.
Kompletní rozhovor si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku. Dozvíte se v něm například, jak si učitelé sdílí zkušenosti s AI, jak učitelům (ne)pomáhá stát, nebo co je dnes ve školství největší technologický nepřátel.
Podcast Stopáž si můžete pustit i v aplikaci Seznam.cz, na portálu Podcasty.cz a nebo ve vašem oblíbeném podcastovém přehrávači.