Nejlepší hudba ve městě /
Celý playlist
Lifestyle

Mazda MX-30 je pořád hlavně městský elektromobil: Existuje ale výjimka

Honza Koubek
28. 05. 2023

Mazda MX-30 se už po svém představení zasloužila o pořádný poprask. Automobilka totiž svůj nový městský crossover záměrně vybavila relativně malým akumulátorem. Vysvětlovala to tím, že většina lidí ve městě ujede maximálně pár desítek kilometrů denně, menší baterka je lehčí, levnější a především má nižší uhlíkovou stopu při výrobě, což je něco, s čím se potýká spousta elektromobilů, jen se o tom moc nemluví.

Další díly (262)

Tenhle elektromobil rekordy v dojezdu trhat nebude

Potíž je, že s kapacitou 35,5 kWh to znamená tabulkový dojezd nejvýše 200 km, přičemž v běžném provozu se bavíme o 170 km a v zimě nebo na dálnici dojezd ještě dál klesá. Zkrátka a dobře, MX-30 je skutečně auto výhradně do města a to ještě jen v případě, že máte každý den kde nabíjet. To samozřejmě celkem výrazně omezuje cílovou skupinu zákazníků, prakticky se bavíme o druhém až třetím autě do rodiny, která navíc musí být celkem při penězích, protože i přes menší a levnější akumulátor se Mazda MX-30 pohybuje kolem milionu korun.

Wankel se vrací v roli zachránce!

Jenže s faceliftem přišla nová verze. Jmenuje se R-EV a v přídi má kromě elektrického systému také malý spalovací motor s rotačním pístem, tzv. Wankel, kterými Mazda proslula v minulých dekádách u některých svých sportovních aut. Tady má objem pouhých 830 cm3 a slouží čistě jako generátor elektřiny pro baterku. Ta tudíž může být ještě menší, konkrétně má 17,8 kWh, ovšem v kombinaci s 50litrovou nádrží na benzín se dojezd prodloužil na pěkných 600 km. Potíž je v tom, že při plánování testu došlo k informačnímu šumu a ačkoliv se Honza těšil právě na tuto defacto plug-in hybridní verzi, nakonec mu před domem přistál opět čistý elektromobil. A tak se soustředil na to, jak za ty tři čtyři roky na trhu MX-30 dospěla, co se změnilo při faceliftu a jestli se doba posunula natolik, aby elektormobil s tak omezeným dojezdem začal dávat smysl i u nás.

Rychlonabíjení je o něco lepší

Protože se ke mě bohužel nedostala verze se spalovacím prodlužovákem dojezdu, musel jsem se spokojit s čistou elektrikou, jejíž akční rádius při dynamičtější jízdě klesá někam ke 150 km. Mazda v rámci faceliftu nezměnila ani parametry elektromotoru, který má 145 koní a 265 Nm, ani kapacitu akumulátoru, ale vylepšila nabíjecí křivku. Maximální výkon rychlonabíjení je stále 50 kW, ale u poměrně malého akumulátoru to nevadí a díky novému softwaru je z 20 na 80% kapacity nabito za méně než půl hodiny. Nemusíte tedy hledat superrychlé nabíječky a i krátký nákup v obchoďáku s běžnou rychlonabíječkou vám zajistí plné dobití.

Detailní pohled na testované auto najdete v galerii

Nudu nečekejte 

Faceliftové změny jsou zvenčí téměř neznatelné, což je ovšem dobře, protože avantgardní design karoserie Mazdy MX-30 s krátkým zadním převisem a až sochařsky vyvedenými detaily předních i zadních světel vůbec nezestárnul. Interiér už trochu svůj věk prozrazuje – odvážná volba materiálů jako je filc a korek sice pořád působí zajímavě, ale mohutná středová konzola jen ubírá místo a není v ní příliš odkládacího prostoru. Proti sobě otevírané dveře jsou stále zajímavé, ale v některých situacích také nepraktické a na zadních místech panuje vinou malých bočních okének trochu klaustrofobní atmosféra. Elektromotor není z nejvýkonnějších, ale ve městě, kam je Mazda MX-30 určená prakticky výhradně, má příjemný odpich, dobře se ovládá a je tichá a pohodlná.

Některé maličkosti vám budou lézt na nervy

Honza maličko bojoval s infotainmentem, protože i v jeho případě se Mazda vydala vlastní cestou, zcela odlišnou od jiných automobilek. A opět – koncepce je to promyšlená a logická, jenže v praxi naráží například na to, že většina dnešních uživatelů místo vestavěné navigace používá zrcadlení mobilních telefonů – a to prostě funguje trochu jinak, jak Android Auto, tak Apple CarPlay jsou od začátku stavěné na dotykové ovládání. 

Poznatky z týdenního testování najdete ve videu

Neděle
14:00 – 15:00
Garáž
Vše co vás může zajímat o autech.
Jan Koubek

V aktuálním vydání pořadu Garáž Honza Koubek přináší ještě novinky o famózním konceptu malého sportovního shooting brake od BMW, který se představil na slavné italské veteránské akci, o nové generaci BMW řady 5 a také o možná prvním opravdu lehkém elektrickém sporťáku. 
Pořad si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku. Archiv Garáže najdete v sekci Podcasty, v aplikaci Expres FM nebo ve vaší oblíbené podcastové službě. Videa z testování můžete zhlédnout na webu Stream.cz, novinky ze světa automobilů přináší Honza Koubek i na profilu Meziplyn.     

Pracant s porcí výbavy navíc: SsangYong Musso Grand se nově podobá SUV a za slušnou cenu poslouží i rodinám

Honza Koubek / 23. 04. 2023
Cupra Formentor VZ5 Taiga

Cupra Formentor VZ5 Taiga: Limitka s technikou z ostrého Audi není sporťák ani zavalité SUV

Honza Koubek / 21. 05. 2023

Foto: Expres FM / Honza Koubek

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM