Expres Drive /
Celý playlist
Aktuálně

BeReal Danuše Nerudové jako pokus se odlišit: Kampaň pro masy jede hlavně na Facebooku, kandidáti ale musí i mezi lidi

Avatar photo Pierre Beneš
22. 01. 2023

Prezidentská bitva vrcholí, ale už je za námi ten největší vzorek chování jednotlivých kandidátů, respektive jejich kampaní na sociálních sítích. Jak se letos kandidátům dařilo v kyberprostoru, odpovídá sociolog Václav Štětka z univerzity v anglickém Loughborough. Kompletní rozhovor, včetně přehledu těch nejzajímavějších zpráv ze světa big tech, si poslechněte v přehrávači.

Stále platí, že veškerou svoji energii šéfové kampaní investují do Facebooku?
Podle dostupných údajů na Facebooku, respektive společnosti Meta, která sdružuje jak Facebook tak Instagram, do ní míří největší procento reklamních výdajů z digitálního prostoru. I když na nějaké potvrzení si budeme muset počkat až po skončení kampaně, kdy kandidáti dodají kompletní přehled všech výdajů. Ale ano, vzhledem k tomu, že Facebook je s přehledem největší sociální síť v České republice, tak určitě není divu, že zájem marketérů se soustřeďuje právě na ně. A opět z dat, které vidíme v transparentní knihovně politických reklam Facebooku, je zřejmé, že jak Andrej Babiš tak Petr Pavel v současné době skutečně masivně investují do reklamy právě na Facebooku.

Síť BeReal nevykazuje nebo nemá žádné zásadní statistiky. Takže ani moc přesně nevíme, kolik lidí se na ní v České republice nachází. Ale chvílemi to vypadalo, že Danuše Nerudová BeReal považuje za pilíř své kampaně. Nebylo to z její strany trochu nadsazené? 
Asi ano. Byl to zřejmě pokus o nějakou inovaci. Na to přijít s něčím novým, neotřelým. Ukázat, že sledují ty nové módní trendy na sociálních sítích, že jsem v kontaktu s dobou. Spíš si myslím, že hrál roli tento performativní prvek, než že by se opravdu na tu síť výrazně zaměřila ve své kampani.  Offilne akce, jako jsou meetingy, se následně využijí jako materiál pro ty tradiční sociální sítě. BeReal u Nerudové splňoval podobný efekt. Využívala ho ke sdělení zprávy, že jde s mladými, ale ve skutečnosti síť BeReal podle mého soudu nějak významně nepotřebovala pro kampaň samotnou.

Myslíte si, že na internetu vůbec existuje místo, kde by se setkávali všechny struktury společnosti?
Hledáme ho obtížně. A stále více a více obtížněji. Historicky bývala tímto virtuálním prostorem veřejnoprávní média. Nebo alespoň byla s takovým prostorem etablována. Měl to být prostor, kde se potkávají různé názorové skupiny a dochází tam k nějakému dialogu. To už dnes dost dobře neplatí, nebo platí stále méně. Víme z výzkumů, že třeba mezi diváky České televize a Českého rozhlasu významně převažují lidé s více liberálním názorem na svět, než ti, kteří tíhnou k populistickým výkladům a postojům. No a pokud jde o internetm, tak to je problém toho, že máme tak velkounebídku platfomrem a dílčích prostorů, kde se můžeme nějak politicky realizovat, že prostě nemáme potřebu volit ten prostor, kde dochází k nějaké smysluplné konverzaci, smysluplnému dialogu mezi zastánci různých názorových proudů a skupin. Pokud se někdo snaží takový prostor vytvořit, tak se obávám, že velmi rychle sklouzne do nějaké formy virtuální přestřelky, která nemá nic společného s racionální diskusí.

Rozhovor je součástí podcastového pořadu Stopáž. Celý si jej můžete přehrát v přehrávači v úvodu článku, na podcasty.cz nebo ve vaší oblíbené aplikaci.

 

Zakladatel Aliexpresu se po dvou letech vzdal své moci: Jak komunistická strana úspěšně dusí svoje mocné kritiky

Pierre Beneš / 13. 01. 2023

Start největší rakety, návrat sondy se vzorky asteroidu nebo průzkum jádra cizí planety: Rok 2023 ve vesmíru bude jako ze sci-fi

Pierre Beneš / 07. 01. 2023

Úvodní foto: Anna Boháčová / Mafra / Profimedia 

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM