Věra Čáslavská má komiks od tvůrců Zátopka

TRENDY EXPRES: Lyže se nově budou vyrábět z řas, mladí tvůrci představili inovativní obaly, roboti narukují do armády.

VF Corporation x Supreme x Timberland

Pokud sledujete streetwear, určitě jste již zachytili, že počátkem týdne došlo k prodeji značky Supreme. Tuto americkou skejtovou značku známou limitovanými spolupracemi a červeným logem koupila globální oděvní a obuvnická firma VF Corporation. Do portfolia VF patří třeba značky Vans, North Face, Eastpak, Napapijri, nebo Timberland. Reselleři se tak začali těšit na nové spolupráce a Supreme je nenechal dlouho čekat. Jen tři dny po prodeji za víc než 2 miliardy dolarů uzřely světlo světa boty Timberland a Supreme.

supremetimba.jpg

Klasická Timberland 6inch Premium Waterproof Boot tak dostala obří nápis Supreme a pravděpodobně tak několikrát znásobila svoji cenu.

Navzdory tomu, že od streetwearových webů tato spolupráce dostala nelichotivá hodnocení, byly všechny tři barvy během několika minut vyprodané.

Všichni teď doufají, že akvizice přinese větší dostupnost produktů, a že nebudou závislí jen na resellu.


Lyže z řas

Poslední roky je trendy být eko. Mnoho globálních i lokálních společností se snaží omezit ve svých výrobcích plasty a udělat tak něco pro naši planetu. Mezi tyto společnosti nově patří i americká značka sjezdových lyží WNDR Alpine která začala vyrábět lyže za pomocí olejů získávaných z mořských řas.

Klasické lyže jsou většinou tvořeny z dřevěného jádra, sklolaminátu a termoplastů, jež dohromady pojí pryskyřice či lepidlo. Problematické jsou v tomto ohledu uvedené termoplasty, které jsou vyráběny z ropy, jsou těžko recyklovatelné a zároveň se extrémně dlouho rozkládají.

Lyže od WNDR Alpine využívají dřevěného jádra v kombinaci s polyuretanem, k jehož výrobě byly využity extrakty z mořských řas. Při získávání olejů přímo z řas není nutná těžba a zdroj výrobních látek je obnovitelný. Řasy navíc vycházejí lépe i v porovnání s jinými organickými produkty, jako je sója, palmový olej či kukuřice, které pro své pěstování vyžadují půdu, hnojiva a množství vody, což je příčinou vyšší uhlíkové stopy.

Vlajkovou lodí značky WNDR Alpine se staly lyže Intention 110, které jsou vyráběny kombinací přírodních materiálů a bio plastů z řas. Tyto lyže hravě zvládnou jízdu po sjezdovce i mimo ni. Jsou totiž lehčí, pevnější a odolnější než klasické, neekologické materiály.

Cena začíná na příjemných 700 dolarech a když připlatíte dalších 100, výrobce slibuje, že je doveze i do Česka.

Jak udržovat péřovku?

Už je pomalu čas vytáhnout péřové bundy. Investice do kvalitní péřové bundy či kabátu se vyplatí: perfektně vás zahřeje, a přitom téměř nic neváží. Očista takového oblečení má však svá specifika, ale při dodržení několika pravidel ho můžete bez obav prát i doma.

Inspirovali jsme se návodem z webu prozeny.cz

Do čistírny s peřím nemusíte. V případě malé šmouhy či lokálního ušpinění uděláte nejlépe, když je vyčistíte v ruce pouze za použití vlhkého hadříku a mýdlové vody. Jestli ale není v nejlepší kondici celý oděv a dle štítku má praní v pračce povoleno, směle do toho.

Jako první si pořiďte speciální prací prostředek na péřové oblečení. Ten je opravdu klíčový a koupíte ho běžně v drogerii. Klasické přípravky mají odmašťující účinky a zbavily by peří jeho přirozené mastnoty a tím i unikátních izolačních vlastností a pružnosti!

Nejlepší teplota na praní péřového oblečení je 30 až 40 °C.

Dále je nutné správně nastavit prací program. Ideální je ten přímo určený na peří či na jemné prádlo. Vypněte ždímání, případně nastavte co nejnižší otáčky. Vodu po vyprání totiž z oděvu musíte pouze vymačkat – nikdy ale ne přetáčením nebo kroucením! Nejlepší je, když oblečení položíte mezi dva ručníky a tekutinu do nich vymačkáte.

Neméně důležitou fází je i proces sušení. Péřové oblečení nesušte ani na přímém slunci, ani na topení! Peří by se přesušilo a mohlo by se začít lámat. Nejšetrněji oděv vysušíte volně na vzduchu. To však může trvat i několik dní a je přitom nutné se péřovce věnovat. Jak na to? Oblečení položte na sušák ve vodorovné poloze a minimálně pětkrát denně ho protřepejte. Pokud se vytvořily chuchvalce, nezoufejte a průběžně se snažte hrudky peří oddělovat a rovnoměrně je rozmisťovat v komorách. V chuchvalcích, které by dostatečně neproschly, by se mohly začít tvořit plísně.

Pokud se vám nechce věnovat oblečení tolik péče, dejte ho do sušičky – pokud možno samostatně. Některé spotřebiče nabízejí program přímo na peří, alternativou mohou být i programy na outdoorové oblečení. Pokud je nemáte, nastavte sušení na maximální teplotu 30 °C. Do bubnu pak můžete přidat i několik speciálních sušicích míčků. Anebo použijte předem vyprané tenisové míčky. Zajistí, že se peří v komorách rozmístí rovnoměrně a bude hezky načechrané.


Princ Charles x YNAP

Nemusí to tak vypadat, ale princ Charles se zajímá o módu, ale i o přírodu a samozřejmě o vzdělávání. Tyto tři oblasti se mu teď podařilo spojit díky spolupráci s Yoox Net-a-Porter, což je dnes jeden z největších, ne-li největší hráč na poli online módy. Společně vytvořili kolekci, která je souzněním udržitelnosti, umění, řemesla, krásy. Vznikala pod rukama šesti studentů z Itálie ve skotském sídle princovy nadace.

YNAP dodala data ze svých webů, aby studenti mohli vytvořit kolekci na míru zákazníkům tak, aby nevznikly zbytečné kusy v barvách, které nikdo nekupuje. Díky těmto informacím šli takzvaně na jistotu. Zejména, co se týká střihů a barev. Například proto má kabát také pásek, protože zkrátka více zákazníků na webech Yoox Net-a-Porter hledá a poptává takový kabát. Studenti se také snažili spojit řemeslné dovednosti italských a britských krejčích. Důraz je kladen na to, odkud materiály pocházejí, jak jsou zpracovávány atd. Je tu také inspirace nákresy Leonarda da Vinci, od jehož smrti uplynulo minulý rok již 500 let. Kolekce je aktuálně k dostání online. Je to také první kolekce, která je k dostání napříč všemi platformami, které spadají pod skupinu YNAP.


Pharellův elixír mládí

Taky jste už přemýšleli, jak to hudebník Pharrell Williams dělá, že vypadá už dvacet let stejně? Odpověď je konečně nablízku. Pharrell totiž tento měsíc představí svou řadu produktů na péči o pleť, kterou navrhnul právě na základě své mnohaleté know-how.

Řada bude na začátku sestávat ze tří produktů pro tři základní kroky péče o pleť. Prvním krokem je čistící rýžový prášek, který se po zamíchaní s vodou změní v mléčnou emulzi podporující rozjasnění pokožky a změkčení jemných vrásek. Tento magický prášek bude k dostání za 32 dolarů. Další na řadě je lotosový exfoliátor, jehož cena bude 46 $. Ten exfoliuje s kyselinou glykolovou a říká se, že pomáhá opravit a obnovit povrch pokožky. A na konec přijde hydratační krém s extraktem z Rosolovky řasotvaré, který obsahuje také kyselinu hyaluronovou a bude za 48 dolarů.

Sympatické zelené obaly jsou vyrobeny z 50% z recyklovaného plastového odpadu a nebude chybět označení Braillovým písmem. Všechny produkty si můžete zakoupit od 25. listopadu na webu Humanrace a to dokonce ve zvýhodněném balíčků za 100 dolarů.


Komiks Čáslavská

Mám pro vás tip na knihu, konkrétně komiks. První komiksové zpracování příběhu výjimečné ženy Věry Čáslavské zavede čtenáře do hlavního města Mexika i do léčebny v Bohnicích, na mistrovství světa i do vyšetřoven Státní bezpečnosti. Tragédií Věry Čáslavské bylo, že milovala výjimečné muže: svého prvního trenéra Vladimíra Proroka i armádního důstojníka Josefa Odložila, který byl sám držitelem stříbrné medaile z Tokia. První však byl ženatý a druhý se nikdy nevyrovnal se závratnou kariérou své ženy. Po sovětské invazi v roce 1968 odmítla Věra Čáslavská odvolat podpis pod provoláním „2000 slov“ a jako držitelka sedmi zlatých olympijských medailí raději šla uklízet činžáky. Tím ale příběh jejího života ani zdaleka neskončil.

Čáslavská cover.jpg

Autory jsou výtvarník Jaromír Švejdík alias Jaromír 99, který se proslavil mimo jiné jako kreslíř trilogie Alois Nebel a jako frontman kapel Priessnitz a Umakart. Jan Novák je držitelem ocenění Magnesia Litera za román o bratrech Mašínech Zatím dobrý a dále autorem biografie Miloše Formana. Letos vydal diskutovaný neautorizovaný životopis romanopisce Milana Kundery, v němž se věnuje českému životu slavného spisovatele. Společně letos vydali už svou třetí spolupráci, po již zmiňované knize o Mašínech, je to také komiks Zátopek a právě Čáslavská.

Kniha vznikla ve spolupráci s Olympijským výborem.


Britská armáda nabere roboty

Britská armáda plánuje v následujících letech výrazné rozšíření svých jednotek. Nejedná se ovšem o živé rekruty, ale o roboty. Armáda by dle velitele britské obrany generála Nicka Cartera měla do roku 2030 výrazně rozšířit svou výbavu autonomních i dálkově ovládaných strojů. V současnosti má britská armáda téměř 74 000 vojáků, přičemž cílem je číslo o 10 000 vyšší. Jenže Británie má problémy s náborem.

„Dalších 30 000 členů by měli být právě roboti, kdo ví“, sdělil trochu v nadsázce Carter Sky News. Armáda podle něj potřebuje vysoké investice a důkladnou modernizaci tak, aby byla schopná čelit vojenským hrozbám dneška.

Součástí těchto kroku je i vývoj armádních dronů. Příkladem takové technologie je i9 Drone, která je v současnosti ve vývoji pod záštitou britského ministerstva obrany. Tento létající dron by měl být ovládaný na dálku, zároveň by měl být schopný díky umělé inteligenci rozpoznat cíle a přesně na ně zamířit. Tato zařízení by mělo být používáno při obzvlášť nebezpečných operacích, jako je například obsazování budov ovládaných nepřáteli. Při takových akcích často dochází k vysokým ztrátám na životech.

Používání dálkově ovládaných robotů jako bojových prostředků je trendem současných nejvyspělejších armád. Výhodou je, že snižuje ztráty na lidských životech v armádě, která robota ovládá. Objevují se však i etické otázky ohledně toho, že ovládání robota na dálku maže pocit odpovědnosti a lidskost ze strany ovládajícího.

Mladé obaly

Jako každý rok i letos byli vyhlášeni vítězové mezinárodní designérské soutěže Young Package neboli Mladý obal za rok 2020. Letos navrhovali designéři, studenti univerzit a středních škol obaly na téma Personal Care tedy Osobní péče. Ve dvou kategoriích bylo uděleno celkem osm cen. I letos se dařilo českým a slovenským mladým designérům.

mlady-obal-2020-WeekdaysQuartet.jpg

V kategorii Univerzity a designéři si odnesla nejvyšší ocenění Öykü Aydınhan z Turecka. Designérka navrhla cestovní sadu Weekdays Quartet čili Vitamínová čtyřka, kde cestovní balení obsahuje postupně spotřebovávanou čtveřici omega, hořčík-vápník, zinek a selen na každý den. Druhou cenu si odnesl český designér Kryštof Bouřil za obal na doplněk stravy s odměrkou Sipflip.

mlady-obal-2020-2Sipflip.jpg

V kategorii středních škol získal první místo Soyoung Koo z Jižní Korey za obal na vitamínový drink Squeeze Package, který je možné lehce zmáčknout do tenké vrstvy.

mlady-obal-2020-SqueezePackage.jpg

Druhé místo si odnesla jihokorejská designérka Hyeseon Kim za obal na hygienické pomůcky pro ženy Howdy. Třetí místo získala Lucie Trojanová za cestovní obal Beauty Box na kosmetické přípravky.

Uděleny byly i dvě speciální ceny. Cenu Inovačního centra si odnesla Natálie Štěpáníková za obal na mýdlo Nechejme ho zmizet. Papír je stoprocentně biologicky rozložitelný s pomocí vody. Cenu organizátora soutěže vyhrála Veronika Janečková za krabičku na dekorativní kosmetiku Earth Palette.

Earth pallette.jpg


Foto

Titulní obrázek: Facebook Jaromír 99, 16. 11. 2020

Supreme vs Timberland: Web supremenewyork.com, 16. 11. 2020

Komiks Čáslavská: Web Nakladatelství Argo, 16. 11. 2020

Mladé obaly: Web Young Package, 16. 11. 2020

Podcast