Dýně je nejen symbol Halloweenu, ale i zdraví

Dýně je jedním z nejvýraznějších symbolů Halloweenu a podzimu. Využijete ji však nejen jako halloweenskou dekoraci, ale také v kuchyni. Kdo by neměl rád chutné a voňavé pokrmy z dýně, které jsou pro nevlídné chladné počasí jako dělané. Možná, že je ale začnete mít ještě o něco raději, až se dozvíte, jak moc je tato chutná zelenina prospěšná pro vaše zdraví. V čem tkví její blahodárné účinky?

Strašáci z vydlabané dýně k Halloweenu jistě patří. Ne všichni ale doceňují skutečné kvality dýně, které spočívají v jejích pozitivních účincích na pleť, zdraví a hubnutí. Zjistěte, proč si dopřát oblíbenou dýni mnohem častěji.

Oblíbená dýně Hokaido

Nejrozšířenějším druhem dýně je dýně Hokkaido. Jedná se o odrůdu pocházející z Anglie, do Ameriky se tento asi nejznámější typ dýně rozšířil z dálného východu, kde byl pěstován po staletí. Právě na Halloween můžeme u nás i v zahraničí často vidět vydlabané dýně Hokkaido, které se těší oblibě pro svou sytě oranžovou barvu. Málokdo však ví, že toho tato dýně dokáže mnohem více. Má totiž velmi pozitivní vliv na zdraví. Obsahuje spoustu zdraví prospěšných vitaminů, navíce je bohatá na živiny.

Nejbláznivější halloweenské zvyky světa

Bohatá na vitamin A i B

Dýně je z větší částí tvořená vodou a obsahuje hodně vlákniny. Má tedy vysokou nutriční hodnotu. "Vláknina obsažená v dýni je úžasná v tom, že pomáhá trávení. Kromě toho v této zelenině najdeme i řadu pro naše tělo důležitých vitamínů. Obsahuje zejména vitamín B1, B2 a C. Také jsou v ní i minerály, jako jsou hořčík, draslík či železo," uvedla pro web mojezdravi.cz lékařka Lucie Nováková.

Jeden šálek vařené dýně (245 g), jak uvádí web healthline.com, obsahuje dva gramy bílkovin, 3 gramy vlákniny, až 245 % potřebného denního příjmu vitaminu A, který je dobrý například pro oči, 19 % vitaminu C, 11% vitaminu B2 (v menším množství také ostatní vitaminy ze skupiny B) a 10 % vitaminu E. Ve zdánlivě malém šálku ale najdete také tolik zdraví potřebné minerály jako draslík (16 %), měď (11 %), mangan (11 %) a železo (8 %). V menším množství najdete v hrnku vařené dýně i hořčík, fosfor, zinek a kyselinu listovou. Dá se tak říct, že dýně je nejen skvělý symbol Halloweenu, ale také zelenina, která by vám na podzim v jídelníčku rozhodně neměla chybět.

Pomáhá chránit před chronickými nemocemi

Na dýni jsou podle slov lékařky Lucie Novákové nezdravější právě její semínka, která jsou v současnosti velmi oblíbená pro svou příjemnou chuť. "Najdeme v nich zinek, bez něhož je řada nemocí téměř neléčitelná," vysvětlila pro web mojezdravi.cz doktorka Nováková. Kromě zinku obsahují dýňová semínka také železo, vitaminy skupiny B i nenasycené mastné kyseliny. Bohaté jsou ale i na fosfor, vápník nebo mozku prospěšný lecitin. Právě z dýňových semen lze získávat kvalitní dýňový olej. Ten podle vyjádření lékařky Lucie Novákové pomáhá zpomalovat kornatění tepen, takže funguje jako prevence aterosklerózy. Přispívá také k ochraně srdce, tím, že snižuje riziko infarktu. Navíc udržuje zdravé také zuby, nehty, vlasy i kůži, protože působí protizánětlivě a hojivě, takže uplatnění často nachází také v kosmetice. Některé kosmetické produkty z dýně, jako je třeba pleťová maska, peeling či maska na vlasy si zvládnete vyrobit i sami doma.

Vědomostní test: Odkud pochází tato známá jídla? Většina lidí si tipne špatně, jak si povedete vy?

Antioxidant, který chrání ledviny

Díky obsahu antioxidantů vás dýně podle webu healthline.com ochrání před většinou chronických nemocí. Je močopudná, takže vám pomůže s prevencí zdraví ledvin, protože je díky obsaženým enzymům pomáhá proplachovat. Jedna z bílkovin, která je v dýni obsažená, kyselina nukleová navíc chrání správnou funkci slinivky a nervového systému. Navíc celkově posiluje imunitní systém a mírní i průběh některých závažných onemocnění, jako je třeba dna či cukrovka nebo revma. Alfa-karoten, beta-karoten a beta-kryptoxantin, které jsou v dýních zastoupeny, totiž pomáhá redukovat škodlivé volné radikály.

Užitečná pro štíhlou linii

Dýně ale dokáže být také šikovným pomocníkem při snaze o štíhlou linii. Je totiž nabitá živinami, jako jsou sytá vláknina nebo sacharidy, přesto ale neobsahuje skoro žádné kalorie. Jeden hrnek dýně (245 gramů) totiž obsahuje přibližně jen 49 kalorií a 94 % vody. Pokrmy z dýně si tak můžete bez obav dopřát i při hubnutí. Dodají vám potřebnou energii a rozhodně z jejich konzumace nepřiberete.


Zdroje: healthline.com, mojezdravi.cz
Zdroj foto: pixabay.com

Podcast