Expres Drive /
Celý playlist
Ostatní

Hyundai Ioniq 5 je jedním z nejzajímavějších elektromobilů

Redakce
V posledním vydání Garáže se Honzovi Koubkovi dostal do ruky jeden z nejzajímavějších elektromobilů poslední doby - Hyundai Ioniq 5. Na první pohled zaujme svým designem. Na fotkách vypadá jako běžný hatchback, ale ve skutečnosti je výrazně větší, vlastně je to crossover.
01. 12. 2021

Extra rychlé nabíjení

Hranatá karoserie je plná geometrických hran a linek, přídi i zádi dominuje LED osvětlení připomínající osmibitovou grafiku. Kliky jsou zapuštěné, a i když je kolem blatníků výrazné plastové lemování, auto se nesnaží tvářit jako dobrodružné, či snad terénní. Je jiné, tak trochu z budoucnosti, i když detaily odkazují na elektronickou minulost. Musíme přiznat, že nás svým designem zaujalo a rozhodně nejsme jediní, na ulici se za ním ohlédl kde kdo. Ioniq 5 ale není zajímavý jen svým designem, za zmínku stojí i technika, na které je založen. Skateboardová platforma ukrývá akumulátory o kapacitě 58 nebo 73 kWh, což by ještě nebylo tak neobvyklé – pracují ovšem s napětím 800 voltů, což jsme dosud viděli jen u Porsche a Audi e-tronu GT. To umožňuje akumulátory rychleji nabít – pokud narazíte na dostatečně výkonnou nabíjecí stanici, Ioniq zvládne rychlonabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 350 kW. Do 80 % pak máte nabito za méně než 20 minut, potom samozřejmě musí nabíječka zpomalit, aby akumulátory nepoškodila.

IONIQ 5 interiér.jpg

Čtěte také: Subaru představilo první elektromobil, dárcem orgánů je Toyota

Několik triků v rukávu

Ale i když auto připojíte na běžnou rychlonabíječku o výkonu 50 kW, je auto většinou nabité za necelou hodinu a půl, a to skutečně do plna. Sofistikovaná technika v autě předehřívá akumulátory pro lepší výkon, vytápění interiéru zajišťuje tepelné čerpadlo, zkrátka je tu ta momentálně nejmodernější technika. Dojezd testované verze, která měla větší akumulátor a jeden elektromotor o výkonu 217 koní a točivém momentu 350 Nm, je udávaný na 481 km. V novinářském autě, se kterým se jistě nejezdí zrovna úsporně, svítil při plném dobití realistický dojezd kolem 370 km, ale i to je vzdálenost naprosto dostatečná, aby drtivé většině řidičů nehrozila každodenní dojezdová úzkost. Pokud máte auto kde přes noc připojit do zásuvky, Ioniq 5 se už dnes dá používat jako naprosto běžné auto.

O baterkách a dojezdu už řeč byla, zmíníme ještě další věc, která je pro elektromobily typická a ne vždy je zvládnutá úplně dobře, rekuperační brzdění. V některých elektromobilech máte k dispozici jen dva stupně, v jednom se energie rekuperuje málo, ve druhém víc. Jinde si můžete úroveň volit. Ioniq 5 je skvělý v tom, že vám dá vybrat ze všech možností. Je tu manuální rekuperace ve třech úrovních a taky žádná, kdy auto po puštění plynu plachtí jako byste vyřadili neutrál. Podržením páčky pod volantem můžete aktivně přibrzdit elektromotorem. Můžete zvolit automatický režim, který přibrzďuje podle aut před vámi, do zatáček, či před vjezdem do obce, protože spolupracuje s radarem, kamerou i mapovými podklady. A konečně je tu systém i-Pedal, který umožňuje ovládat auto jedním pedálem. Po puštění plynu začne silně a plynule brzdit až do úplného zastavení. Ve městě je to naprosto ideální.

Psali jsme: Kolínská trojčata nahradí crossover od Toyoty

Pohodlné i na delší cesty

Co je ideální méně, je nastavení semiautonomní jízdy. Adaptivní tempomat funguje bez chyby, ale systém centrování v jízdním pruhu jako by nebyl doladěný, auto se na dálnici neustále mírně vlnilo zprava doleva, takže bylo lepší systém vypnout. Jinak je to ale velmi pohodlné auto i na delší cesty. Interiér je extrémně vzdušný, není tu středový tunel v podlaze, konzola pod loketní opěrkou pojme i velký batoh a celá se podélně posouvá, sedačky ve vyšší výbavě nabízejí relaxační režim, kdy se v zastaveném autě dokáží položit téměř do vodorovné polohy a podepřou vám i lýtka. Prostor i na zadních sedačkách je velkorysý, kufr má zcela dostatečných 527 litrů a můžete si ho zvětšit, protože zadní sedadla jsou podélně posuvná. Pod přední kapotou navíc najdete další schránku na nabíjecí kabely. Ergonomicky máme ještě dvě výtky – volič převodovky je umístěn na krátké páce vyrůstající ze sloupku volantu a řidiči s dlouhýma nohama si do ní budou kopat kolenem. Pro průměrně vzrostlé žádný problém, pro Honzu byl ale značně frustrující. Ještě víc frustrující byly zapuštěné kliky, které se nedají jednoduše ovládat jednou rukou. Potíž je v tom, že se mají vysouvat automaticky, ale kvůli momentálnímu nedostatku čipů to nedělají, musíte si je vytlačit druhým prstem. Doufejme tedy, že Hyundai čipy rychle sežene a tohle mínus si budeme moci škrtnout.

IONIQ 5.jpg

V nejnovější Garáži uslyšíte informace o novém Suzuki S-Cross, nové generaci úspěšného Fordu Ranger, naprosto úchvatném Ferrari a také o velkém SUV od Mazdy. Stačí si pustit náš podcast.



Kam dál?
Nádherné zakázkové Ferrari vám vyrazí dech. A provětrá peněženku

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM