Hřbitovy rozsvítí křišťálový strom z Česka

TRENDY EXPRES: Uplynulý týden přinesl plno zajímavých technologických informací - a dnes to bude především hodně o ekologii: od rozložitelných lahví na alkohol po digitalizaci zemědělství.

Minule jsme se v Trendech bavili o chytrém zemědělství, které je ovládáno roboty, umělou inteligencí, v Geeku jsme měli téma kybernetické bezpečnosti automatizovaných zavlažovacích systémů, a na mě teď vyskočil článek o digitalizované farmě u nás - o startupu Agdata, za kterým stojí dva bratři Jiří a Lukáš Musilové. I oni se právě zaměřili na digitalizaci zemědělství.
Ve zkratce - jedná se o využívání moderních technologií jako jsou GPS, dálkový průzkum země (DPZ) nebo senzorika. Tyto technologie slouží zemědělci k tomu, aby získal maximální množství informací o svém pozemku a mohl s nimi efektivně nakládat. V praxi to znamená, že traktor pozná, co k sobě má připojeno za valník, kolik přes den najede kilometrů a kudy, u stromů v ovocném sadu se rosí čidlo sledující vlhkost nebo že do balíků slámy je zabodnutá dlouhá senzorová tyč. Ta každých pár centimetrů monitoruje teplotu, jejíž náhlý nárůst upozorní na možný výskyt škůdce či choroby, která může úrodu zničit. Zemědělec díky tomu ví, co se aktuálně na jeho farmě děje a může na to zavčasu reagovat.

Ať už je to právě třeba jen lokální postřik, hnojí se méně - jen tam, kde je potřeba apod.- takže to může být šetrné z pohledu financí, času, ale i přírody.

I dnes párkrát narazíme na téma udržitelnosti. Pojďme si teď z českého pole udělat výlet do světa alkoholu. Alkoholový gigant, který pod svými křídly sdružuje značky Bacardí (rum), Grey Goose (vodka), Patrón (tequila), Bombay Sapphire (gin), Martini (vínové aperitivy) a desítky dalších, se zavázal, že do tří let podnikne velký krok, který povede k eliminaci používaných plastů. Aby toho docílil, chystá se nahradit všechny své plastové lahve, kterých ročně vyprodukuje zhruba 80 milionů, za speciální varianty vyrobené z přírodního polymeru. Materiál Nodax PHA, je založen na přírodních olejích získaných z palem, řepky a sóji, přičemž tu největší výhodu skrývá ve svém brzkém rozkladu. Bacardi uvádí, že se taková polymerová lahev dokáže šetrně rozložit už za osmnáct měsíců po vyhození. Běžné PET lahvi to podle všeho trvá i několik stovek let, což je obrovský krok vstříc lepšímu zacházení se životním prostředím. Rychlý rozklad by měl probíhat na kompostu, pevnině i ve sladké či mořské vodě. To vše bez zanechání nebezpečných mikroplastů, které mimo jiné ohrožují mořské živočichy. Podobně jako například Johnnie Walker, chtějí také experimentovat s papírovými lahvemi. Plán je to hezký, počkáme si na realizaci, na to, zda to skutečně bude krok k udržitelnosti, nebo spíš marketingový trik.

Chystaná_ekologická_lahev_Bacardi.jpg

Za poslední roky jsme se v Trendech bavili o různých možnostech, jak zacházet s popelem zesnulých, byly tu projekty na designové urny, řešili jsme tu virtuální vzpomínky a jiné záležitosti. Česká firma Memory Crystal vyvinula unikátní interaktivní křišťálový strom. Ten má více možností využití, ale od počátku byl vyvíjen jako důstojné pietní místo pro uložení popela zesnulých. Tomu konceptu říkají Eiwa - uložení až 500 uren je možné na ploše pouhých 14 metrů čtverečních. Ke kořenům stromu se ukládají urny s popelem zemřelých, nad nimi vyrůstá strom, jehož větve mohou nést 500 až 1000 lístků z křišťálového skla. Do listů může být zatavena symbolická část popelu zemřelého či nesou jeho vypískované jméno. Lístek pak může pozůstalý rozsvítit pomocí speciální aplikace pro mobilní telefony či tablety, podobně jako se rozsvěcí svíčky u hrobu. Při fyzické návštěvě u stromu je možné vybrat si i některou z přednastavených světelných scén. Světelné efekty ovládá počítač uvnitř kmene, který řídí jednotlivé RGB LED čipy v konci každé větvičky. Při instalaci v exteriéru je strom chráněn skleněným altánem pro ochranu před vandaly a nepřízní počasí. Může to být řešení, jak se vyhnout problému s místem, ale zároveň i trochu změnit to, že hřbitovy mohou být temné a depresivní. I když je smrt blízkého člověka smutnou záležitostí, vzpomínat na něj u stromu může přinést trochu jiný rozměr i náladu. Určitě zajímavý koncept.

Když se bavíme o udržitelnosti v oblasti módy, nemusí to být vždy jen v souvislosti se známými módními domy. Udržitelnost by měla být něco, k čemu by měl mít přístup každý. Takovým krokem může být i kolekce značky F&F, kterou najdete v Tescu. Ano, i tady můžete nakoupit udržitelně. Psali to ve Vogue, tak to musí být přeci pravda. Už od kolekce na jaro a léto 2019 pochází více než polovina bavlny napříč dámským, pánským i dětským oddělením z udržitelných zdrojů. Cílem značky je z 50 % na 100 % do pěti let. K mání jsou tedy například košile z organické bavlny nebo kousky z recyklovaných materiálů. I letos chce k výrobě podšívek pro zimní kabáty a bundy využívat recyklované plasty. Na loňskou kolekci padlo více než 3,5 milionu plastových lahví. Zkrátka jit dnes s módou znamená vědět, odkud oblečení pochází

Alex Monhart už dávno nedělá jen batohy. Nedávno představila například rolák se zabudovanou rouškou, i samostatnou roušku. Teď přišla s moc zajímavou kolekci brýlí ve spolupráci se zvučnými jmény českého designu - s Lucií Koldovou a Jiřím Krejčiříkem.

Vedle Tesly se ve vývoji autonomních osobních vozidel hodně angažoval Mercedes. Už v roce 2013 zvládl prototyp třídy S se systémem Intelligent Drive ujet 100 km z Mannheimu do Pforzheimu v podmínkách reálného provozu. Teď ale Mercedes hází do ringu ručník, alespoň v kategorii osobních aut. Leccos už mohl napovědět začátek roku, kdy skončila spolupráce s BMW na modelu, který by byl tzv. level 4 - Vysoká automatizace: auto jede samo, včetně navigace. Řidič nezasahuje, ale je přítomen. Například level 1 je dneska docela běžná věc – jde o asistenci řidiči: pomoc při brzdění, adaptivní tempomat apod. Mercedes má víc důvodů, například finance, a také to, že ho předběhl jeden z partnerů, společnost Waymo. Waymo vznikla z divize autonomních vozů softwarového gigantu Google, už téměř dva roky provozuje v americkém Phoenixu flotilu 300 taxíků bez řidiče. Ty jezdí v přesně vyhrazeném prostoru města o rozloze zhruba 160 kilometrů čtverečních. Oblast je přesně zmapovaná. Podle firmy službu využívá zhruba 1 500 zákazníků měsíčně. Nyní by to mělo být víc, protože ji Waymo plně otevře veřejnosti. Mercedes s Waymo spolupracoval, a i nadále spolupracuje v oblasti vývoje autonomních nákladních vozů. To je zatím oblast, kde se Mercedes dále bude snažit. Samozřejmě to neznamená, že by nějak omezovali vývoj nových technologií, umělé inteligence a podobně. Jen nesoutěží v závodech, které nemohou vyhrát.

FOTO STROM: oficiální stránky Memory Crystal, 7. 11. 2020
FOTO: oficiální facebookový profil Bacardi.Global 7. 11. 2020

Podcast