Tři nejsilnější manipulativní techniky: Díky nim vždy získáte vše, po čem toužíte

Použití těchto tří manipulativních technik vám může pomoci dosáhnout svých cílů. Manipulace je často vnímána negativně, ale vždy záleží na konkrétním účelu, ke kterému ji využijete. Osvojení si těchto technik vám může pomoci v běžných životních situacích.

Vnuknutí myšlenky

Vzpomínáte si na film Počátek, kde se Leonardo DiCaprio coby Dom Cobb spolu se svým týmem snaží vnuknout myšlenku dědici velké společnosti? I vy tuto manipulativní techniku můžete vyzkoušet, na rozdíl od filmu naštěstí funguje v běžném životě. Dale Carnegie kdysi řekl, že existuje jen jeden způsob, jak někoho přimět, aby udělal cokoliv, a tím je přimět danou osobu, aby věc sama chtěla realizovat. Pamatujte, že lidé chtějí mít pocit, že si dělají co chtějí a většina lidí si nerada nechává od někoho rozkazovat. Proto na to musíte jít chytře. Jak tedy někomu vnuknout svou myšlenku? Fungují náznaky. Například pokud s partnerem chcete vyrazit na dovolenou a chcete si pojistit kladnou odpověď, musíte na to jít od lesa. Neptejte se ho, kdy už konečně někam společně vyrazíte. Vnukněte mu myšlenku tím, že budete mluvit v náznacích, například zmiňte, že touto dobou je již na Mallorce krásné počasí. Tato myšlenka se dostane do jeho podvědomí a uvidíte, že na váš návrh kývne, nebo dokonce sám přijde s "vlastním" nápadem někam vyrazit.

Jeden proti všem

Další manipulativní techniku je dobré použít v případě, že jste o svém nápadu přesvědčili všechny, až na malou skupinu osob či jednotlivce. Vy ale potřebujete jednohlasnou většinu, protože by se snadno mohlo stát, že jeden jedinec váš nápad zcela zneváží. Funguje to stejně jako s jablky v košíku, když mezi ně spadne jedno shnilé, a vy ho tam ponecháte, shnijí pak i všechna ostatní. Proto jednejte dřív, než se ozve více nesouhlasných hlasů. Máte tu výhodu, že pokud se ohradíte včas, můžete argumentovat většinou, která za vámi stojí a názor jednotlivce, který se vyslovil proti návrhu, tak zcela znevážit. Používejte věty jako: "Všichni ostatní si ale myslí, že..." nebo "Kdo má pravdu, my všichni, nebo ty?" A důkaz, že tato technika skutečně funguje? Jen se rozhlédněte kolem sebe, kolik lidí je schopno bezhlavě kopírovat sebehloupější trendy a chování celebrit. Zprvu si říkáte, že je to hrozná hloupost, ale pak to vidíte všude kolem sebe. Nakonec vám začne připadat, že jste jediní, kdo to tak vnímá. Pokud jste k manipulaci alespoň trochu náchylní, pravděpodobně se nakonec podvolíte tlaku a také si například necháte udělat šílený sestřih podle aktuálního trendu.

Achillova pata

Třetí manipulativní technika se dá krásně ilustrovat na příkladu slavného bojovníka Achilla. Ten se vyznamenal v Trojské válce tím, že byl ze všech nejrychlejší, nejobratnější a nejsilnější. Svým protivníkům se zdál nezranitelný. To však ale nebyla pravda, měl jedno slabé místo, o kterém nikdo nevěděl, tím byla Achillova šlacha, která se nachází na patě. Do té ho posléze zákeřně zpoza křoví trefil Paris, syn trojského krále. Co si z tohoto příběhu odnést do života? Pokud chcete s lidmi dobře manipulovat, musíte se naučit hledat jejich slabá místa. Se silnou sebejistou osobností se vám bude manipulovat jen těžko, až do chvíle, než odhalíte její tajemství, nebo rozpoznáte její slabiny. Proto než začněte tahat za nitky, zjistěte si o daném člověku co nejvíc – čeho se bojí, jestli je chamtivý a slyší na peníze, po čem touží, co skrývá, zda-li má velké ego atd. V momentě, kdy najdete slabinu, budete schopni, stejně jako Paris, trefit se do ní. Tato strategie se hojně využívá v marketingu, například inzerenti zjistí, že mají potenciální skupinu kupců, která má velké ego. Tak na ně zacílí reklamu, která jim bude slibovat, že produkt je učiní lepšími, než jsou ostatní lidé. Mužům budou slibovat vítězství a z žen dělat bohyně. A lidé jim "na špek" snáze skočí.

Foto: Profimedia

Podcast