Smrt jim sype. Kolik vydělaly největší hvězdy po svém skonu?

Platí to od dob Ježíše Krista až po současnost: Slavní umírají, aby se stali nesmrtelnými. A některým hudebníkům ani smrt nezabránila v tom, aby dál vydělávali miliony dolarů.

Časopis Forbes už od roku 2001 každoročně sestavuje žebříček zesnulých umělců, kteří měli za uplynulý rok největší příjmy. A pozor, nebavíme se pouze o hudebnících, ale o umělcích celkově, patří sem tedy i herci, spisovatelé, ilustrátoři a všichni, kdo se živí nějakou uměleckou tvorbou. Není asi velkým překvapením, že v prvních letech existence tohoto žebříčku se na čelním místě držel Elvis Presley (o něm dále), jehož pouze v roce 2006 na jeden rok předstihl Kurt Cobain. Nijak velkým překvapením však není ani to, že k doposud setrvalé změně na první příčce došlo rok po smrti Michaela Jacksona.


Michael Jackson (1958 - 2009)

Král popu zemřel v půlce roku 2009 a i za ten půlrok zvládl s přehledem a s posmrtným příjmem 90 milionů dolarů obsadit třetí příčku (před ním byli toho roku pouze na druhém místě skladatelé Richard Rodgers a Oscar Hammerstein, mimo jiné autoři hudby k filmové klasice Za zvuků hudby a na prvním místě módní ikona Yves Saint Laurent). Hned následujícího roku ale bylo všechno jinak. Za rok 2010 utržil Michael Jackson v posmrtných příjmech 275 milionů dolarů, což z něj udělalo jedničku. A od té doby až do současnosti tento žebříček drtí, a to rovněž s jedinou výjimkou, jíž je rok 2012, kdy jej vystřídala shodou okolností jeho velká modla, herečka Elizabeth Taylor.

Vůbec největších příjmů pak Jackson posmrtně dosáhl v roce 2016, a to částky neuvěřitelných 825 (!!!) milionů dolarů, což je absolutní rekord tohoto žebříčku. Rovných 750 milionů Jackson (nebo spíš jeho dědicové) utržil za prodej poloviny autorských práv k jeho písním, které patřily společnosti Sony/ATV. Dodejme, že Jackson sám velmi dobře věděl, jak velké peníze se v autorských právech na písně ukrývají. V roce mu totiž jeho kolega a kamarád Paul McCartney poradil investovat právě do nich. Jackson jej poslechl a za 47,5 dolarů koupil práva na písně The Beatles, čímž McCartneyho přeplatil. A taky pěkně nakrkl. Od té doby spolu hudebníci, kteří společně napsali a nazpívali i několik společných písní, prý moc nemluvili.


Elvis Presley (1935 – 1977)

Král rock’n’rollu má nad Králem popu v pobytu na onom světě pochopitelně více dvě desetiletí "náskok", takže jeho posmrtné zisky měly podstatně delší čas růst. Když Presley v roce 1977 zemřel, nezanechal svojí manželce Priscille a dceře Lise Marii (která se později na krátkou dobu stala Jacksonovou manželkou) až tak velké dědictví, jak by se mohlo zdát. A to navzdory faktu, že měl za svého života "fenomén Elvis" vydělat stamiliony až miliardu dolarů. Presley žil velmi rozhazovačným životem a velkou část toho, co vydělal, stačil utratit ještě za svého božského života. Velkou zásluhu na tom ale měl i jeho manažer Plukovník Tom Parker, který pro Presleyho uzavřel řadu nevýhodných smluv.

Například v roce 1973 přišel s návrhem, aby Presley namísto reálného podílu ze zisků ze svého písňového katalogu každoroční dostával paušál vždy ve stejné výši. Po Presleyho smrti pak řadu lidí šokovala zpráva, že na Králově účtu je jen přibližně pět milionů dolarů, a k tomu pěkná hromada dluhů navrch. Vložila se do toho ale Priscilla, která dala Parkera k soudu a snažila se domoci toho, aby byly jeho dědicům spravedlivě posílány podíly z jeho nových příjmů, v čemž jí soud dal za pravdu a původní smlouvu zrušil. A rodina si výrazně polepšila. Od roku 1993, kdy dcera Lisa Marie dosáhla věku pětadvaceti let, se pak stala hlavní dědičkou a správkyní Presleyho pozůstalosti právě ona. A jen pro zajímavost, od roku 2001 do loňska Presley svým dědicům a majitelům práv na jeho písně, mezi než patří i vydavatelská společnost RCA, vydělal 894 milionů dolarů.


Juice Wrld (1998 – 2019)

Že smrt skutečně vydělává a že toto pravidlo platí dodnes, jednoznačně dokazuje příběh amerického rappera Jarada Anthonyho Higginse, známého jako Juice Wrld. Ten v roce 2019 ve věku pouhých jednadvaceti let zemřel na předávkování (mix oxykodonu a kodeinu) a za loňský rok se s částkou 15 milionů dolarů dostal na sedmou příčku mezi umělci, kteří po smrti vydělali nejvíce peněz.

Zajímavé je, že Juice Wrld svůj krátký osud a předčasnou smrt tak trochu předpověděl. A to ve skladbě Legends, ve které vzpomínal na smrt kolegů XXXTentacion (zastřelen v roce 2018 ve věku 20 let) a Lil Peepa (předávkoval se v roce 2017 ve věku 21 let), což hořce komentoval slovy: "Jakejpak Klub 27? / My nepřežijeme ani jedenadvacet." Sám přitom zemřel pouhý den po svých jedenadvacátých narozeninách. Za jeho velké výdělky v roce 2020 pak může zejména posmrtné vydání jeho třetí desky, která vyšla pod názvem Legends Never Die. Juice Wrld se posmrtně objevil i coby host desky Eminema Music To Be Murdered By, konkrétně ve skladbě Godzilla.


Bob Marley (1945 – 1981)

I král reggae je jedním z těch, kdo se od roku 2001 se železnou pravidelností umísťují v žebříčcích nejvýdělečnějších umělců onoho i našeho světa. V nejvyšší desítce byl každý rok v letech 2001 až 2007 a po krátkém výpadku se do něj vrátil v roce 2012 a zůstal v němž až do současnosti. Pozoruhodné je navíc to, že jeho příjmy tu od té doby rostly až do roku 2018, kdy byly nejvyšší – dosahovaly 23 milionů dolarů. Zásluhu na tom mají časté limitované edice nevydaných písní či záznamy koncertů a další rarity, jimiž jsou hudební fanoušci rodáka z Jamajky stále zásobováni.

A pak pochopitelně i klasické tantiémy z vysílání jeho skladeb v rádiu či v televizi, a v tomto případě i z coververzí písní, které jsou v rámci reggae pro řadu hudebníků cosi jako standardy. Velký podíl na tom ale mají také produkty značky House Of Marley, v níž mají podíl i přímí dědicové a členové rodiny Boba Marleyho. Ty zahrnují sluchátka, gramofony a další audio techniku, ale také například trička s dredatým hudebníkem. A na jeho tvorbu odkazují už názvy jednotlivých produktů této značky, nesoucí jména jeho písní jako Exodus, Stir It Up nebo Redemption.


John Lennon (1940 - 1980)

Vloni v prosinci to bylo čtyřicet let od zbytečné a nesmyslné smrti Johna Lennona, kterého před jeho domem v New Yorku, kousek od Central Parku, zavraždil blb. Hned 12. ledna 1981, tedy jen měsíc a fous po této tragédii, vyšel Lennonův první posmrtný song, píseň Woman, který Lennon věnoval své ženě Yoko Ono a všem ženám. V tomto případě však nešlo o nějakou unáhlenou chuť vydělat na smrti ikony, skladba byla samotným Lennonem vybrána jako druhý singl z jeho tehdejší desky Double Fantasy. A krátce nato Woman vyskočila na první místo americké hitparády, odkud sestřelila jinou Lennovou skladbu, do té doby hitparádě vévodící, píseň Imagine.

Dá se říct, že (stejně jako v případě Presleyho) nebylo období, kdy by zájem o Lennonovu tvorbu poklesl, jeho posmrtné výdělky byly proto vždy mimořádné. Ostatně od roku 2001 se Lennon v tomto žebříčku umísťuje každoročně. Z komerčního hlediska velmi úspěšnou pak byla polovina 90. let, kdy vznikla dokumentární televizní série The Beatles Anthology, jíž provázela celá řada vydání známých i neznámých písní liverpoolské čtveřice. V případě Lennona jdou jeho dědicům posmrtné příjmy také z jeho bohaté a úspěšné sólové tvorby. A z posledních let pak velké zisky přineslo i představení Cirque du Soleil v Las Vegas s názvem Love, které je založeno na tvorbě The Beatles či úspěšný film Yesterday z roku 2019 režiséra Dannyho Boylea, jehož příběh je na písních The Beatles postavený.


George Harrison (1943 - 2001)

Kytarista George Harrison velmi rychle pochopil, že největší zisky v hudbě nejsou z koncertování, ale z komponování. A když viděl, kolik peněz mají z tantiém jeho spoluhráči John Lennon a Paul McCartney, snažil se jim do repertoáru The Beatles nabídnout i svoje vlastní písně. A oni naštěstí nebyli takoví chrti, aby mu v tom bránili, díky čemuž se například na album Abbey Road dostala Harrisonova píseň Here Comes The Sun, která je jednou z nejkrásnějších věcí z diskografie čtveřice. Harrison se však začal brzo věnovat i své vlastní sólové kariéře a ještě za existence The Beatles vydal dvě alba Wonderwall Music a Electronic Sounds, přičemž obě ještě obsahovaly pouze instrumentální hudbu. Postupně si však ale Harrison troufil i na klasické písně a za mikrofon. A jeho tvůrčí potenciál vyšel naplno najevo hned po rozpadu The Beatles, když v roce 1970 vydal trojalbum All Things Must Pass.

Jedním z největších hitů alba byla skladba My Sweet Lord, zde byl však zažalován Ronniem Mackem, že do písně vykradl jeho skladbu He's So Fine, kterou napsal pro dívčí trojici The Chiffons. A Harrison soud prohrál. Ovšem jeho vlastní skladba Here Comes The Sun se stala nesmírně slavnou a oblíbenou i u dalších hudebníků, díky čemuž se dočkala celé řady coververzí, například od Niny Simone, George Bensona nebo Petera Toshe. Stejně jako v Lennonově případě i Harrisonovým dědicům přicházejí stále zisky z různých projektů, vycházejících z tvorby The Beatles, ať už jsou to dokumenty, filmy a divadelní představení obsahující jejich písně.


Prince (1957 - 2016)

Od své relativně nedávné smrti v roce 2016 se v žebříčku nejvýdělečnějších zesnulých hudebníků objevuje i Prince Rogers Nelons, jak zní celé jméno hudebníka, jehož zná svět pod jeho křestním jménem. V jeho případě však tyto příjmy trochu překvapivě vytrvale mírně klesají, a to z 25 milionů v roce 2016 až k "pouhým" deseti milionům v loňském roce. V případě Prince však příjmy neplynou jen z písní, které nazpíval a nahrál sám, ale z těch, které tento hyperproduktivní jedinec napsal pro celou řadu dalších hudebníků jako skupina The Bangles (Manic Monday) nebo zpěvačka Martyka. A významně výdělečnou položkou v jeho diskografii je i píseň Nothing Compares 2 U, kterou napsal pro skupinu The Family, kterou v 80. letech produkoval a jíž začátkem 90. let celosvětově proslavila zpěvačka Sinéad O'Connor.

I po jeho smrti však začala vydavatelská firma (s níž byl v minulosti mnohokrát na nože a kvůli ní přestal na nějakou dobu používat i svoje umělecké jméno) fanoušky zásobovat řadou luxusních edicí předešlých alb i dosud nevydanými nahrávkami. Mezi nimiž vyčnívá obrovská remasterovaná reedice klasického alba Sing O' The Times z roku 1988, která se rozlezla rovnou na osm disků. A zejména – což bylo za jeho života neprůchozí – se jeho hudba objevila i na streamovacích službách, díky čemuž si můžeme konečně Prince poslechnout i ze Spotify.


Freddie Mercury (1946 – 1991)

To, co spolehlivě zvedne zájem o zesnulého hudebníka, je film o něm natočený. Stalo se to The Doors s filmem Olivera Stonea, potkalo to Raye Charlese a samozřejmě i Freddieho Mercuryho. Když na kina zaútočil film Bohemian Rhapsody, pojmenovaný podle jednoho z prvních hitů skupiny Queen, fanoušci brali útokem nejen kina, ale i obchody s deskami a streamovací služby. Projevilo se to i tak, že se Freddie Mercury v loňském roce dostal na 11. příčku mezi nejvýdělečnější mrtvé umělce, přičemž ve stejném žebříčku byl naposled v roce 2004 a to podstatně níže, na příčce osmnácté. I Mercury měl však vedle domovské kapely Queen ještě sólovou dráhu, byť v jejím průběhu vydal pouze dvě alba.

Vlastně jedno, hodně popově orientovanou sólovku Mr. Bad Guy z roku 1985 a pak společné album s pěvkyní Montserrat Caballé o tři roky později. Deska Mr. Bad Guy sice trochu zapadla, nicméně pár hitů přece jenom povila, skladby Living On My Own a Made In Heaven pocházejí právě z ní a z rádia je můžeme slýchat zhusta dodnes. Mercuryho plán byl na toto album natočit i několik duetů s Michaelem Jacksonem. Dokonce se sešli ve studiu, ale Jacksona štvalo Mercuryho fetování a Mercuryho zase vytáčela Jacksonova živá lama, kterou s sebou na natáčení alba do Mnichova přivezl. A tak z plánů sešlo. Ven se později dostala pouze s Jacksonem natočená verze písně There Must Be More to Life Than This, vyšla na kompilaci Queen Forever. Na YouTube je k nalezení i velmi raritní demosnímek jejich společné skladby s názvem State Of Shock.




Foto: MJ Beats

Podcast