Písně, které znáte z reklamy

Reklamní a hudební svět si vypomáhají od pradávna. Ostatně i The Doors kdysi prodali svoji nejslavnější skladbu Light My Fire do reklamy na auta firmy Buick. Jednou známá píseň pomáhá produktu, jindy zavedená značka pomáhá zařazením hudby do spotu i méně známé kapele nebo interpretovi...


Jose Gonzalez - Heartbeat (Sony)

Reklama na televizi Sony Bravia se zpomaleným záběrem stovek barevných míčků, skákající dolů z kopce po ulici v San Francisku je jednou z nejikoničtějších reklam posledních dvaceti let. Hypnotizující záběry dokresloval melancholický zpěv švédského zpěváka argentinského původu Josého Gonzaleze, doprovázený pouze vybrnkávanou akustickou kytarou.

Tuhle skladbu z roku 2003, pocházející z Gonzálezova alba Veneer, určitě dobře znáte a možná znáte i její originál, který nahrálo o rok dříve švédské electropopové duo The Knife. Nicméně ačkoliv záběry padajících míčků vypadají opravdu velmi idylicky a uklidňujícím dojmem, realita při natáčení byla o dost jiná. Na YouTube je k nalezení video z natáčení, z nějž je vidět, že část míčků byla vystřelena z děla, část sesypána ze lžíce buldozeru. A při svém letu dolů kopcem nabraly takovou rychlost, že se před nimi štáb klidil do bezpečí, jinak by určitě přišel k nepříjemné újmě.



Queen - Another One Bites The Dust (Dacia)

Tohle vám taky nejspíš nemohlo uniknout. Dacia Duster si to drandí ulicí a do toho hraje notoricky známá basová linka od Queen, pouze místo Mercuryho klasické linky zpívá jiný hlas text "another one rides the Duster", tedy "další, který řídí Duster". Ačkoliv fanoušci Queen možná pohoršeně zvedali obočí, jak se jejich milovaná kapela zaprodala, sám Brian May byl s reklamou evidentně spokojen natolik, že ji pyšně sdílel na svém oficiálním facebookovém profilu.

Případná otázka, co by na to řekl Freddie Mercury a zda by souhlasil, není vůbec na místě, jelikož autorem této písně, která vyšla v roce 1980 na osmém studiovém albu kapely The Game, je výhradně basák John Deacon. Jinak to ale není první reklama na Duster, která použila vtipně upravený text z notoricky známého hitu. Ještě před Queen zněli z jejich reklamy KC & The Sunshine Band a jejich That’s The Way (I Like It), upravené na "Dacia, I Like It".



M83 - Midnight City (Victoria's Secret)

U této reklamy si přišli na své zejména pánové, ačkoliv se jedná o produkt určený dámám. Výrobce spodního prádla Victoria's Secret do své reklamy z roku 2012 koupil tehdejší velký hit, skladbu i u nás velmi dobře známé francouzské electropopové kapely M83.

Ta propagovala nejen spodní prádlo, ale taky parfém, který výrobce tehdy uvedl na trh. A pokud se na reklamu podíváte, záběry z ní vám budou určitě povědomé. A teď nemyslíme polonahá těla modelek s křídly na zádech, mezi nimiž je například i Adriana Lima, ale záběry Karlova mostu a jeho okolí, kde se spot natáčel.



Anouk - It’s A New Day (dm)

Anouk, vlastním jménem Anouk Teeuwe, je holandská zpěvačka patřící mezi největší hvězdy tamní hudební scény, která má na kontě celou řadu hudebních ocenění. U nás až tak známá není, nicméně jedna její skladba - konkrétně It's A New Day - v loňském pronikla téměř do každé české domácnosti. A to zásluhou reklamy na síť drogerií dm.

Je nutné ocenit odvahu německé agentury, která reklamu vyrobila, že do spotu propagující věci denní spotřeby použila vlastně tak depresivní píseň, jimiž doplnila už tak poměrně skličující děj spotů, které ale vždy – pochopitelně – šťastně končí. Ovšem je otázkou, zda chcete při výběru zubní pasty mezi regály plakat.



Awolnation - Sail (BMW)

Americká electro rocková parta Awolnation zazářila hned svým debutovém albem Megalithic Symphony z roku 2011, a to zejména zásluhou hitu Sail, který z ní pocházel a který se stal jedním z ikonických hitů celé předchozí dekády. Není divu, že i po této skladbě skočila velká korporace, která ji chtěla použít k propagaci svého zboží. A v tomto případě to nebyl nikdo menší než bavorská automobilka BMW.

Ta spot s touto písní používala zejména v konání letních olympijských her v roce 2012 a byl v té době zhusta k vidění i u nás. To pak zpětně pomohlo samotné kapele k její velké propagaci a mimo jiné i zásluhou reklamy na BMW se zmíněné desky jen v USA prodalo přes půl milionu kusů, což na debut v podstatě nezávislé rockové kapely není vůbec špatné.



Edward Sharpe & The Magnetic Zeros - Home (Peugeot)

Americká indie rocková kapela s dlouhým názvem u nás známá spíše není. Ačkoliv v USA platí za jednu z velkých hvězd tamní indie scény a jejich druhá deska Here z roku 2012 byla dokonce pátá v americké oficiální albové hitparádě. O něco méně úspěšný byl jejich o tři roky starší debut Up From Below, který ale obsahoval dost možná jedinou skladbu, kterou od téhle desetičlenné sestavy z Los Angeles znáte.

Píseň Home, kterou v roce 2008 do svého spotu použila francouzská automobilka Peugeot. Ten bezstarostný pískaný úvod písně zní tak povědomě, pohodově a uvolněně, že náladu toho, co se vám Peugeot snaží prodat (tedy bezpečný, rodinný vůz) evokuje docela dobře.



Midi Lidi - Na co nesmíš zapomenout (Deli)

I čeští hudebníci občas dostanou příležitost pomoci svému rozpočtu (což myslíme bez jakékoliv ironie nebo sarkasmu) tím, že prodají svoji píseň do reklamy. Z posledních let je toho příkladem například naše oblíbená skupina Midi Lidi, jejichž píseň Na co nesmíš zapomenout z alba Operace "Kindigo!" z roku 2011 o rok později hrála z reklamy na cukrovinky Deli. Přesněji řečeno, ne celá píseň, ale pískaný motiv z ní, který v reklamě i na albu nahrál basák a klávesista Prokop Holoubek, jinak autor této písně.

Nicméně Midi Lidi jednu píseň složili i přímo pro reklamu, a to na internetového prodejce Lekarna.cz. Ve spotu z října loňského roku sice nikoho z kapely nevidíte, ale podle hlasu bezpečně poznáte Petra Marka. Samotný spot pak režíroval Jakub Jirásek, hudebník známý z kapely Cold Cold Nights. A to není všechno. "Zonky si do reklamy vybral naši píseň Pojď ven, která ale měla teprve vyjít. A bylo by blbé, aby byla dřív v reklamě než na desce, ale prachy na vydání desky se zároveň hodily. Zonky se ale současně odmítl vzdát té písně, tak Petr nahrál velmi podobnou píseň, ve které pozměnil určité motivy a jim se to líbilo. Takže vlastně vznikl remake písně ještě před jejím vydáním," prozradil Prokop Holoubek.



Elvis Presley - Little Less Conversation (Junkie XL Remix) (Nike)

Little Less Conversation je skladba, kterou Elvis Presley natočil už v roce 1968 speciálně pro účely filmu Live A Little, Love A Little, ve kterém sám hrál. O jeho velkou popularitu v novém miléniu se pak zasloužil další film, Dannyho parťáci (Ocean’s Eleven) režiséra Stevena Soderbergha z roku 2001. Ten, ačkoliv dlouhodobě na hudbě ke svým filmům pracuje s britským producentem a hudebníkem Davidem Holmesem, tentokrát oslovil holandského producenta Toma Holkenborga, alias Junkie XL, aby skladbu pro film zremixoval a dal ji modernější kabát.

To se povedlo a úspěch remixu překonal úspěch původní verze. Pouze dědicové Presleyho práv striktně nesouhlasili s tím, aby byl remix podepsán jménem odkazující na drogy (junkie = smažka) a tak byl Holkenborgův nick zkrácen na JXL. Skladbu pak o rok později použila do své reklamní kampaně i americká firma Nike v průběhu konání mistrovství světa ve fotbale z roku 2002.



The Four Seasons - Beggin (Pilooski) Adidas

David Beckham, Katy Perry, Jay Kay z Jamiroquai, Missy Eliott a několik dalších hvězd ze sportovního i hudebního světa si přímo zahrálo v reklamní kampani německého výrobce sportovního oblečení Adidas. Ten divoký, rozjetý mejdan, na kterém by se chtěl asi každý z nás aspoň na pár minut objevit, pak hudebně doprovází skladba z roku 1967 od amerického soul a R'n'B vokálního kvintetu The Four Season.

Skladba se dočkala hned několika coververzí a remixů, jednu z verzí v roce 2007 vytvořil francouzský producent a dj Pilooski, vlastním jménem Cédric Marszewski. Zajímavé je, že jeho remix neobsahuje žádné přidané nástroje ani rytmy. Pilooski jej vytvořil pouze přestříháním původní nahrávky a přidáním několika efektů, zejména echa a phaseru. Skladba se dostala až na 32. místo britské singlové hitparády a o dva roky později si ji do spotu vzal Adidas.



Asteroids Galaxy Tour - The Golden Age (Heineken)

Dánská popová kapela Asteroids Galaxy Tour v Česku není nijak neznámá, koncertovala tu hned několikrát. A také hned několikrát svoji nejslavnější skladbu The Golden Age z debutového alba Fruit (2009) prodala do reklamy, mimo jiné také na největší australský řetězec potravin Myer.

U nás však byla tahle skladba slyšet a přímo samotná kapela i vidět v reklamě na pivo Heineken z roku 2011, v níž skupina přímo živě hraje na jednom elegantním mejdanu, který připomíná scénu z bondovky (ostatně Heineken je sponzorem filmů o agentovi 007). Jinak samotné natáčení probíhalo přímo v nejstarší budově pivovaru Heineken, který sídlí v holandském Amsterdamu.




Foto: Sony Europe

Podcast