
Jednou z novinek v televizním vysílání je inspirativní reality show Jáma lvová, ve které se před kamerami TV Nova o přízeň investorů ucházejí různí podnikatelé se svými více či méně odvážnými projekty. Investory jsou podnikatelka v módě Barbora Snopková Haberová, největší český hoteliér Jaroslav Svoboda, obuvnická hvězda Václav Staněk, realitní magnát Libor Váka a taky Tomáš Huber, který je tentokrát hostem Michala Plška v rozhovorové sérii Expres Star.
S kamarádem ze školy Martinem Wallnerem založil Tomáš Huber značku Mixit, která zaměstnává desítky lidí a zpracovává tisíce objednávek denně. Jejich produkty se prodávají nejen v Česku, ale také na Slovensku, v Polsku a dokonce i v Kanadě. Na investice má stejně vytříbený vkus jako na chutě – vždy sáhne po tom nejlepším.
Tomáši, co jste dneska snídal?
Dneska jsem snídal dvě kávy, aglio olio a tomatovou polívku.
Čekal jsem nějakou vaši směs…
Dneska jsem totiž nestihl snídani, jel jsem do práce už trošku později, teklo mi do bot, protože jsem tam měl schůzku. Tím pádem jsem neměl snídani, ale měl jsem takový brzký oběd. Ale to se stává bohužel relativně často, protože ráno si jdu většinou zacvičit, předtím toho nejsem schopen moc sníst a potom si radši objednám brzký oběd, to je pro mě taková snídaně. Neříkám ale, že to je zdravé.
U vás je zajímavé, že jste se sám zúčastnil prezentace před investory v televizi. Byl to jeden z důvodů, proč jste šel do jámy lvové jako investor?
Je to vlastně ten nejzásadnější důvod. Když přišla tahle nabídka, byl jsem lehce skeptický, říkal jsem si „Kdo z těch investorů ve vyjde jako pozitivní osoba, v pozitivním světle.“ Celé nám to spustilo přemýšlení o tom, co se událo před těmi 15 lety v podobném pořadu a došli jsme k tomu, že to vlastně není tak hrozné, že se není až tolik čeho bát. A vzhledem k tomu, že na celém světě se podařilo jen třem lidem dostat z pozice prezentujícího až do pozice investorů, říkal jsem si, že se nemůžeme bránit takové věci.
Vy jste tehdy s Martinem neuspěli, ale i bez pomoci televizních investorů jste vybudovali silnou značku. Jaká byla vaše cesta po tehdejší televizní prezentaci?
My jsme tam šli s tím, že budeme mít velmi tvrdé podmínky, ze kterých neuhneme. V pořadu zazněly nabídky, ale vždycky tam bylo nějaké smlouvání, my jsme šli potom dozadu, tam jsme se poradili, vrátili jsme se a řekli jsme, že ani jednu z těch nabídek nepřijmeme. Krásným výsledkem bylo, že plno investorů řeklo, že budou našimi zákazníky. To bylo opravdu krásný, to nás v tu chvíli potěšilo. Cesta bez toho investora v následujících letech byla možná trošku pomalejší, možná jsme nerostli tak rychle, jak by to šlo právě s podporou nějakého zkušeného matadora, nicméně pokračovali jsme bez cizího vstupu a pokračujeme doteď bez cizího vstupu. Má to své výhody, možná i nevýhody, ale my v tom samozřejmě teď spatřujeme zpětně hlavně ty výhody.
Pomohla vám tenkrát ta televizní prezentace?
Televizní prezentace byla naprosto úžasná. My jsme pořád jeli myšlenkově v módu, že musíme všude šetřit. Zároveň jsme šetřili i na hostingu a jen se to odvysílalo, hosting spadnul. Říkali jsme si, že jsme prokoučovali zásadní šanci, nicméně po dvou hodinách našich stránek mimo provoz se to podařilo nahodit a zázrakem se lidi i přesto vraceli a podívali se, co vyrábíme. Ten skok tam byl. Možná jsme přišli o špičku toho vysílání, ale potom tam byl naprosto zásadní skok, který už zůstal i v následujících dnech, týdnech a měsících. Už nám to nikdy nespadlo dolů. Takže to byla velká, zásadní změna. Byl to jeden z našich prvních velkých mediálních výstupů.


Když se v Česku podobný formát vysílal před lety, mohli jsme vidět směsici podnikatelských nápadů, od těch bizarních jako cestovka pro plyšáky, přes trochu naivní až po vizionářské, mezi které patřil i ten váš. I tentokrát je to pestrá směsice. Nebral jste to u těch bizarních tak, že vás ti podnikatelé připravují o čas?
Když jsme do toho vysílání šli, byl jsem velmi napjatý, jaké projekty se podaří posbírat, protože tady podobný formát nebyl těch 13, 14 let. To očekávání bylo ve mně obrovské. Musím říct, že celý produkční tým, který to měl na starosti, vybíral projekty tak, aby byly zajímavé, aby to nebyly nějaké bizarní společnosti, aby to byly společnosti, které aspoň mají nějaký obrys podnikání. Ten výběr zkrátka byl velmi dobrý, takže jsem byl příjemně překvapen. Abych zase neříkal, že tam nebylo nic bizarního, pak lidi budou říkat, že už nemám míru, byly tam některé projekty, které byly lehce bizarní, ale to natáčení bylo celé tak příjemné, že i tyto projekty příjemně zpestřily ten natáčecí den.
Který projekt vás nejvíce zaujal?
Mám asi tři favority, ale bohužel ještě nemohu jmenovat, které projekty to byly, do některých se podařilo zainvestovat. Snad se domluvíme i v reálném světě.
Měl jste připravený typ projektů, o které se budete zajímat víc, a naopak ty, které třeba jsou pro vás úplně nezajímavé, protože třeba té oblasti nerozumíte a nechcete se do ní pouštět?
Šel jsem tam s tím, že svoji pozornost budu zaměřovat na projekty, které jsou relevantní k Mixitu, takže buď potravinářství, nebo něco, kde se dá využít naše logistika, takže nechlazená logistika. A naopak projekty, které mi nepřišly zajímavé, pro které jsem tam nešel, to byly různé aplikace s ambicemi změnit celý svět. Těch už si před těmi 15 lety pamatuji hrozně moc, to mě moc nebavilo ani tenkrát. Dostat z české kotliny aplikaci do celosvětového měřítka není vůbec jednoduché. A hlavně si myslím, že většina aplikací už v nějaké formě vymyšlená je.
Byl nějaký projekt, u kterého jste v hlavě vypnul kalkulačku a rozhodoval se srdcem?
Jedu tak 50 na 50. Vždycky si spočítám pár základních hodnot a těch druhých 50 procent mého rozhodování je zaměřených na toho člověka, který za tím projektem stojí. Jestli z něho jde taková energie, že mu věřím, že to opravdu chce takhle táhnout dál, že má tu chuť do toho podnikání a dokáže to, nebo nikoliv. Takže pro mě to je opravdu 50 procent kalkulačka a 50 persona toho člověka.


Byli všichni účastníci dobře připraveni na to, že jejich projekt vezmete, rozcupujete na kousky a budete jim často tvrdě oponovat?
Myslím, že projekty byly velmi dobře připravené. Musím říct, že za těch x let, co člověk pozoruje tu scénu, a to nemyslím jenom podnikatelskou scénu, ale i když se novinář zeptá někoho na ulici, ten člověk odpovídá, že v České republice se už ten stud mluvit do kamery snížil, že prezentační schopnosti se podstatně zlepšily. Takže jsem byl opravdu velmi příjemně překvapen, jak ty prezentace byly úderné, suverénní.
Když měl někdo v projektu chyby nebo nebyl dostatečně sebevědomě vystupující, měl jste jako bývalý účastník trochu víc shovívavosti oproti ostatním investorům?
Byli jsem tam v pětici a mezi námi nebyl žádný velký pes, který by se vyloženě vyžíval v tom, že někoho bude trápit, v tom jsme si sedli velmi dobře. Měli jsme úctu ke všem projektům, k lidem, kteří jdou s kůží na trh. Můžu říct, že tam bylo pár příkladů, že si třeba někdo lehce arogantně stál za svým názorem, přitom neměl správně spočítaná čísla, bylo to evidentní, ale stejně to nechtěl pochopit a prostě nepřijal názor, aby pravda zůstala na jeho straně, samozřejmě v tu chvíli nás to trošku vyhrotilo. Z těch 47 projektů tam takové byly třeba tři.
Co byste jako bývalý soutěžící a současný investor doporučil podnikatelům, kteří by se chtěli přihlásit se svým projektem třeba do další řady?
Začínajícím podnikatelům, kteří zvažují, zda půjdou do nějaké takové show a mají v sobě nějaké pochybnosti, bych řekl „Vyprdněte se na pochybnosti, je to obrovský mediální zásah, pokud máte ten projekt, má hlavu a patu, není to blbost, u které vám už vaše rodina, vaši kamarádi říkají, ať děláte radši něco jiného, tak se toho opravdu nebojte!“ Ta publicita, kterou můžou dostat tímto pořadem, je tak obrovská, že se k ní placenou reklamou nemají šanci dostat. Dokáže to opravdu nakopnout schopný byznys.
Kolik peněz měl Tomáš Huber na investice v Jámě lvové? Musel projekty diskutovat se svým společníkem v Mixitu? Měli spolu za ta léta spolupráce někdy ponorku? Chtějí ve firmě zestárnout? A má Tomáš nějakou univerzální radu pro začínající podnikatele?
To se dozvíte, když si poslechnete celý rozhovor v úvodu článku!


