Pravděpodobně si nedokážete moc dobře představit, jak by se vám asi tak firmy mohly dostat do hlavy a přimět vás, abyste během vytouženého ničím nerušeného spánku mysleli na jejich produkty. Pokud se vám to zdá jako šílená konspirační teorie, tak zadržte. Je to totiž možná blízká budoucnost. V rámci experimentu si totiž jedna společnost vyrábějící pivo otestovala, že to není fikce. Využili metodu, které se říká “cílená inkubace snů”. Ta spočívá v tom, že člověku stačí zhlédnout video, které na první pohled vypadá jako každé jiné, ale jsou v něm využity specifické zvukové a vizuální podněty, které mají za cíl vnést do našich snů konkrétní vizuální obrazy a zvuky. Tato možnost lidi fascinovala od nepaměti, zmínky o něčem podobném najdete ve staroegyptských duchovních praktikách a rituálech domorodých Kanaďanů. Vnuknutím myšlenky se ostatně zabývá i populární oscarový film Počátek, ve kterém se pracuje i se sny.
Využití “cílené inkubace snů” jako nové formy reklamy se ale tuze nelíbí některým vědcům. Téměř 40 vědců zveřejnilo varovný dopis, ve kterém otevřeně protestují proti takovéto reklamě a žádají americké úřady, aby jednaly a zakázaly podprahovou reklamu, která se bude lidem zjevovat ve snech. „Potenciál zneužití těchto technologií je tak zlověstný, jak se zdá,“ tvrdí vědci. Jiní odborníci jejich prohlášení mírní s tím, že reklamy ve snech nebudou mít na spotřebitele tak velký efekt jako tradiční reklama. Obavy vědců pramení z nedávného experimentu, který se odehrával během ledna a února, v době konání velké sportovní události Super Bowl. Výrobce piva se rozhodl otestovat, zda to bude fungovat i v praxi, jeho cílem bylo ukázat lidem videa s jeho produktem, o kterém by se jim posléze zdálo v noci následující po sportovním utkání. A to se jim skutečně podařilo, účastníci experimentu, kteří sledovali na míru vytvořená videa, pak skutečně snili o pivu. Skeptici však tvrdí, že silně pochybují o tom, že by si člověk po probuzení hned běžel daný produkt koupit. Vědci podepsaní v dopise však na to mají jiní názor. “Zasazení snů do myslí lidí za účelem prodeje produktů, nemluvě o návykových látkách, vyvolává důležité etické otázky,” říkají odpůrci této metody.
Abychom nebyli pouze negativní, technika “cílené inkubace snů“ nám může teoreticky přinést i řadu dobrých věcí. Ve spánku bychom mohli trénovat paměť, učit se i zlepšovat svou kreativitu. Také dle vědců tato metoda otevírá nové cesty k poznání naší mysli. Sny jsou pro vědce stále totiž velká neznámá a díky této metodě by mohlo být možné je důkladněji prozkoumat a zjistit, jak sny ovlivňují naše emoce, kreativitu a paměť. Také by nám bližší zkoumání této oblasti mohlo pomoci odstranit noční můry z našich snů či pomoci lidem, kteří se snaží překonat trauma, léčí se s úzkostmi a depresemi. Momentálně už se pracuje na studii, která zjišťuje, zda je tato nová metoda schopná zvýšit kreativitu člověka.
Zdroje: media.mit.edu, dailymail.co.uk
Foto: Profimedia