Vyrůstat s vývojovou poruchou není pro děti nic snadného, obzvlášť když jim to jejich okolí nijak neusnadňuje. Své o tom ví i desetiletá dívka Adhara Pérez Sánchez z Mexika, které byl již v útlém dětství diagnostikován Aspergerův syndrom, tedy forma poruchy autistického spektra. Tato diagnóza značně komplikuje sociální interakci a komunikaci a lidé díky ní vnímají odlišně i běžné situace, nerozumí humoru a trpí nedostatkem představivosti. Adhara měla kvůli této diagnóze problémy ve škole, kdy se jí nedařilo zapadnout mezi vrstevníky. Ti jí považovali za podivínku, jelikož příliš nejevila zájem o ostatní a díky nedostatku představivosti si s nimi nedokázala hrát. Také měla problémy během vyučovacích hodin, které leckdy celé prospala a nejevila o probíranou látku žádný zájem. Toto chování přišlo divné její matce Nallely Sánchez, která mnohdy doma dceru vídala, jak sama od sebe studuje knihy a odborné články. Proto neváhala a s dcerou navštívila odborníka.
U odborníka je čekalo obrovské překvapení. Dívce byla pomocí testu naměřena hodnota IQ 162 a její intelektuální schopnosti byly mnohem vyspělejší, než se původně zdálo. Dívce se tak otevřely nové možnosti, kdy se mohla konečně učit v prostředí, které vyhovovalo jejím potřebám a nadání. Základní školu dokončila ve svých pěti letech a střední pak ve svých osmi! Nyní dětský génius navštěvuje univerzitu Universidad CNCI v Mexiku, kde studuje současně dva průmyslové a systémové inženýrské obory se zaměřením na matematiku. Svou školu již dokonce reprezentovala přednáškou o černých dírách na akci pořádané Institutem umění a kultury v Tijuaně. Velkým snem dívky je stát se astronautem a cestovat na Mars. Sen se dokonce může stát snadněji skutečností díky tomu, že ji prezident její vysněné školy University of Arizona, Robert C. Robbins, osobně pozval ke studiu na této škole. Tato škola přitom byla uznána Národním úřadem pro letectví a vesmír (NASA) pro průzkum vesmíru ve svém programu. Robbins si totiž o příběhu dívky přečetl na internetu a byl nadšený, když se dozvěděl, že dívka touží po studiu na jeho škole. Ve svém zvacím dopise, který jí poté poslal, jí slíbil mnoho vynikajících programů vesmírných věd a spolupráci s předními světovými odborníky v tomto oboru.
Dívka se snaží být pro ostatní děti s podobnou diagnózou poruchy autistického spektra inspirací. Prostřednictvím sociální sítě a knihy, kterou sepsala, je povzbuzuje, aby vždy šly za svými sny a nikdy se nevzdávaly. Dále pro ně vyvíjí náramek, díky kterému by jejich rodiče mohli poznat jejich aktuální emoce, s jejichž vyjadřováním mají autistické děti problém. Sama může být nejen pro ně, ale i ostatní lidi obrovskou inspirací, jelikož ve věku deseti let dosáhla toho, na čem někteří lidé pracovali celý život.
Zdroje: Entrepreneur – entrepreneur.com, 7 San Diego
Úvodní foto: Freepik