Syn rusínských přistěhovalců z východního Slovenska se stal ikonou moderního umění. Umělecké centrum Andyho Warhola na Manhattanu se stalo místem, kde vznikala jeho ikonická díla. Přestože život výstředního umělce předčasně vyhasl už před bezmála čtyřiceti lety, dodnes jeho díla fascinují odborníky a fanoušky.
Andy Warhol, původním jménem Andrew Warhola, se narodil 6. srpna 1928 v americkém Pittsburghu do rodiny rusínských přistěhovalců. Rodiče pocházeli z malé vesnice Miková ležící na území dnešního Slovenska. Náleželi k rusínskému etniku Lemků. Do zámoří odešli za prací a lepšími vyhlídkami. Jeho otec Andrej Varchola si v průmyslovém městě na severu Spojených států našel práci horníka a posléze zde pracoval jako stavební dělník. Andy už od mládí projevoval výtvarné nadání.
Titul v obrazovém designu získal na Carnegie Institute Of Technology v rodném městě, po promoci v roce 1949 přesídlil do New Yorku, metropole amerického umění. Nejprve se prosadil jako reklamní ilustrátor a za svou práci získal několik ocenění. Mezi jeho klienty patřily mimo jiné společnosti Tiffany & Co., Columbia Records nebo deník The New York Times. Na konci 50. let se začal věnovat malbě. Objektem jeho zájmu se stal americký komiks i objekty běžné denní spotřeby. V roce 1962 se jeho výstava polévek Campbell, lahví od Coca-Coly a replik krabicových obalů od mýdlových drátěnek Brill přes noc stala senzací a Warholovi vynesla status celebrity. Inspirací mu přinesl také Hollywood a popkultura, v témže roce tak začal s portréty slavných hvězd, jako byli Elvis Presley, Muhhamad Ali, Elizabeth Taylor nebo Marilyn Monroe.
V roce 1962 Warhol vytvořil na 47. ulici, jen pár bloků od Páté avenue prostor, kde se společně scházel se svými přáteli z řad výtvarník, spisovatelů, hudebníků a undergroundových umělců a tvořil zde svá díla. Název Factory nebyl vybrán náhodně. Warholova díla zde byla produkována v masové míře. Žádanými se staly jeho sítotisky, na kterých zobrazoval dolarové bankovky, celebrity v živých barvách nebo další značkové produkty. V The Factory se ale věnoval i uměleckému využití filmu, v roce 1963 začal produkovat avantgardní snímky. Jeho prvním filmovým experimentem byl snímek Spánek (Sleep), minimalistická studie spícího básníka a Warholova milence Johna Giorna trvající přes pět hodin. Mnoho dalších snímků, které vznikly v The Factory, stíralo rozdíly mezi reálným životem a předpřipravenou scénou. Warhol ve svých filmech zkoumal témata voyeurismu ale i každodenní všednosti nebo života celebrit a měl tak zásadní vliv na avantgardní americkou filmovou tvorbu šedesátých let.
The Factory byla místem, kde se potkávaly osobnosti ze širokého spektra umělecké komunity. Warhol například úzce spolupracoval s hudební formací The Velvet Underground, která se dala dohromady v roce 1964, byl dokonce po nějakou dobu jejím manažerem a producentem jejich debutového alba s nezaměnitelným „banánovým“ obalem. Ze spolupráce dokonce vznikla putovní multimediální show The Exploding Plastic Inevitable. Spolupráce s kapelou, která v The Factory zkoušela a také pořádala své koncerty, ještě prohloubila význam místa jako kulturního centra New Yorku.
V roce 1968 se Warhol málem stal obětí atentátu. Valerie Solanas, spisovatelka a jedna z hereček, která vystupovala ve Warholově filmu I, A Man přišla do The Factory a střelila výtvarníka do břicha. Byla totiž přesvědčena, že ukradl scénář, který napsala. Za pokus o vraždu dostala tři roky vězení, na svobodu se dostala v roce 1971, kvůli výhružným dopisům byla záhy znovu zadržena a v roce 1973 byla převezena do psychiatrické léčebny. Warhol těžké zranění přežil, po návratu do The Factory jej ale začala pronásledovat paranoia z nezvaných návštěvníků, strach ho neopustil až do konce života. Z prostoru, který byl do té doby otevřen všem bez rozdílu, se stalo mnohem uzavřenější prostředí, ne nepodobné opravdovému průmyslovému provozu. Vznikla dokonce recepce, aby se dovnitř nedostal nikdo nepovolaný. Warhol nadále pokračoval ve své tvorbě a byl součástí veřejného života až do své smrtil 22. února 1987, kdy podlehl následkům komplikací po operaci žlučníku. K poslednímu odpočinku byl uložen na hřbitově svatého Jana Křtitele v New Yorku. Dodnes je ikonou uměleckého stylu pop art a jeho početná díla jsou součástí sbírek mnoha sběratelů moderního umění.
Zdroje:
https://www.warhol.org/andy-warhols-life/
https://www.myartbroker.com/artist-andy-warhol/guides/5-things-to-know-about-warhols-factory