Nová metoda dokáže dostat reklamy do našich snů. Podle vědců je to čiré zlo

Reklamy jsou dnes na každém kroku. Aby toho nebylo málo, zkoumá se nyní nová metoda "cílené inkubace snů", která by inzerentům měla umožnit dostat jejich produkty do našich snů. Zdá se vám to šílené? V experimentu tato technologie uspěla. V čem tkví její tajemství a budou brzy sny plné reklamy realitou?


Reklamy i ve spánku? Dost možná blízká budoucnost

Pravděpodobně si nedokážete moc dobře představit, jak by se vám asi tak firmy mohly dostat do hlavy a přimět vás, abyste během vytouženého ničím nerušeného spánku mysleli na jejich produkty. Pokud se vám to zdá jako šílená konspirační teorie, tak zadržte. Je to totiž možná blízká budoucnost. V rámci experimentu si totiž jedna společnost vyrábějící pivo otestovala, že to není fikce. Využili metodu, které se říká "cílená inkubace snů". Ta spočívá v tom, že člověku stačí zhlédnout video, které na první pohled vypadá jako každé jiné, ale jsou v něm využity specifické zvukové a vizuální podněty, které mají za cíl vnést do našich snů konkrétní vizuální obrazy a zvuky. Tato možnost lidi fascinovala od nepaměti, zmínky o něčem podobném najdete ve staroegyptských duchovních praktikách a rituálech domorodých Kanaďanů. Vnuknutím myšlenky se ostatně zabývá i populární oscarový film Počátek, ve kterém se pracuje i se sny.



Čtěte také: Petr Čtvrtníček: Lockdown jsem vyplnil uzením. Těším se na střelnici, na koncerty i do divadla

Vědci metodu označili za "zlověstnou"

Využití "cílené inkubace snů" jako nové formy reklamy se ale tuze nelíbí některým vědcům. Téměř 40 vědců zveřejnilo varovný dopis, ve kterém otevřeně protestují proti takovéto reklamě a žádají americké úřady, aby jednaly a zakázaly podprahovou reklamu, která se bude lidem zjevovat ve snech. „Potenciál zneužití těchto technologií je tak zlověstný, jak se zdá,“ tvrdí vědci. Jiní odborníci jejich prohlášení mírní s tím, že reklamy ve snech nebudou mít na spotřebitele tak velký efekt jako tradiční reklama. Obavy vědců pramení z nedávného experimentu, který se odehrával během ledna a února, v době konání velké sportovní události Super Bowl. Výrobce piva se rozhodl otestovat, zda to bude fungovat i v praxi, jeho cílem bylo ukázat lidem videa s jeho produktem, o kterém by se jim posléze zdálo v noci následující po sportovním utkání. A to se jim skutečně podařilo, účastníci experimentu, kteří sledovali na míru vytvořená videa, pak skutečně snili o pivu. Skeptici však tvrdí, že silně pochybují o tom, že by si člověk po probuzení hned běžel daný produkt koupit. Vědci podepsaní v dopise však na to mají jiní názor. "Zasazení snů do myslí lidí za účelem prodeje produktů, nemluvě o návykových látkách, vyvolává důležité etické otázky," říkají odpůrci této metody.



Mobilní telefon o vás prozradí mnohé: Vaši povahu i to, jestli jste na peníze

Všechno zlé je i pro něco dobré

Abychom nebyli pouze negativní, technika "cílené inkubace snů“ nám může teoreticky přinést i řadu dobrých věcí. Ve spánku bychom mohli trénovat paměť, učit se i zlepšovat svou kreativitu. Také dle vědců tato metoda otevírá nové cesty k poznání naší mysli. Sny jsou pro vědce stále totiž velká neznámá a díky této metodě by mohlo být možné je důkladněji prozkoumat a zjistit, jak sny ovlivňují naše emoce, kreativitu a paměť. Také by nám bližší zkoumání této oblasti mohlo pomoci odstranit noční můry z našich snů či pomoci lidem, kteří se snaží překonat trauma, léčí se s úzkostmi a depresemi. Momentálně už se pracuje na studii, která zjišťuje, zda je tato nová metoda schopná zvýšit kreativitu člověka.



Kam dál? Věříte konspiračním teoriím? Podle psychologů je to spojeno s těmito negativními osobnostními rysy


Zdroje: media.mit.edu, dailymail.co.uk
Foto: Profimedia

Podcast