Co říkají testy: Nejlepší pneu na léto 2021

Podle průzkumu Pneumatiky.cz plánuje na letošní léto každý druhý řidič nákup nových pneumatik. Jenže vybrat si bude letos ještě větší výzva než v minulých letech. Nové EU štítkování a záplava mnoha nekvalitních asijských značek komplikuje už dříve složitý výběr letního přezutí.

Podle ředitele e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěcha Schwangmaiera jsou nejlepším ukazatelem kvality pneumatik testy. “Na rozdíl od EU štítků, které ukazují jen brzdnou dráhu na mokru, spotřebu a hlučnost, měří testy vše. Od ovladatelnosti, po kilometrový nájezd až po ochranu proti aquaplaningu. Výstupem je tak komplexní hodnocení, které zhodnocuje skutečnou kvalitu pneumatik,” vysvětluje.

Letošním testům dominuje Goodyear a Continental.

Od prémiových pneumatik řidiči výborné výsledky tak nějak čekají. Protože upřímně řečeno – za moderní technologie i kvalitní materiály si přední výrobci nechávají adekvátně zaplatit. Přesto i mezi prémiovkami existují obrovské rozdíly. A dvě pneumatiky v letošních testech výrazně vystupují do popředí.

První takovou pneumatikou je veterán testů Continental Premium Contact 6. Ten se od svého uvedení na trh zúčastnil 27 testů, ze kterých si odnesl 8 zlatých, 6 stříbrných a 5 bronzových medailí. Jeho nejsilnější stránkou je především handling na suchu a krátká brzdná dráha. Jediné, co mu je v testech občas vyčítáno je vyšší hlučnost.

Stejné, ne-li ještě lepší výsledky, má i jeho mladší konkurent Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, který si zatím z 13 testů odnesl 6 zlatých, 5 stříbrných a 2 bronzové medaile. Naposledy zvítězil v letošním testu Autozeitung v rozměru 225/40 R18 díky nepřekonatelnému kilometrovém nájezdu, ochraně proti aquaplaningu i krátké brzdné dráze. Pokud jde o slabší stránky, poukazují redaktoři na vyšší spotřebu paliva.

Vzhledem k dostupné ceně stojí za zmínku i dezén střední třídy Hankook Ventus Prime3. Ten zvítězil v letošním testu brzdné dráhy v oblíbeném rozměru 205/55 R16 v konkurenci 53 značek.

Jak je možné, že v testech vítězí různé značky?

Pokud se podíváme na 8 testů letních pneu z roku 2021, vítězné pořadí se u každého liší. U autoklubu ADAC zvítězil Continental, v testu AutoZeitung Goodyear a v případě Autobildu získal zlato Hankook. Proč tedy neexistuje univerzální vítěz testů, i když se v nich objevují stejné dezény?

Podle ředitele e-shopu Pneumatiky.cz je to ze dvou hlavních důvodů. “Zaprvé – je třeba sledovat, který rozměr pneumatiky daný test měří. Některý dezén má lepší výsledky v šířce 245 milimetrů než 205 milimetrů, jiný to má naopak. Většina testů měří pneumatiky jen v jednom konkrétním rozměru, takže když testy srovnáváme mezi sebou, výsledky se budou nezbytně lišit,” vysvětluje ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Druhým a možná ještě zásadnějším důvodem jsou podle něj rozdíly v metodice testování. “Každý magazín nebo autoklub testuje a boduje pneumatiky podle vlastních měřítek. Sportovní autokluby kladou například velký důraz na handling, magazíny pro běžné řidiče zase ve svém hodnocení více zdůrazňují kilometrový nájezd,” dodává.

Kvalita celoročních pneu roste. Stejně jako jejich popularita

Kvůli mírnějším zimám minulých let i úspoře za nákup dvou sad v posledních letech stoupá popularita celoročních pneumatik. I když na nich podle průzkumu Pneumatiky.cz jezdí jen okolo 5 % řidičů, v letošním roce zvažuje jejich koupi každý desátý.

Vyšší poptávka po celoročkách odpovídá i jejich kvalitě. Zatímco ještě před několika lety byla jejich brzdná dráha katastrofální, v roce 2021 začínají celoroční pneumatiky těm letním “dýchat na záda”. To potvrdil například test autoklubu ADAC z roku 2019, ve kterém se celoroční pneu Michelin CrossClimate+ umístila v konkurenci letních pneumatik na krásném 3. místě.

Podcast