Spousta motorkářů vám na otázku z titulku odpoví, že rozhodně ne. Motorka má vrčet a řvát a bez toho nejsou žádné emoce. Ale Honza Koubek se projel a s motorkáři nesouhlasí. Ty emoce jsou jen trochu jiné. A jeden důležitý detail: Honza nemá papíry na velkou motorku, jen na skútr!
Věděli jste, že dnes řidičské oprávnění na velkou motorku stojí mnohde víc, než řidičák na auto? Přesto se ale motorkáři docela množí. Nicméně i řidič aut mají šanci si s jednou stopou legálně seznámit trochu blíž. Většina řidičů automaticky dostala k oprávnění typu B, tedy na osobní auto, i oprávnění A1, do kterého spadají především skútry do zdvihového objemu 125 ccm, ale také tříkolové skútry, které když mají nožní brzdu, ty mohou mít až půllitrový objem. A spadá tam také motorka, kterou Honza Koubek otestoval minulý týden. Skutečně to není skútr, sedí se na ní klasicky obkročmo, zadní brzda je na pravé noze, přední brzda na pravé ruce. Levá strana má pohov, protože tu není ani převodovka ani spojka. Společnost Zero Motorcycles se v Americe zabývá vývojem a stavbou elektrických motorek už nějakých 15 let a v portfoliu mají devět modelů. To je víc, než má kdekterá firma vyrábějící spalovací motorky!
Nejsou to tedy žádní bastleři z garáže a používají ověřenou a vyhlášenou techniku. Testovaný stroj Zero DS (DualSport) má například přední i zadní plně stavitelné odpružení Showa, brzdy J Juan, ABS Bosch 9. generace a tak dále. DualSport se prodává ve dvou výkonových verzích. Plnotučná má 44 kW, testovaná byla stažená na 11 kW, neboli zhruba 15 koní, právě aby prošla legislativou do kategorie A1. Patnáct koní se může zdát jako málo, ale nenechte se mýlit – zejména pokud nepatříte mezi zkušené motorkáře, Zero je rychlé až až.
Honza po týdnu jezdění prohlásil, že prostě nemá tolik zkušeností, aby mohl Zero skutečně pečlivě otestovat. Nebyl si jistý, jestli by se ve sportovním režimu na plný plyn zkoušelo postavit na zadní, takže raději plný plyn nedával. Vlastně většinu času jezdil na režim Eco, který spoustu točivého momentu sebere – i pak je to ale motorka v městských podmínkách svižná víc než dost. Spousta lidí se určitě bude ptát na dojezd. Ten je extrémně závislý na stylu jízdy. Pokud pojedete po dálnici stabilních 130 km/h, dojde vám šťáva po nějakých 110–120 km. Při jízdě ve městě, zvlášť pokud se naučíte dobře rekuperačně brzdit, ale můžete ujet klidně 260 km. V každém případě to docela stačí, tohle není cestovní enduro, ale spíš příměstská a městská mašina.
Nabíjení je v základu jen pomalé jednofázové a budete na něj potřebovat celou noc, ale za příplatek můžete mít zhruba třikrát rychlejší a dostanete k němu ještě o trochu větší akumulátor. Tam je pak nabito za asi tak 2,5 hodiny, ale samozřejmě to něco stojí. Čímž se dostáváme k nepříjemnému faktu, že elektrická vozidla jsou zatím drahá. A u motorek je ten rozdíl znát asi ještě zřetelněji. Zero DS ve slabší verzi začíná zhruba na 390 tisících, s výbavou se můžete nebezpečně přiblížit k půlmilionu. Je to zajímavý zážitek, ale prozatím bude pravděpodobně vyhrazen jen pro fajnšmekry a nadšence při penězích.
Kromě testu elektrické motorky Zero DS se v aktuálním vydání pořadu Garáž od Honzy Koubka dozvíte také oobřím elektrickém SUV z Ameriky, úchvatném britském roadsteru, zajímavém konceptu z Německa a také o jednom z nejrychlejších otevřených aut planety.
Pořad si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku. Archiv Garáže najdete v sekci Podcasty, v aplikaci Expres FM nebo ve vaší oblíbené podcastové službě. Videa z testování můžete zhlédnout na webu Stream.cz, novinky ze světa automobilů přináší Honza Koubek i na profilu Meziplyn a na YouTube kanálu 1000 koní.