Audi SQ8 dostalo nový motor. Původní masivní čtyřlitrový naftový osmiválec se dvěma turby a elektrickým kompresorem vystřídal masivní čtyřlitrový benzínový turbo osmiválec. Je to motor, který najdete v Lamborghini Urus, v některých modelech Bentley a v Porsche Panamera a Cayenne, protože právě u Porsche byl vyvinut. V Audi SQ8 je mírně podladěný, takže dává „pouhých“ 507 koní. Má vůbec smysl dávat takhle výkonný benzínový osmiválec do velkého SUV?
Samozřejmě nemá, což ale neznamená, že z toho nemůže vyjít dobré auto. V Audi si totiž dali extrémně záležet, aby tohle auto splňovalo ty nejvyšší standardy. SQ8 je menším, stylovějším sourozencem velké SQ7, má splývavější střechu a menší kufr. Ale i tak si se dvoumetrový dlouhán pohodlně sedne i dozadu a do kufru se stále vejde i velká bouda na psa.
Naživo vypadá Audi SQ8 mohutně, ale nepůsobí nesmyslně obřím dojmem. Je rozkročené a zvlášť v kombinaci šedivého nemetalického laku a lesklé černé masky a 23palcových kol v sobě zajímavým způsobem snoubí dravost a chladnou německou eleganci. Uvnitř je to typické high-end Audi: Tři dokonale kontrastní displeje s nastavitelným zobrazením, spousta klavírního laku, lišty z pravého hliníku a sedačky, v našem případě vyhřívané, odvětrávané i masážní, čalouněné jemnou kůží. Samozřejmostí je armáda kvalitně kalibrovaných jízdních pomocníků, umožňujících semiautonomní jízdu po dálnici. Audi SQ8 dokáže být i na velkých kolech velmi pohodlné a tiché. Při klidné jízdě kvalitně supluje limuzínu a bez nejmenších problémů v něm překonáte i dlouhé cesty přes půlku Evropy.
Přes pět stovek koní, ukrytých pod vysokou kapotou, se probudí k životu po razantním sešlápnutí plynového pedálu. Můžete to ještě podpořit přepnutím do dynamického jízdního režimu. Osmiválec, který dosud jen vzdáleně ševelil, začne hřmět jako přicházející bouřka, a když plyn podržíte, přejde do burácivého řevu rozzuřené bestie. Auto s hmotností 2,3 tuny dokáže akcelerovat na stovku za 4,1 sekundy, ale dechberoucí zrychlení předvede z jakékoli legální rychlosti. Na dálnici mu je ve skutečnosti nejpohodlněji kolem 160 km/h, takže německý Autobahn bude jeho pravým revírem. U nás se ve 130 km/h budete trochu nudit s pocitem, že se loudáte. Auto maskuje rychlost skutečně velmi schopně.
Nejlepší na tom všem ale je, že zrychlení a jízda po dálnici rozhodně nejsou jedinými schopnostmi, které SQ8 ve svém repertoáru skrývá. Doby, kdy silná SUV byla jen přemotorovanými krabicemi, ve kterých jste museli před každou zatáčkou prudce brzdit a nebo se pak v zatáčce s autem prát o holý život, jsou minulostí. Pohon všech kol s mechanickým vektorováním točivého momentu, řízení zadních kol, aktivní stabilizátory i pneumatický podvozek s aktivními tlumiči se starají o to, že Audi SQ8 zdánlivě ohýbá fyzikální zákony. Nesmíte zapomínat, jakou hmotu ovládáte, ale pak dokáže tohle auto držet stopu i v mokré zatáčce tak sveřepě, že se to zdá být nemožné. Dobře řízené Audi SQ8 má na silnici jen málo konkurence, i když nakonec by mu vzhledem k hmotnosti zřejmě začaly vadnout brzdy. Jsou dobré, můžete si za pořádný balík peněz navíc objednat i karbonkeramické, ale fyziku přece jen neošálíte. Jenže to mluvíme o soustředěné, extrémně rychlé jízdě v delších časových úsecích, a to majitelé Audi SQ8 většinou potřebovat nebudou. V běžném provozu jde o neskutečně schopné auto, které se umí přizpůsobit téměř každému řidičskému stylu. Jistě, není pro každého a také cena, která se v případě testovaného kousku pohybovala kolem 4,7 milionu korun, znamená, že se jich na silnicích nebudou prohánět zástupy. Když se na Audi SQ8 podíváte bez předsudků, nelze necítit úctu k technické převaze, kterou předvádí.
Více informací a Audi SQ8 v akci najdete ve videu.
Foto: Garáž.cz / Jiří Čermák