Odpoledne na Expres FM /
Celý playlist
Ostatní

Nejlepší česká alba roku 2020

Redakce
Nejlepšími zahraničními alby loňského roku jsme se již probrali. Zbývá nám tedy podívat se na to, co opravdu kvalitního se urodilo v roce 2020 na české hudební scéně. A je toho – navzdory tomu, jak divný rok to byl – překvapivě více než dost.
06. 01. 2021


Monkey Business – Freedom On Sale

Po dvaceti letech existence vydali Monkey Business album, na kterém znějí jako docela nová kapela. Freedom On Sale je sice už druhou deskou, kterou tahle parta pod vedením Romana Holého natočila se zpěvačkou Terezou Černochovou (ta už před dvěma lety převzala žezlo ženského vokálu po odešedší Tonye Graves), rozdíl v její roli na obou deskách je však markantní. Zatímco na desce Bad Times For Gentleman před dvěma lety Tereza ještě svoje místo v Monkey Business hledala a spíš (byť velmi srdnatě a odhodlaně) sekundovala Matěji Ruppertovi, na novince se jejich role vyrovnaly a na několika místech se zdá, že má Tereza i lehce navrch.

MB Freedom.jpg

Matěj Ruppert však rozhodně nezůstává druhým v řadě, a to nejen pěvecky. Poprvé si totiž vyzkoušel i roli režiséra videoklipu, a to k písní Do It! (If You Don´t Have any Children), do jehož hlavní role obsadil svého kamaráda Jiřího Langmajera, v klipu mířícího sniperkou na Strakovu akademii. Mezi už tradičními hosty desky jsou pak například Dan McCafferty z kapely Nazareth, Ashley Slater z Freak Power, Sia Sai či na cenu Grammy nominovaný český hudebník Ondřej Pivec, se kterým Mankáči spolupracovali už na albu Bad Time for Gentlemen.


Tata Bojs – Jedna nula

Hanspaulští Tatáči jsou další českou dnes již legendou, která v loňském roce vydala nové album, na němž jakoby chytla nový dech. Zatímco na předchozím, pět let starém albu A/B to vypadalo, že kapela svých tvůrčích vrcholů již dosáhla a nyní už těží především ze svých letitých zkušeností, novinka dává jasně najevo, že Tata Bojs ještě neřekli poslední slovo. Písně z jejich nové desky Jedna nula, která – jak její název naznačuje – je současně desátou deskou v jejich diskografii, jsou energické, nakažlivé, jímavé i zábavné.

TataBojs 1-0.jpg

Nejde o to, že by Tata Bojs rovnou přišli s něčím třeskutě novým, ačkoliv třeba vlivy synthwave v úvodní skladbě Holka z plakátu jsou u nich doposud spíše neslyšené, nicméně samotné písničky jsou natolik silné a chytlavé – a to jak hudebně, tak textařsky – že je jejich novinku už teď možné považovat za jedno z jejich nejlepších alb minimálně v tomto tisíciletí. Z desky je navíc patrné, že skupina výborně funguje jako celek a každý ze členů sestavy, která se vyjma Milana Cajse a Mardoši několikrát proměnila, v ní dnes dokonale zná své místo a je v podstatě nenahraditelný. Ať už se jedná o klávesové motivy Jiřího Hradila, kytarové vyhrávky Vládi Bára a celkový zvukový obal, který tomu všemu dodává Dušan Neuwerth. Plus samozřejmě nelze nezmínit Mardošovy hravé a stále nápadité texty a Caisův osobitý, nevyumělkovaný projev, s nímž je zpívá.


teepee – Where The Ocean Breaks

Je v tom již tradiční rozpor. Hudební skupiny, které jsou slavné v Česku, většinou za hranicemi (mimo Slovensko) skoro nikdo nezná (jistě, jsou i výjimky, třeba Ewa Farna). A interpreti, kterým se dostane uznání za hranicemi, jsou doma Popelkami, o jejichž existenci ví pár zasvěcených. To druhé je případ i původně plzeňské dvojice teepee, kterou tvoří duo zpívajících kytaristů Miroslava Patočky a Terezy Lavičky-Sladké.

Teepee.jpg

Jejich loňské, v pořadí už třetí album Where The Ocean Breaks, vyšlo u berlínského labelu Springstoff a několik písní z něj sklidilo velký úspěch na zahraničních blozích, internetových rádiích či u Spotify a YouTube playlisterů. Což je v době, kdy není možné koncertovat, jeden z nejdůležitějších zdrojů propagace hudebníka. A například jejich singl No Reason do svého YouTube playlistu zařadil i světově vlivný indie popový YouTube kanál Mr. Suicide Sheep, který má více než 12 milionů odběratelů. Existence teepee si však všimli i čeští hudební kritici a publicisté, kteří desku Where The Ocean Breaks zařadili do nominací na cenu Apollo za rok 2020.


7krát3 – I

Štěpán Hebík alias 7krát3 je jedním z největších českých hudebních objevů posledních dvou let, ačkoliv na scéně vlastně není vůbec žádným nováčkem, ale ostříleným borcem. Tento bývalý frontman českobudějovické ska kapely Pub Animals se rozhodl pověsit two-tone na hřebík a místo toho se věnovat dnes tolik populárnímu neo soulu a R’n’B. A jde mu to fantasticky, k čemuž mu pomáhá jeho schopnost napsat výrazný hit, ale také skvělý pěvecký projev, s nímž se může směle měřit třeba i se zmíněným Matějem Ruppertem.

7krat3_-_I_-_cover.jpg

7krát3 ale zpívá zásadně v češtině a jde mu to velmi dobře. Jeho píseň Promiň na téma předčasné ejakulace (byť míněné v nadsázce a spíš metaforicky) vytvořila malý skandál a jeho duet s Jiřím Kornem Tygrovanej sprej, který Hebík složil, je jednou z nejlepších českých popových písní posledních let. Ostatně jak se Štěpán v rozhovoru pro pořad On Air svěřil, Jiří Korn ho dokonce požádal, aby mu tuto píseň věnoval a mohl ji nazpívat sám. Minialbum (nebo EP, chcete-li) s názvem I sice obsahuje jenom šest písní, vedle výše zmíněných singlů například i píseň Boh dal love, společnou věc s PSH, u jejichž labelu Bigg Boss vyšlo, i tak se řadí k tomu nejlepšímu co u nás vyšlo v loňském roce a to zdaleka nejen v rámci svého žánru.


Ca$hanova Bulhar – Thug Love Sofia

Oproti řadě okolních zemí, například sousednímu Slovensku nebo Polsku, máme tradičně pár let zpoždění. Ale i Česko se v roce 2020 definitivně zařadilo mezi země, ve kterých hip hop prorazil do mainstreamu a drtivě převálcoval všechny ostatní žánry. Stačí se podívat na prodejní žebříček alb podle IFPI. V něm aktuálně na vysokých pozicích najdete hned dvě alba od pražského rappera Matěje Kratejla, vystupujícího pod přezdívkou Ca$hanova Bulhar, které vydal v roce 2020.

ca-hanova-bulhar-thug-love-sofia.jpg

A čistě teoreticky by se v tomto žebříčku mohly objevit obě, jak v pořadí druhá Thug Love Sofia, která je více rapovou deskou ve smyslu toho, co se děje v rámci žánru v roce 2020, tak v první polovině roku vydaná deska Rap disco revoluce. Ta je spíše koncepční deskou inspirovanou příběhem porevolučního gangstera a majitele Discolandu Sylvie Ivana Jonáka a světem celebrit, pozlátka a vlastně dost hiphopové prezentace úspěchu, zahrnujícího zlato, auta a nahaté holky, jíž se Jonák prezentoval. A je to do jisté míry i zásluha právě Bulhara a lidí z jeho crew Dvojlitrboyzz, že je rap v roce 2020 v té pozici, ve které je. Ostatně o lecčems svědčí už fakt, že lístky na jeho červencový křest v Lucerna Music Baru se vyprodaly za pouhou hodinu.


Nezapomeňte taky na
Nejlepší zahraniční alba končícího roku



Bert & Friends – Klasirdo

Albert Romanutti je dalším z nepřehlédnutelných zjevů české hudební scény posledních let. Zatímco v roce 2019 o sobě skupina Bert & Friends, jíž tento výstředník vede, dala vědět spíše okruhu svých přátel a známých, rok 2020 je pro ně tím, kdy se stali důležitou součástí českého hudebního dění. Podobně jako 7krát3, ani Bert & Friends zatím nevydali plnohodnotné album a je otázkou, zdali se tak vůbec stane, jelikož formace upřednostňuje spíš kratší formáty jako singly nebo EP, včetně jejich loňského s názvem Panna a netvor.

Bert Klasirdo.jpg

Největší kolekcí jejich dosavadních písní, včetně virálních hitů jako Plody moří, Haluzinace, Lambaláda či Akamaféra je tak jejich loňské koncertní album Klasirdo, na němž jednotlivé písně dostaly komornější atmosféru zásluhou toho, že se jejich zvuk namísto analogových osmdesátkových syntezátorů opírá o zvuk klavíru, k němuž během vystoupení usedl sám Albert. A jestli někdo z české hudební scény po nedávno zesnulém Danovi Nekonečném přebírá titul “krále rozkoše”, je to právě rtuťovitý, rozesmátý a blonďatý frontman Bert & Friends.



Katarzia – Celibát

Můžete namítat, že tahle deska tu nemá co dělat, protože se nejedná o české album. Nejde ani tak o to, že jej nahrála Slovenka, ale také že vyšlo u slovenského labelu Slnko records. Nicméně Katarína Kubošiová dlouhodobě žije a tvoří v Praze a navíc na této desce poprvé zpívá i česky a proto ji z tohoto výčtu nebudeme vyčleňovat. Celibát je – jak už je u Katarzie zvykem – velmi osobní deska. Katarzia se v písních dotýká zásadních současných témat, jako jsou genderové stereotypy a vůbec postavení ženy v české společnosti, přesto však ani na chvíli nepřestává být zvukově a hudebně fascinující hudební nahrávkou, na níž se střídají temné elektronické beaty s akustickou kytarou.

album_203@2x.jpg

Katarzia navíc dokáže vyprávět i velmi konkrétní příběhy a být u toho nečekaně vtipná, až sarkastická, což je případ skladby Tristan a Izolda, v níž popisuje svůj noční “výlet” na pohotovost. Na druhé straně jsou tu písně jako Hoří i voda, jejíž text pracuje s motivy románu Obraz Doriana Graye od Oscara Wilda a jejíž význam rozšiřuje video, které je symbolickým vyobrazením postavení žen v současné společnosti. “Toto video nemá říkat, že všichni muži jsou špatní, ani že by ženy měly vládnout světu. Témata, která odkrýváme, jsou dost komplikovaná a citlivá. Doufáme, že s pomocí vizuální symboliky oslovíme mužského i ženského diváka a že společnost podnítíme k výraznějšímu dialogu, aktivitě a pozitivní, dlouhodobé změně,” říká o svém díle Katarzia.



David Pomahač – Do tmy je daleko

Kytarista, zpěvák a písničkář David Pomahač v posledních letech proslul zejména coby polovina dvojice Kieslowski, kterou od roku 2010 tvoří se zpěvačkou a klavíristkou Marií Kieslowski. Ještě předtím hrál se skupinami Houpací koně, Bez peří a byl také členem doprovodné kapely Xaviera Baumaxy.

Pomahač.jpg

Do tmy je daleko je pro tohoto veterána sólovým debutem, jehož produkci svěřil jedné z nejzásadnějších postav české indie scény Tomáši Havlenovi (Post-hudba, Zvíře jménem podzim). Ten některé skladby zabalil do umírněné elektroniky, ovšem podstatou a osou zůstávají samotné písně, jejich zpěvák a zvuk kytary, na němž jsou postavené a s níž byly evidentně složeny. Ze všech zmíněných Pomahačových projektů má jeho deska zvukově i tematicky nejblíže k albu Mezi lopatky skupiny Kieslowski, které produkoval Jan P. Muchow. A to v tom nejlepším smyslu slova.


Co loni nejvíc letělo naším éterem? Nejhranější písně Expres FM v roce 2020



Dukla – Honza

Album s názvem Honza je další z desek, která si v roce 2020 vysloužila nominaci na cenu hudebních kritiků Apollo. Nahrála ji pražská (respektive vinohradská) indie popová skupina s názvem Dukla, jejíž ústřední postavou je další muzikant s poměrně bohatou hudební historií. V tomto případě se jedná o Lukáše Vydru aka Luka Mayena, který dříve vydával hudbu pod jménem svého projektu Mayen. Honza je už druhou deskou uskupení a čtveřice se na ní věnuje velmi současnému tématu – životu ve městě, které je paralyzované pandemií, ale současně se bez nánosů turistů otevřelo svým vlastním obyvatelům.

Dukla.jpg

K tomu si připočtěte melancholický kytarový zvuk silně ovlivněný americkou nezávislou scénou, ale také českými hudebními vlivy. “Navazujeme na určitou bigbítovou tradici, i když v modernějším pojetí. Je u nás evidentní inspirace českou novou vlnou počátku 80. let, skupinami jako Letadlo, Soubor tradičního popu a prvními nahrávkami Abraxasu. Ze starších desek je ale pro nás hodně důležitá třeba nahrávka Vlastimila Třešňáka Zeměměřič, kterou osobně považuju za nejlepší českou desku všech dob. Hodně ale posloucháme i současný český nebo slovenský rap, mixtape jihlavských 58g jsme si jeli fakt hodně a jejich show ve Futuru byla úplně posledním koncertem, na kterém jsem byli předtím, než se v říjnu znovu zavřely kluby,” řekl o desce Lukáš Vydra pro server Aktuálně.cz.

Jak tráví karanténu Žofie z Mydy nebo Martyn Starý z Wyfe? Šest statečných. Co dělají hudebníci v lockdownu



Hugo Toxxx – Bauch Money II

Hugo Toxxx chytil slinu. V loňském roce vydal po sedmileté pauze novou studiovou desku 1000 a sklidil za ni cenu Apollo za rok 2019. A letos v pro něj nečekaně rychlém sledu přichází hned s další novinkou, s níž už dle názvu otevřeně navazuje na album Bauch Money z roku 2012, která vydání alba 1000 předcházela.

Hugo Bauch.jpg

“Bauch Money II je můstek mezi tehdy a teď,” řekl Hugo Toxxx o novém desce a návaznosti na jejího osm let starého předchůdce. A nenabízí nic menšího než tři čtvrtě hodiny trvající nálož toho nejaktuálnějšího rapu, jaký česká scéna přinesla v roce 2020. Ačkoliv je stopáž jednotlivých patnácti tracků spíše kratší a jen málo z nich má přes tři minuty, na jejich výpovědní hodnotě to nic nesnižuje. Na desce, jejímiž hosty jsou i Z Money, OFF CULTURE nebo Dalyb, najdeme i singly Milf & Money a Ape Shit, k nimž Toxxx už v polovině roku představil videoklipy a jimiž fanoušky na tuhle desku navnadil. Deska samotná vyšla pak až téměř v samotném závěru roku, v polovině prosince, jednalo se tedy pro celou českou rapovou scénu o předčasný vánoční dárek.


Ne vždy se povede k desce vyrobit vkusný obal: Nejblbější obaly českých desek



Titulní foto: Tata Bojs / Salim Issa

Obaly desek: Archiv jednotlivých interpretů

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM