Nejlepší hudba ve městě /
Celý playlist
Ostatní

Audi SQ8 dostalo benzínový čtyřlitr od Porsche, nadchne jízdními vlastnostmi, ale vlastně nedává smysl

Honza Koubek
30. 08. 2022

Audi SQ8 dostalo nový motor. Původní masivní čtyřlitrový naftový osmiválec se dvěma turby a elektrickým kompresorem vystřídal masivní čtyřlitrový benzínový turbo osmiválec. Je to motor, který najdete v Lamborghini Urus, v některých modelech Bentley a v Porsche Panamera a Cayenne, protože právě u Porsche byl vyvinut. V Audi SQ8 je mírně podladěný, takže dává „pouhých“ 507 koní. Má vůbec smysl dávat takhle výkonný benzínový osmiválec do velkého SUV?

Samozřejmě nemá, což ale neznamená, že z toho nemůže vyjít dobré auto. V Audi si totiž dali extrémně záležet, aby tohle auto splňovalo ty nejvyšší standardy. SQ8 je menším, stylovějším sourozencem velké SQ7, má splývavější střechu a menší kufr. Ale i tak si se dvoumetrový dlouhán pohodlně sedne i dozadu a do kufru se stále vejde i velká bouda na psa.

Další díly (262)

Naživo vypadá Audi SQ8 mohutně, ale nepůsobí nesmyslně obřím dojmem. Je rozkročené a zvlášť v kombinaci šedivého nemetalického laku a lesklé černé masky a 23palcových kol v sobě zajímavým způsobem snoubí dravost a chladnou německou eleganci. Uvnitř je to typické high-end Audi: Tři dokonale kontrastní displeje s nastavitelným zobrazením, spousta klavírního laku, lišty z pravého hliníku a sedačky, v našem případě vyhřívané, odvětrávané i masážní, čalouněné jemnou kůží. Samozřejmostí je armáda kvalitně kalibrovaných jízdních pomocníků, umožňujících semiautonomní jízdu po dálnici. Audi SQ8 dokáže být i na velkých kolech velmi pohodlné a tiché. Při klidné jízdě kvalitně supluje limuzínu a bez nejmenších problémů v něm překonáte i dlouhé cesty přes půlku Evropy. 

Přes pět stovek koní, ukrytých pod vysokou kapotou, se probudí k životu po razantním sešlápnutí plynového pedálu. Můžete to ještě podpořit přepnutím do dynamického jízdního režimu. Osmiválec, který dosud jen vzdáleně ševelil, začne hřmět jako přicházející bouřka, a když plyn podržíte, přejde do burácivého řevu rozzuřené bestie. Auto s hmotností 2,3 tuny dokáže akcelerovat na stovku za 4,1 sekundy, ale dechberoucí zrychlení předvede z jakékoli legální rychlosti. Na dálnici mu je ve skutečnosti nejpohodlněji kolem 160 km/h, takže německý Autobahn bude jeho pravým revírem. U nás se ve 130 km/h budete trochu nudit s pocitem, že se loudáte. Auto maskuje rychlost skutečně velmi schopně.

Nejlepší na tom všem ale je, že zrychlení a jízda po dálnici rozhodně nejsou jedinými schopnostmi, které SQ8 ve svém repertoáru skrývá. Doby, kdy silná SUV byla jen přemotorovanými krabicemi, ve kterých jste museli před každou zatáčkou prudce brzdit a nebo se pak v zatáčce s autem prát o holý život, jsou minulostí. Pohon všech kol s mechanickým vektorováním točivého momentu, řízení zadních kol, aktivní stabilizátory i pneumatický podvozek s aktivními tlumiči se starají o to, že Audi SQ8 zdánlivě ohýbá fyzikální zákony. Nesmíte zapomínat, jakou hmotu ovládáte, ale pak dokáže tohle auto držet stopu i v mokré zatáčce tak sveřepě, že se to zdá být nemožné. Dobře řízené Audi SQ8 má na silnici jen málo konkurence, i když nakonec by mu vzhledem k hmotnosti zřejmě začaly vadnout brzdy. Jsou dobré, můžete si za pořádný balík peněz navíc objednat i karbonkeramické, ale fyziku přece jen neošálíte. Jenže to mluvíme o soustředěné, extrémně rychlé jízdě v delších časových úsecích, a to majitelé Audi SQ8 většinou potřebovat nebudou. V běžném provozu jde o neskutečně schopné auto, které se umí přizpůsobit téměř každému řidičskému stylu. Jistě, není pro každého a také cena, která se v případě testovaného kousku pohybovala kolem 4,7 milionu korun, znamená, že se jich na silnicích nebudou prohánět zástupy. Když se na Audi SQ8 podíváte bez předsudků, nelze necítit úctu k technické převaze, kterou předvádí.

Více informací a Audi SQ8 v akci najdete ve videu. 

Brutální koncept BMW se bude líbit i fanouškům obrněných vozů

Redakce / 06. 12. 2021

Chevrolet naskočil na vlnu zájmu o elektrické pick-upy, nabízí Silverado do zásuvky

Redakce / 17. 01. 2022

Foto: Garáž.cz / Jiří Čermák 

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM