Chtěli byste žít o 5 let déle? V tom případě podle vědců musíte do jídelníčku zařadit tyto 3 potraviny

Rádi byste si život prodloužili o pět let? Dle vědců je to možné, ale pod podmínkou, že zařadíte do svého jídelníčku určité potraviny. Prozradíme vám, které to jsou a dozvíte se i o dalších potravinách, které jsou prevencí rakoviny, srdečních chorob i onemocnění dýchacích cest.

Konzumace potravin s obsahem omega-3 mastných kyselin vám život může prodloužit až o 5 let

Nedávno zveřejněná studie ve vědeckém časopise The American Journal of Clinical Nutrition odhalila výsledky výzkumu, který zkoumal 2240 lidí po dobu 11 let. Studie byla zaměřená na konzumaci potravy s vysokým podílem omega-3 mastných kyselin. Vědci zjistili, že pravidelná konzumace těchto potravin vám může prodloužit život až o téměř 5 let. "Být pravidelným kuřákem snižuje dobu života o 4,7 roku, stejné množství času získáte navíc, pokud máte v krvi vysokou hladinu omega-3 mastných kyselin," říká Dr. Aleix Sala-Vila, jeden z vědců, který se na bádání podílel. Také hovoří o tom, že výsledky studie jsou průkazné a na jejich základě by lékaři měli sestavovat jídelníčky pacientům. "To, co jsme zjistili, není zanedbatelné. Potvrzuje to myšlenku, že malé změny ve stravování správným směrem mohou mít silnější účinek, než si myslíme, nikdy není příliš pozdě na to, abychom tyto změny provedli," dodává Dr. Aleix Sala-Vila. Jaké potraviny tedy jíst, pokud si život chcete prodloužit o téměř pět let? Americký Národní ústav zdraví doporučuje, abyste do jídelníčku zařadili ryby a mořské plody, zejména tučné ryby, jakými jsou losos, makrela, tuňák, sleď a sardinky. Dopřát byste si je měli dle doporučení alespoň dvakrát týdně. Dále se omega-3 mastné kyseliny nachází v oříšcích a semínkách (konzumujte například lněná semínka, chia semínka či vlašské ořechy). Rovněž do jídelníčku zakomponujte rostlinné oleje (lněný, sójový, řepkový a další), vajíčka, sójové nápoje a mořské řasy. Také můžete konzumovat omega-3 mastné kyseliny ve formě výživových doplňků – rybího oleje či oleje z mořských řas (vegetariánská alternativa).

Vysoký cholesterol je tichý zabiják: S jeho snížením vám pomohou tyto potraviny

losos.jpg

Které další potraviny vám podle vědců prodlouží život?

Listová zelenina – Špenát, kapusta, rukola a další listová zelenina vám může prodloužit život. Vědci zjistili, že lidé, kteří jedli alespoň jednu porci listové zeleniny denně, měli riziko všech typů rakoviny o 8 % nižší a rovněž další studie přišla na to, že lidé pravidelně konzumující listovou zeleninu, mají o 15,8 % nižší riziko, že u nich propukne kardiovaskulární onemocnění.

Mandle a ořechy – Nejenže mandle skvěle chutnají, ale také vám dovedou prodloužit život. Studie publikovaná ve vědeckém časopise The New England Journal došla k závěru, že lidé, kteří jedí více mandlí a ořechů, mají nižší riziko úmrtí na jakoukoliv chorobu, včetně rakoviny, onemocnění srdce a dýchacích cest.

Avokádo – Tato potravina je teď velmi trendy, což je dobře, protože je ohromně zdravá. Studie zveřejněná ve vědeckém časopise Cancer Research přišla na to, že avokádo snižuje hladinu „špatného“ cholesterolu a také je prevencí vůči kardiovaskulárním chorobám. Navíc teď vědci zkoumají potenciál avokáda v boji proti rakovině, avokádo má v sobě totiž látky, které účinně bojují s akutní myeloidní leukémií, což je velmi agresivní typ rakoviny, který zabíjí 90 % lidí, kteří touto chorobou onemocní.

avocado.jpg

Kam dál? Pět nejlepších potravin, které vám zaručí zdravý život a zároveň bojují proti stárnutí



Úvodní foto: Profimedia
Ostatní foto: Unsplash.com

Zdroje informací: academic.oup.com, ods.od.nih.gov, www.ncbi.nlm.nih.gov, www.nature.com, www.nejm.org, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Podcast