Ve srovnání s produkčním vozem Mercedes EQS je nový koncept o polovinu menší a třicet procent lehčí, pracuje s napětím 900 V, takže se počítá s extrémně rychlým nabíjením. A to přesto, že Mercedes tvrdí, že toto auto se nabíjí zhruba dvakrát do měsíce. Nejen vyspělý akumulátor je ale zárukou rekordního dojezdu. Mercedes přepracoval celé pohonné ústrojí, a tak zatímco u běžného elektromobilu se na kola dostane zhruba 75 % vydané energie, u EQXX je to celých 95 %. Pohon pak obstarává nový elektromotor o výkonu 204 koňské síly, na jehož vývoji se podílely týmy Formule A a Formule E.
Dalším trikem je aerodynamika. Plochý a protáhlý vůz vypadá na fotkách jako opravdu velké auto, ve skutečnosti se svými rozměry blíží běžné třídě C. Protažený zadní převis, tzv. Kammova záď, pomáhá simulovat aerodynamický efekt kapky a výsledný součinitel odporu vzduchu má hodnotu Cx = 0,18, a to se bavíme o plnohodnotném čtyřmístném autě, které si ani nepotřebuje pomáhat kamerami místo zpětných zrcátek (což je příznivá zpráva). Navíc vypadá opravdu zajímavě. Interiér vozu je přesně tak futuristický, jak se od konceptu očekává – čtveřice samostatných skořepinových sedaček čalouněných bílou umělou kůží, koberečky z bambusových vláken a místo palubních přístrojů jeden dlouhý prohnutý displej, tvořící přední část palubní desky. Zatím jde pochopitelně o koncept, ale dá se předpokládat, že mnohá technická řešení ovlivní celou další generaci elektrických Mercedesů. Nová platforma MB.EA se očekává v roce 2024. Tak třeba se dočkáme i toho tisícikilometrového dojezdu.
V aktuálním vydání Garáže se dále dozvíte o konci legendárního amerického osmiválce a jeho nástupci. Také o futuristickém elektrickém offroadu zatím neznámé americké značky. Dojde i na Citroën C5 Aircross s hybridním pohonným systémem. Více v našem podcastu.
Foto: Mercedes-Benz AG