Přestože Porsche vyrábí v současné době jeden z nejzábavnějších elektromobilů, model Taycan, a chystá se na elektrifikaci svých SUV a dalších modelů, je vedení automobilky naprosto jasné, že nejikoničtější model 911 by s baterkami asi úplně nefungoval. Možná v nějaké civilnější verzi, ale když se budeme bavit o sportovních speciálech typu GT3, ztráta famózního spalovacího motoru by dost možná znamenala úplný konec. Proto Porsche navázalo spolupráci s houstonskou společností HIF Global LLC, která vnímá problém změny klimatu, ale zároveň chce umožnit dál fungovat spalovacím motorům.
Řešením má být syntetické palivo, neboli eFuel. S pomocí diagramů, které společnosti zveřejnila na svých stránkách, se pokusím jednoduše vysvětlit, o co jde. Na samém počátku je zachycení CO2, tedy oxidu uhličitého, z atmosféry. Ten je pak sloučen s vodíkem získaným elektrolýzou vody. V případě HIF Global jde prý o tzv. "Zelený vodík", na jehož výrobu se využívá výhradně elektřina z větrných elektráren. Ze surové sloučeniny vodíku a CO2 se pak dalším zpracováním získávají různé deriváty paliva, od benzínu pro osobní automobily, přes letecké palivo, nebo dokonce plyn podobný LPG. Výhoda spočívá v tom, že při spalování tohoto paliva se do ovzduší uvolňuje pouze kysličník uhličitý, který z něj byl před tím zachycen – a dá se případně zachytit znova. Je samozřejmě otázka, kolik bude výroba takových paliv stát, nicméně čím větší objem se bude vyrábět, tím levnější to bude. Pokud by na taková paliva přešla letecká a lodní doprava, měli bychom my nadšenci dost možná o benzín postaráno. Držme tedy snahám Porsche palce.4
Foto: Porsche