Toyota Hilux je jedním z nejprodávanějších modelů japonské automobilky. Spousta jeho generací jezdí doslova po celém světě. Jeremy Clarkson s jedním dojel na severní pól, farmáři v Jižní Africe na něj nedají dopustit a siluety starších generací nezřídka zahlédnete i ve službách ne zrovna hodných hochů různých žoldáckých armád. Za to ovšem Toyota nemůže, ona zkrátka jen vyrábí neuvěřitelně spolehlivé, bytelné a schopné auto.
Hilux, který si vzal do testu Honza Koubek, měl navíc k sériovému autu velmi daleko, přitom z příplatkového seznamu automobilky byl vlastně zaškrtnutý jen šedý metalický lak. Jinak šlo o běžné provedení se silnějším naftovým motorem o objemu 2,8 litru a šestistupňovým automatem. Sériovým kusem ovšem zůstalo jen do chvíle, než si auto vzali do parády polští offroadoví specialisté More4x4, kteří zvedli podvozek o 5 cm, vpředu namontovali nová horní ramena náprav, vzadu zesílili listová pera, běžné plastové nárazníky vyměnili za bytelné ocelové, namontovali půlcentimetru tlusté ochranné plechy pod motor, převodovku a další důležité díly, přidali naviják, který utáhne skoro 6 tun a LED světelné rampy, které i tu nejhlubší noc promění v pravé poledne a nakonec Hilux postavili na osvědčená terénní kola Delta 4×4 obutá do pneumatik General Grabber AT3.
Zrovna tyhle pneumatiky nejsou na úplně nejdrsnější offroad, což je dobře, protože na silnicích tolik nehučí a dá se s nimi přežít i delší cesta. A Honza se vydal křížem krážem přes celé Čechy i Moravu, aniž by musel hledat hotely. Když totiž skončila práce polské formy More4x4, nastoupila jihoafrická společnost AluCab, která dodala expediční nástavbu napevno namontovanou do korby vozu. Bytelná černá krabice se během minuty dokáže změnit v překvapivě prostorný obytný prostor. Ze střechy se vyklopí stan pohodlný i pro dva extrémně vysoké lidi, kolem vozu se rozprostře samonosná markýza, která zajistí sucho i při nepříznivém počasí. Samotný prostor nad korbou pojme nejen spoustu vašich zavazadel, ale také šedesátilitrovou nádrž na vodu a šestilitrový bojler, napájející vnější teplou sprchu, plus 100 Ah baterii živenou solárním panelem namontovaným na výklopnou střechu. K dispozici je samozřejmě i konvertor na 220 Voltů, takže nabíjení notebooků a dalších přístrojů je hračka. V celé nástavbě jsou rozeseté USB porty, takže mobil a hodinky si nabijete i nahoře u postele. S tímhle autem prostě nemusíte hledat nejen hotel, ale ani kemp. Vystačíte si i v totální divočině.
Offroadové úpravy obdařily už v základu velmi schopnou Toyotu ještě brutálnější průchodností. Ani motokrosová trať, na které jsme byli natáčet, nedokázala před Hilux postavit překážku, kterou by nepřekonal. Na silnici ovšem za tuhle legraci zaplatíte daň v podobě vysokého těžiště, kompromisní aerodynamiky a ne zrovna jistých jízdních vlastností. Do zatáček musíte rozvážně, na dálnici vám po překročení 110 km/h hodně zlehkne řízení a spotřeba se prakticky při jakémkoliv způsobu jízdy vyjma nejdrsnějšího offroadového nasazení drží kolem 12 litrů nafty na 100 km. Pokud se budete snažit jet rychle, nebude vás to bavit. Honza ale nasadil odpočinkové (i když ne úplně loudavé) tempo a bavil se královsky. První den z Prahy vyrazil přes Litomyšl až za Přerov, kde přenocoval na lesní mýtině před srubem, druhý den pokračoval zpátky přes Olomouc a pak to otočil na jihozápad, aby dojel kolem Brna po vesnických silničkách až na Znojemsko, respespektive k Vranovské přehradě. Třetí den se toulavým tempem přes Vysočinu dostal až ke Kutné Hoře, kde přespal v zahradě u starého mlýna a v neděli už pak jen vyzvedl manželku v Litomyšli a vrátil se po dálnici do Prahy. Jak vidíte, neflákal se, Toyotě přidal pěkných pár stovek kilometrů a všechny její úpravy vyzkoušel do sytosti.
Hilux nemá vnitřní kuchyňku, počítá se s tím, že budete žít spíš kolem auta a uvnitř budete jen spát. Ovšem spaní je to luxusní. Do střešního stanu se leze vnitřkem zadní nástavby, takže suchou nohou, nahoře je pohodlná matrace téměř 2,5metrové délky, k dispozici je nezávislé naftové topení, které v zimě jistě přijde vhod a solárem napájená baterka s konvertorem na 220 voltů utáhne přes noc velkou cestovní ledničku i nabíjení kamer, počítačů a tak dále.
Všechno je vymyšlené jednoduše a bytelně, aby se toho co nejméně mohlo porouchat. Vzadu na autě najdete úchyt na velkou plynovou lahev (pro pořádné vaření) a kanystr s pitnou vodou, na boku auta pak výjezdy, kdybyste někde zapadli do bahna či písku. Je to prostě fantastická hračka. Ale samozřejmě není zadarmo. K původní ceně Hiluxu, což je zhruba 1,3 milionu, přidaly terénní úpravy a expediční nástavba další 1,1 mil Kč, takže celková cena dosáhla zhruba 2,4 milionu korun. To není málo, zejména když vezmeme v úvahu, že nástavba je na autě namontovaná napevno a tudíž ho už nemůžete používat jako pick-up. Navíc si na rovinu řekněme, že na výlety po Čechách takové auto prostě nedává smysl. Ale pokud patříte k těm, kteří každoročně tráví dva měsíce cestováním po Banátu, Albánii, nebo nějaké ještě exotičtější zemi, mohla by to být naopak veskrze užitečná hračka.
Kromě testu expedičního speciálu Toyota Hilux se v aktuálním vydání pořadu Garáž od Honzy Koubka dozvíte o tom, že Cadillac chce svou novou vlajkovou lodí konkurovat přímo Rolls-Royce, Pininfarina představil svůj koncept elektrické budoucnosti a BMW opancéřovalo sedmičkovou limuzínu.
Pořad si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku. Archiv Garáže najdete v sekci Podcasty, v aplikaci Expres FM nebo ve vaší oblíbené podcastové službě. Videa z testování můžete zhlédnout na webu Stream.cz, novinky ze světa automobilů přináší Honza Koubek i na profilu Meziplyn a na YouTube kanálu 1000 koní.