Příběhy písní z bondovek. Agentovi 007 zazpívali Madonna, Paul McCartney i Billie Eilish

Je to už rok, co měl do kin dorazit nejnovější film o agentu 007 a současně poslední s Danielem Craigem v hlavní roli. V tuto chvíli to však vypadá, že se na něj nepodíváme dříve než v říjnu. Pojďme si proto zatím aspoň připomenout písně, které filmy o Jamesi Bondovi provázely od úplných počátků až do současnosti.

Matt Monro - From Russia With Love (1963)

Ačkoliv to nebyla první filmová bondovka (tou byl o rok dříve Dr. No), právě tato píseň ustavila pravidlo, že k filmu o Jamesi Bondovi patří i nová zpívaná píseň (Dr. No obsahoval pouze tu klasickou instrumentální James Bond Theme podepsanou Monty Normanem, ačkoliv jejím skutčeném autorem je John Barry). Ovšem ta, jíž se zhostil sladký tenor zpěváka Matta Monro, ještě nezněla u úvodních titulků, ale pouze v průběhu filmu. Nicméně v textu jeho samotný název zazní.


Shirley Bassey - Goldfinger (1964)

Ale pak to hned přišlo. Na vůbec největší hit svojí kariéry vzpomínala britská zpěvačka Shirley Bassey takto: "Zrovna jsem byla s Johnem Barrym na turné po Anglii, když mi říká 'Je tu píseň pro novou bondovku Goldfinger a já chci, abys ji nazpívala. Ale musím tě varovat, ještě k ní není text a vím, že ty odmítáš poslouchat hudbu dokud k není text. Ale i tak chci, aby sis ji poslechla, na text totiž teprve čekáme'. Tak mu říkám 'Dobře, tak pro jednou poruším své pravidlo'. A díky bohu, že jsem to udělala! Protože v okamžiku, kdy jsem slyšela první tóny, vyskočila mi husí kůže po celém těle. A tak říkám, dobře, je mi jedno, jaký bude text, nazpívám to." Úspěch byl takový, že kritici s nadsázkou psali, že Shirley Bassey je v tomto filmu více Jamesem Bondem než sám Sean Connery.

Tom Jones - Thunderball (1965)

Slavný "tygr z Walesu" se zdál být se svým hromovým hlasem, elegantním vystupováním a romantickým kukučem pro melodii z bondovky dokonalou volbou. Jeho skladba Thunderball však přišla pouhý rok po nesmrtelné melodii Goldfinger se Shirley Bassey, která patří k vrcholům disciplíny. A navíc je její melodie podivně složitá a obtížně zapamatovatelná na to, aby se stala skutečným hitem. Tom sám však coby její interpret odvedl jako vždy skvělou práci.


Nancy Sinatra - You Only Live Twice (1967)

Poté, co předešlým melodiím z bondovek dominovaly silné hlasy Shirley Bassey a Toma Jonese, rozhodli se producenti filmu společně se skladatelem Johnem Barrym pro pokračování se jménem Žiješ jen dvakrát sáhnout po hlasu z trochu jiného rejstříku. Tehdy velmi populární Nancy Sinatra se zdála jako skvělá volba a její spíše ospalý, jemný a chladný hlas vytvořil k předešlým písním vhodný kontrast. V době vydání sice skladba v hitparádách nebodovala, zpětně se ale řadí k jedné z nejlepších. Motiv z ní pak použil Robbie Williams do svého prvního velkého sólového hitu z roku 1998, sklady Millenium.

Louis Armstrong - We Have All The Time In The World (1969)

Tohle byla vůbec první bondovská píseň, která nesla jiný titul než samotný film. Melodie, kterou John Barry a Hal David napsali přímo na tělu Louisi Armstrongovi totiž zazněla ve filmu s názvem V tajných službách jejího veličenstva. Současně se jedná o jedinou bondovku, kde hlavního hrdinu sehrál spíše trochu podceňovaný George Lazenby, který se pokoušel zahrát Bonda více jako charakterní roli ale sklidil za to nenávist fanoušků série. Velmi citlivě s vlastní verzí této písně přišli v 90. letech i vtipálci Fun Lovin’ Criminals.

Shirley Bassey - Diamonds Are Forever (1971)

Dost možná vůbec nejlepší bondovské téma vůbec natočila, jak jinak Shirley Bassey, která je jedinou zpěvačkou, který má na kontě více než jednu píseň z bondovek (Diamanty jsou věčné, Goldfinger a Moonraker). Diamonds Are Forever byla druhá v pořadí a je patrně vrcholem spolupráce mezi zpěvačkou a skladatelem Johnem Barrym. Ten se ji údajně snažil k procítěnému projevu přimět tím, že jí během nahrávání říkal, ať si představuje, že nezpívá o diamantech, ale o penisu… Název písně i filmu pochází ze sloganu firmy De Beers, která provozuje diamantové doly.

Paul McCartney & Wings - Live and Let Die (1973)

Byla to první bondovka s Rogerem Moorem. A byl to prý sám Sir Paul, kdo projevil zájem o to, napsal píseň k filmu o agentovi 007. Producenti mu proto poslali scénář, který si McCartney přečetl a dal se do skládání. „Říkal jsem si, nejtěžší tady bude do písně zapracovat to jméno filmu. A fakt lituju toho, kdo později musel do textu dostat slova Quantum Of Solace. Nicméně pak jsem si řekl, že tu jde vlastně o obracené „live and let live“ a v textu jsem použil oboje. Pak už mi to šlo dobře,“ řekl k tomu později McCartney. Píseň pak v 90. letech znovu ke slávě přivedla verze od Guns N' Roses.

Lulu - The Man With The Golden Gun (1974)

Málokdo si dnes vzpomene na zpěvačku Lulu, která se proslavila hlavně písní Shout! (a byla předobrazem pro naši Yvonne Přenosilovou). V 60. letech bývala hvězdou, v sedmdesátých však její hvězda už pohasínala a její zpěv, stejně vlastně jako samotná píseň, kterou složil sám John Barry, byl v době nástupu diska tak trochu reliktem předchozí dekády. Není proto divu, že tato píseň skončila v propadlišti dějin.


Carly Simon - Nobody Does It Better (1977)

Tahle píseň je tak trochu unikát. Vlastně v ničem příliš nepřipomíná píseň z bondovek, jedná se o čistokrevnou milostnou baladu s nádherně klenutou melodií a fantasticky gradovaným refrénem. Přesto je považována za jednu z nejlepších bondovských písní, která se řadí i vedle kousků od Shirley Bassey. Fanouškem této písně je i Thom Yorke ze skupiny Radiohead, která natočila vlastní verzi.


Shirley Bassey - Moonraker (1979)

Potřetí a naposledy se v roce 1979 titulní písně z bondovky ujala Shirley Bassey a je otázka, zda to měla dělat. Moonraker je sice krásná melodie, kterou Shirley zazpívala nádherným způsobem sobě vlastním. V té době se však už film i hudba ubíraly trochu jiným směrem. Ve filmech se stále více prosazovalo science fiction a hudbě dominoval na jedné straně punk rock a na druhé disco. Balada Moonraker je tak trochu pozdravem ze starých časů. Současně je však i hezkým rozloučením s celými sedmdesátkami.


Sheena Easton - For Your Eyes Only (1981)

První melodii z bondovky 80. let napsali Bill Conti a Mick Leeson a její úvodní noty jsou přesnou inverzí melodie Diamonds Are Forever. Hlas Sheeny Easton je jemný, ale chytne za srdce. A navíc použití syntezátorů a piana Bonda skvěle hudebně uvedlo do dekády, v niž už předešlá orchestrace se smyčci a dechy působila trochu zastarale. Byla to Sheena Easton a její píseň, kdo k Jamesi Bondovi přivedl novou generaci fanoušků.


Rita Coolidge - All Time High (1983)

Dcera producenta bondovek Cubbyho Brocolliho byla velkou fanynkou Rity Coolidge. A byla to ona, kdo tatínka přesvědčil, že by měla zpívat melodii k filmu jménem Chobotnička. Melodii napsal opět John Barry a text v tomto případě dokonce slavný libretista Tim Rice. Skladba All Time High sice zní jako dokonalá, naleštěná balada z počátku 80. let, místy Rita zpěvem místy připomíná i Karen Carpenter, ale hudební spojitosti s bondovkami v ní hledáte celkem obtížně.


Duran Duran - A View To A Kill (1985)

Píseň z filmu Vyhlídka na vraždu byla vlastně experimentem, který nastavil budoucí pravidla pro písně z bondovek. Skladatel John Barry byl sice při skládání a nahrávání přítomen (odtud jsou všechny ty orchestrální vpády smyčců a dechů), samotnou píseň ale už složili a nahráli Duran Duran. Jakkoliv to dnes může působit zvukově zastarale, tehdy to fungovalo překvapivě skvěle. Mezi mládeží mimořádně populární Duran Duran opět do kin přitáhli nové publikum, ale to stávající nemělo pocit, že to pro ně už není. Od dob této písně je vlastně "bondovské téma" jakousi frančízou, kterou si slavné popové hvězdy jednorázově pronajímají, aby v historii série zanechaly svůj otisk.

A-ha - The Living Daylights (1987)

I v diskografii norské trojice A-ha bychom našli rozhodně lepší kousky než ten z bondovky Dech života. Po úspěchu Duran Duran to vypadalo, že další chlapecká kapela bude dobrý tah, ale dopadlo to přesně opačně. Dokonce i maestro John Barry si po spolupráci s A-ha postěžoval, že to byla jedna velká nuda. Škoda, tohle spojení mělo jistě větší potenciál.


Gladys Knight - License To Kill (1989)

Odkazem na motiv z písně Goldfinger začíná pro změnu poslední píseň z bondovek celých 80. let. Ten a zpěv zpěvačky Gladys Knight měly udělat tlustou čáru za více či méně úspěšnými experimenty s "boybandy" Duran Duran a A-Ha. Píseň samotná je však zaranžována v duchu tehdy velmi populárního R'n'B, jemuž dominovala právě Gladys Knight nebo například tehdy mladičká Whitney Houston. Současně se jedná o druhou a poslední příležitost pro herce Timothyho Daltona být Jamesem Bondem.


Tina Turner – Golden Eye (1995)

Když dostali Bono a The Edge nabídku složit vlastní píseň k bondovce, rozhodli se využít toho nejlepšího z dosavadní historie tohoto žánru. V podstatě od první vteřiny této písně je vám jasné, že je to bondovské téma, čemuž napomáhají detailně propracované aranže, pracující skvěle se střídáním tichých pasáží s fortissimem a celkovým napětím. Vyznění skvěle napomáhá i Tina Turner, která chtěla svým zpěvem přímo navázat na linii Shirley Bassey, která už však 90. letech nebyla pro mladší publikum dostatečně přitažlivá.

Sheryl Crow - Tomorrow Never Dies (1997)

V 90. letech byla Sheryl Crow jednou z největších hvězd globální scény a do jisté míry to byla ona (společně s Alanis Morrissette), která odstartovala kdysi velmi módní vlnu "holek s kytarou". Ani to však nezabránilo tomu, aby na její bondovský příspěvek z filmu Zítřek neumírá tiše padl prach. Samotná píseňzní vlastně trochu jako mix klidné a zasněné Nancy Sinatra a bouřící Shirley Bassey do jedné písně. Výsledek je však překvapivě inertní.


Garbage - The World Is Not Enough (1999)

Americká kapela Garbage se zpěvačkou Shirley Manson byla povolána, aby natočila melodii, kterou pro bondovku Jeden svět nestačí složil Dave Arnold, nástupce Johna Barryho v roli "Bondova dvorního skladatele". Píseň samotná filmu sluší, posluchač se ale nemůže ubránit dojmu, že její melodie je ve skutečnosti dost nestydatě vykradená z hitu Superstar od skupiny The Carpenters.

Madonna - Die Another Day (2002)

Řekněme si to na rovinu, tohle je dost možná nejhorší bondovská píseň vůbec a taky jedna z nejotravnějších písní v repertoáru Madonny. A není to jenom tím, že se Madonna a spoluautor a producent Mirwais Ahmadzai vůbec neobtěžovali složit do ní nějaký refrén. Skladba je jednoduše příliš repetitivní a nelibozvučná. A to natolik, že dokonce sám Elton John tuhle píseň nazval nejhorší bondovskou melodií vůbec, což mělo za důsledek, že Madonna odmítla přijít téhož roku na předávání Zlatých glóbů. Podle zasedacího pořádku měla totiž sedět přímo vedle Eltona a uraženě se s ním nechtěla potkat.


Chris Cornell - You Know My Name (2006)

V polovině nultých let se producentům Bonda zdálo, že by ústřední melodii filmu Casino Royal (točil se mimo jiné v Karlových varech) opět po dlouhých letech slušelo trochu rockového břitu. Melodie od Davida Arnolda byla proto svěřena bývalému frontmanovi grunge kapely Soundgarden (a také skupiny Audioslave) Chris Cornellovi. Byla to první bondovská píseň od roku 1987, kterou nazpíval muž (od Living Daylights) a podle Cornella byla přímou inspirací k ní píseň Live And Let Die od Paula McCartneyho.

Alicia Keys & Jack White - Another Way To Die (2008)

Je známo, že melodii k filmu Quantum Of Solace měla původně nahrát Amy Winehouse s Markem Ronsonem. Ale jelikož problémy s drogami už tehdy nebohé Amy přerůstaly přes hlavu, producenti narychlo povolali do zbraně jinou dvojici, Jacka Whitea a Aliciu Keys. Reakce na skladbu však byly velmi rozpačité, ačkoliv fanoušci Whitea byli spíše nadšení. Ve skutečnosti je totiž spíše písnička White Stripes s hostující Aliciou než melodie z bondovky.


Adele - Skyfall (2012)

Tahle píseň se stala okamžitou klasikou. Adele ji napsala společně s producentem Paulem Epworthem, s nímž natočila i svůj hit Rolling In The Deep a společně ji nahráli ve slavných Abbey Road Studios. "Zpočátku jsem trochu váhala, jestli do toho jít, kolem písní z bondovek je hodně tlaku. Ale líbil se mi scénář a Paul přišel se skvělými nápady, tak jsem souhlasila. A když jsme natáčeli smyčce, které jsme společně zaranžovali, byl to jeden z nejpyšnějších okamžiků mého života. Jsem si jistá, že až mi bude šedesát, budu všem vyprávět, že jsem kdysi bývala bondgirl," vzpomínala v nadsázce Adele.

Sam Smith - Writing’s On The Wall (2015)

Tahle píseň na stůl přináší téma, jak relevantní je vlastně ocenění Oskarem. Tato píseň z bondovky Spectre ji totiž získala, možná ale především proto, že je to po letech experimentů návrat ke klasické "bondovské" orchestraci. A docela odvážně ve skladbě nejsou žádné perkuse, což ale dává skvěle vyniknout Smithovu vokálu. Melodie sama je ale trochu mdlá a předvídatelná, celkově tedy spíš průměr.


Billie Eilish – No Time To Die (2020)

Nejnovější přírůstek do stáje, ovšem z filmu, který jsme zatím neměli možnost vidět. Billie Eilish byla ve svých tehdy osmnácti letech nejmladší interpretkou písně z bondovky a současně její nejmladší spoluautorkou (složila ji společně se svým bratrem a producentem Finneasem). A z posledních let se rozhodně jedná o jeden z nejlepších kousků z této disciplíny, směle se řadící k písni Skyfall. Tak snad se té premiéry někdy dočkáme.



Foto: Danjaq / MGM

Podcast