Nejlepší hudba ve městě /
Celý playlist
Ostatní

Jak jezdí Evropské auto roku? Otestovali jsme elektromobil Kia EV6

Redakce
Kia EV6 se stala Evropským autem roku, ale v českém kole se nedostala ani do finále. Jak je to možné? Že by se porotci spletli? Technický základ auta už dobře známá skateboardová platforma E-GMP. Ta je naprosto stejná jako u Hyundai Ioniq 5.
27. 04. 2022

Odlišná dvojčata

Se svým koncernovým sourozencem Kia EV6 sdílí stejný akumulátor, stejné elektromotory, zbytek auta je ale výrazně jiný, a to jak zvenčí, tak uvnitř. A je to záměr. Sesterské automobilky Hyundai a Kia se rozhodly, že od sebe technicky příbuzné modely odliší, jak to jen bude možné, aby si vzájemně odlákaly co nejmíň zákazníků. Zatímco Ioniq 5 je hranatý a sází na retrofuturistický design s pixelovými světly a vzdušný interiér bez středového tunelu a s křesly umožňujícími relaxační polohu, Kia EV6 je oblá a uvnitř řidiče obklopuje vysoký středový tunel a ovládací prvky natočené k němu. Vytváří to sportovnější dojem a prostoru přitom prakticky neubylo.

Psali jsme: Hyundai Ioniq 5 je jedním z nejzajímavějších elektromobilů

Kia EV6 2 Kia CZ.jpg

Design není pro každého

Kia EV6 je dlouhé auto s velmi dlouhým rozvorem, má kraťoučkou přední kapotu a na přídi dva výrazné velké světlomety. Ty auto opticky zužují, takže vypadá trochu disproporčně, navíc když k tomu ještě přidáte relativně vysokou střechu. Ta je logickým důsledkem konstrukce elektromobilu – v podlaze je akumulátorový balík, sedačky tudíž musí být umístěny výš než obvykle a střecha je musí následovat, aby bylo v autě dost místa nad hlavou. Ani zadní oblouk koncových světel, který zvláštně začíná už před zadními koly a protisměrný dolní oblouk směrovek, nebude pro každého esteticky zdařilý, ale design musí hodnotit každý sám. Uvnitř zaujme zajímavá struktura na palubní desce, nicméně na jiných místech jsou plasty na pohled i dotek lacinější. Navíc ergonomie není ideální. Lišta ovládání klimatizace má totiž dvojí funkci, která se přepíná dotykovou plochou. Jeden a ten samý ovladač tak slouží k nastavení teploty a hlasitosti audiosystému a dokud se na něj nepodíváte, nemůžete si být jistí, co zrovna v tu chvíli ovládá. Za jízdy je to dost nepraktické.

Kia EV6 int Kia CZ.jpg

Čtěte také: Mercedes vyučuje efektivitu. Koncept slibuje tisícikilometrový dojezd

Slušný dojezd a rychlé nabíjení

Na našem trhu je k dostání základní model s menším akumulátorem a slabším elektromotorem, který nejpíš nebude prodejním hitem. Testovaný exemplář měl jeden elektromotor o výkonu 229 koní, pohánějící zadní kola a akumulátor o kapacitě 77,4 kWh, pracující s napětím 800 Voltů. Kia EV6 v této verzi sice není drtivě rychlá, ale je velmi příjemně pružná a dá se s ní jezdit skutečně svižně. Výrobcem slibovaný dojezd 528 km je spíš z říše fantazie, reálně se s autem dá pravidelně ujet 430 km na jedno nabití, což je víc než použitelná hodnota. Auto navíc zvládá stejnosměrné rychlonabíjení výkonem až 350 kW, což znamená nabití z deseti na 80 procent baterky za pouhých 18 minut. I na běžnější 50 kW nabíječce nabití auta trvalo jen něco přes hodinu. Běžným wallboxem máte nabito přes noc. Zajímavá je také možnost pohánět nabitým autem jiné spotřebiče. Je totiž vybaveno systémem vehicle-to-load, takže pomocí dodávaného kabelu utáhne například ledničku, když vám na chatě vypadne proud.

Více informací a fotek z testu najdete v článku na serveru Garáž.cz

Asistenti mají rezervy

Elektrická část EV6 je vyřešená skutečně dobře a to včetně rekuperačního brzdění, jehož sílu a chování si můžete zvolit přesně podle svých preferencí. Překvapí ale pár celkem nepříjemných chyb, zejména pak naladění některých jízdních asistentů. Adaptivní tempomat funguje na dálnici celkem slušně, ale v kolonách nedokáže dobrzďovat s citem, což může být nepříjemné. Když mu povolíte řídit se dopravními značkami, je třeba ho pečlivě kontrolovat. Nejednou se stalo, že zónu s omezenou rychlostí prostě přehlédl, nedá se na něj spolehnout. Systém držení v jízdním pruhu vede auto jistě, ale senzor ve volantu nemá dostatečnou citlivost a auto neustále nutí vrátit ruce na volant, přestože jej nepustíte. Cena vám vyrazí dech. Základní cena testovaného modelu je 1,3 milionu, za dvoumotorovou verzi dáte 1,5 milionu, k tomu je potřeba připočítat příplatky za lak a výbavu. To je skutečně dost peněz, zejména ve srovnání třeba s elektrickým BMW i4, které je sice ještě o pár set tisíc dražší, ale také je to nesrovnatelně lepší auto.

Kam dál? Porsche investuje do umělého benzínu, ikonická 911 na baterky nebude


Foto: Kia

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM