Honza Koubek celý minulý týden jsem místo obvyklého auta testoval skútr. A jaký stylovější si půjčit, než právě Vespu? Je ale třeba hned na začátek zdůraznit, že není Vespa jako Vespa. V dnešní nabídce je hned několik různých modelů.
Od základní Primavery, kterou můžete mít dokonce i s trochu dýchavičným, respektive ryze městským motůrkem o objemu 50 ccm, ale samozřejmě i jako 125 nebo 155 a ve spoustě veselých barev a několika speciálních limitovaných edicích. Na druhé straně stojí sportovnější a luxusnější modely GTS, GTS Super a GTV, která už je k dispozici jenom jako silnější třístovka. Někde na půl cesty je ještě testovaná Vespa Sprint. Vyrábí se taky jako padesátka, ale v testu Honza osedlal stopětadvacítku o výkonu 12,5 koně s automatickou převodovkou CVT. Motor je vzduchem chlazený tříventilový čtyřtaktní jednoválec a navzdory názvu má skutečný objem 155 ccm. Pořád je to ale skútr, který můžete řídit i s oprávněním A1, které většina z nás dostala k řidičáku na auto.
Vespa Sprint se od těch ostatních liší předním světlem, které není typicky kulaté, ale obdélníkové. Odkazuje tak na některé modely ze 70. let a je třeba říct, že i když se vám to ze začátku může zdát trochu zvláštní, rychle si zvyknete. Kromě světla už je to ale typická Vespa: Široký čelní štít odklání vítr od vašich kolen, ze strany od jezdce v něm najdete malou schránku na peněženku a mobil a také háček na zavěšení kabelky nebo aktovky. Podlaha je relativně široká, pro jezdce s kratšíma nohama to bude znamenat, že se po zastavení musí trochu víc rozkročit. Ale to k Vespě prostě patří. Pod širokým a pohodlným sedlem pak najdete prostor pro jednu přilbu, další kufr si můžete přikoupit na zadní nosič. Sedlo se otevírá elektricky, tlačítkem po zapnutí zapalování.
Tato ikona mezi skútry se vyrábí už dlouhá léta. Když Honza Koubek jednu Vespu testoval před dvěma lety, říkal, že si moc neumí představit, co zásadního by se na ní dalo vylepšit. Jenže tenhle nový model je přece jen zase o kousek vycizelovanější. Konkrétně se mírně změnilo zavěšení předního kola. Pořád jde o jednostrannou vidlici, ale přibylo na ní táhlo, které stojí za lepším chováním na příčných nerovnostech. Třeba při přejíždění tramvajových kolejí se teď Vespa chová ještě rozvážněji. Je ale pravda, že se pořád musíte na jízdu hodně soustředit, a to hlavně ve městě, protože typicky malá 12” kola samozřejmě pořád nemají v lásce hlubší výmoly. Na dlažbě ale Vespa jede dospěleji, klidněji a její ovládání je stejně jednoduché, jako bylo dosud.
Na řídítkách máte v modelu Sprint starý dobrý analogový budík, motůrek iGet slušně táhne až do nějakých 70-80 km/h, na delších rovinkách a z kopce to klidně vytáhnete i na stovku. Jasně, není to žádný dálniční expres, ale to od Vespy nikdo nečeká. Jejím rajónem je město a její největší předností jsou image a styl. Je to ale celkem nákladná záležitost: Sprint 125 začíná na 125 tisících korun. Pro srovnání – rovněž italskou Aprilii SR-GT 125 pořídíte o 25 tisíc levněji a navíc dostanete větší kola, delší zdvih pérování a vyšší světlou výšku, takže se ve městě nebudete muset bát například sjet z obrubníku. Ale nebudete mít Vespu. Nebudete mít styl, který se od konce druhé světové války vyvíjel jen drobnými evolučními krůčky a je dotažený prakticky k dokonalosti. Než Honza testovanou Vespu vrátil, řekl, že po každém svezení je o krůček blíž k rozhodnutí, že si do Prahy prostě nějaký ten skútr pořídí. I když na něm musíte dávat řádově větší pozor, než když kolem sebe máte pár metráků deformačních zón, všude dojedete rychleji, zaparkujete bez problémů a vůbec není pravda, že se dá jezdit jen od května do září. Stačí se jen správně oblékat!
Kromě testu Vespy Sprint 125 se v aktuálním vydání pořadu Garáž od Honzy Koubka dozvíte o nejlevnějším elektromobilu na našem trhu, který brzy představí Hyundai, o stylovém restomodu Mini a také o luxusním elektrickém SUV z Číny, které dokáže i plavat.
Pořad si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku. Archiv Garáže najdete v sekci Podcasty, v aplikaci Expres FM nebo ve vaší oblíbené podcastové službě. Videa z testování můžete zhlédnout na webu Stream.cz, novinky ze světa automobilů přináší Honza Koubek i na profilu Meziplyn a na YouTube kanálu 1000 koní.