
V pražské dopravě nesmysl, na kdekterém statku pomocník k nezaplacení. Tak by se dala charakterizovat dnešní moderní terénní čtyřkolka. Najde se samozřejmě spousta lidí, kteří si podobný stroj koupí i pro zábavu, ale jeho hlavním posláním je práce.
Honza Koubek měl možnost projet se v pořádném terénu na Polarisu Sportsman 570 EPS, který patří k těm vůbec nejprodávanějším modelům u nás, a zjišťoval, čím si takovou prodejnost zasloužil. Nejdřív pojďme vyřídit legislativní záležitosti: Sportsmana můžete mít ve dvou verzích, ta dražší má vzadu diferenciál, nemá omezovač rychlosti a můžete jej řídit, jen pokud máte řidičák na velkou motorku bez omezení. Daleko víc se ale prodává verze homologovaná jako malotraktor kategorie T3b. Na ní můžete jezdit s normálním řidičákem na osobák, má omezovač na 60 km/h, což ale zejména mimo zpevněný asfalt opravdu bohatě stačí. Zadní kola jsou spojená napevno, což v terénu taky nevadí a navíc na ní legálně ani nemusíte mít helmu. To bychom ale rozhodně neriskovali a ani nedoporučovali.

Polaris má totiž vzduchem chlazený jednoválec o objemu 567 cm3 a výkon celých 43 koní. Když pořádně zmáčknete páčku plynu u pravého řídítka, umí vyrazit víc než hbitě. Standardně má poháněnou zadní nápravu, ale můžete si připojit i předek. V tomto případě nejde o stálou čtyřkolku, přední kola se automaticky připojují, jen když je potřeba, ale funguje to velmi rychle a dobře. Když to v terénu trochu umíte, Sportsman se vyšplhá téměř kamkoliv a hlavně toho také hodně utáhne. Zkratka EPS v jeho názvu znamená motorovou brzdu, díky ní můžete na standardně dodávané tažné zařízení připojit i brzděný přívěs o hmotnosti až 870 kg. Typicky to bude třeba valníček s balíky slámy a podobně. Za jezdcem je místo i pro druhého člověka, i když prostor na jeho nohy je vzhledem k velmi krátkému rozvoru dost omezený. Krátký rozvor ale má svůj důvod.
Polaris Sportsman je totiž skutečně terénní. Jeden z nejkratších rozvorů a jedna z nejvyšších světlostí mezi soupeři znamená nejlepší přejezdový úhel. Zdoláte i velké ležící klády, aniž byste zůstali viset za břicho. Sportsman má taky nejostřejší rejd, posilovač řízení se třemi režimy a sofistikovanější přední nápravu, takže s vámi v těžkém terénu tolik nehází. Na celkově bytelnou konstrukci jsou připevněné podobně bytelné nosiče. Ten přední unese 41 kg nákladu, zadní 82 kilogramy, což je až dvojnásobek oproti některým soupeřům. Na zadní nosič navíc v rámci akce dostanete velký uzavíratelný kufr, který slouží i jako opěrka pro spolujezdce.
Honza během drsného testu na Sportsmanu našel nějaké nedostatky, byly ale spíš malé. Plyn je naladěný hodně ostře a musíte s ním zacházet velmi jemně, což v terénu někdy není nejjednodušší. Je potřeba si také zvyknout na ovládání brzd, které je úplně jiné než na motorkách: Vpravo máte páku nožní brzdy, která ale brzdí jen zadní nápravu – na řídítkách je páčka pouze vlevo, ta ale brzdí všechna kola naráz. Také volič automatické variátorové převodovky, což je dlouhá páka u pravého kolene, má občas trochu hrubší chod a vyžaduje sílu při zacházení. To jsou ale všechno věci, které uživatelé čtyřkolek berou celkem za běžné.

U Polarisu se navíc dá pochválit fakt, že při stavbě pracovního stroje myslí na jeho reálné využití. Na rozdíl od některých soupeřů nenabízí litá kola, která sice vypadají pěkně, ale když s nimi v terénu narazíte na větší kámen, prostě je zničíte, zatímco když ohnete černý plechový ráfek na Polarisu, dá se relativně snadno opravit. Stejně tak Sportsmana nedostanete ve fešáckých barevných metalízách nebo divokých polepech, ale pouze v obyčejných nemetalických barvách, konkrétně bílé, oranžové a tmavě zelené. I to má ale svůj důvod: Pracovní čtyřkolky se totiž v terénu velmi snadno poškrábou o větve nebo odletující kameny a zatímco laky a polepy dojdou snadné úhony, Polaris ve skutečnosti lakovaný není, používá probarvené plasty, na kterých škrábance nejsou tolik vidět. Navíc jsme se ještě dozvěděli, že Polaris trvale snížil ceny, a tak je s většinou konkurence srovnal, nebo je dokonce o pár tisíc levnější. Testovaný kousek koupíte od 219.990 Kč.
Kromě testu Polarisu Sportsman se v aktuálním vydání pořadu Garáž od Honzy Koubka dozvíte o připravovaném novém Volvu pro rodiny, superexkluzivním Rolls-Royce za půl miliardy, obytných a kempovacích Volkswagenech a spoustu dalších novinek.
Pořad si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku. Archiv Garáže najdete v sekci Podcasty, v aplikaci Expres FM nebo ve vaší oblíbené podcastové službě. Videa z testování můžete zhlédnout na webu Stream.cz, novinky ze světa automobilů přináší Honza Koubek i na profilu Meziplyn a na YouTube kanálu 1000 koní.