Hudba na prvním místě / Music First /
Celý playlist
Lifestyle

Vymírající druh: Opravdu Ford Focus kombi vychází z módy?

Honza Koubek
21. 09. 2023

Minulý týden Honza Koubek testoval auto, které už zdaleka není novinkou, naopak už mu jsou víc než čtyři roky, takže přišel čas na facelift. A je dost možné, že to nebude facelift poslední. Ford Focus, ve své době naprostý pilíř prodejů automobilky, totiž podle informací z automobilky nedostane žádného přímého nástupce. Proč?

Je to jednoduché: Jeho prodeje plynule klesají, protože zákazníci už hatchbacky a kombíky tolik nechtějí, chtějí crossovery a SUV. Místo, které na trhu zabírá Focus a Fiesta, tak postupně vyplní Kuga a Puma, případně jejich další nástupci a pokud vůbec v budoucnu přijde nějaký další hatchback, bude už nejspíš plně elektrický a založený na zcela jiné platformě. Existuje ale poměrně velká skupina zákazníků, kteří ještě auto typu Fordu Focus chtějí, nebo dokonce potřebují. Honza se ale otestování Focusu ani trochu nebránil, protože jak sám říká: „Focus kombi je přesně jedno z těch aut, do kterých jako novinář sednu, ujedu pár kilometrů a vím, že je to všechno v pořádku.“

Další díly (284)

Kombík je praktičtější

Nízké těžiště, prvotřídně naladěný podvozek – a to přesto, že s výjimkou ostré verze ST už vzadu nedostanete víceprvkovou nápravu ale obyčejnou torzní tyč – útulný interiér s dostatkem prostoru a objemný kufr. Z praktického hlediska je klasický kombík v mnoha případech výrazně lepší, než většina módních crossoverů, které jsou velké a bachraté navenek, ale prostor pro zavazadla je v lepším případě kompromisní. A Focus není výjimkou. Abychom ale byli spravedliví, v interiéru Focusu sem tam najdete ne zrovna prémiové materiály a i dílenská kvalita v některých místech malinko pokulhává. Při vyšší hlasitosti jinak vynikajícího audiosystému Bang a Olufsen například začalo ve výplni dveří cosi drnčet. Za negativum se dá označit také postupné mizení fyzických tlačítek a jejich nahrazování dotykovým ovládáním, což mnohdy není z ergonomického hlediska ideální.

Jeden z nejlepších tříválců

Facelift se dotknul nejen přídě vozu, která je díky novým světlům a jinak tvarovanému nárazníku znatelně modernější, ale také pohonných jednotek. Testovaný kus měl pod kapotou litrový tříválec, který nově dostal mildhybridní výpomoc v podobě startérgenerátoru. Nezní to jako kdovíjak zajímavý motor, ale chyba lávky: Je to  jeden z nejlepších tříválců, které kdy Honzovi prošly testem. Nechme teď stranou divoké jednotky třeba z Toyoty Yaris GR, tenhle motor představuje naprostý ideál pro běžné využití. Existuje ve dvou výkonových variantách, testovali jsme tu silnější se 155 koňmi a 240 Nm. Při jízdě se ale zdá silnější a možná to není jen zdání: Někteří kolegové naměřili těmto autům i kolem 170 koní.

Detaily testovaného vozu si prohlédněte ve fotogalerii

Jízda po dálnici za 7 litrů

Je to prostě povedený motor, navíc dostal šestistupňový manuál se zkráceným finálním převodem, takže když dobře řadíte, dá se s tímhle autem jezdit opravdu celkem svižně. Motor má nejen příjemně jadrný zvuk přímo zepředu, ale i velmi pěkně laděný dozvuk z výfuku s dvojitou koncovkou. Většina lidí nevěřila, že máme pod kapotou jen litrový motor. Kratší zpřevodování je ale znát na dálnici, kde při rychlosti 130 km/h motor točí kolem 3.000 ot/min. a tudíž se při delších cestách nedá čekat kdovíjak nízká spotřeba. Počítejte kolem 7 litrů, přičemž na okresce bude stačit o litr méně, pokud nepojedete dravě. 

Seženete i levnější konkurenty

Když se ještě vrátíme k praktičtějším věcem: Pochválit je třeba novou verzi inftoainment systému s větší dotykovou obrazovkou, který už konečně nepadá, je stabilní, má hlasové ovládání i cloudovou navigaci, je přehlednější než dřív a zvládá i bezdrátovou komunikaci s mobilními systémy. Nakonec ještě zmíníme cenu, která u testovaného kusu ve výbavě ST-line X začíná na 633 tisících, s veškerými příplatky, které zahrnovaly 18” kola, metalízu, bezklíčový přístup, zimní paket, jízdní asistenty a další věci, dosáhla jen nějakých 780 tisíc. Ano, seženete levnější soupeře, třeba Hyundai i30 nebo Renault Mégane, ale ani jeden z nich nepojede tak příjemně jako právě Focus. Pokud máte rádi řízení, je to poměrně jasná volba.

Video z testu můžete zhlédnout na stránce Garáž.cz

Neděle
14:00 – 15:00
Garáž
Vše co vás může zajímat o autech.
Jan Koubek

Kromě testu faceliftovaného Fordu Focus se v aktuálním vydání pořadu Garáž od Honzy Koubka dozvíte o zbrusu novém elektrickém sedanu Lotus Emeya, o konceptu Mercedesu CLA a novém Peugeotu 3008.

Pořad si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku. Archiv Garáže najdete v sekci Podcasty, v aplikaci Expres FM nebo ve vaší oblíbené podcastové službě. Videa z testování můžete zhlédnout na webu Stream.cz, novinky ze světa automobilů přináší Honza Koubek i na profilu Meziplyn a na YouTube kanálu 1000 koní

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM